Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 14079 besök totalt |
Hej Lasse!
Har en banåkardag på gång... Ska ev. följa med en kompis till Gelleråsen nu i maj... Det ska bli skoj... Hoppas att komma iväg på fler banträffar i år... Allt över en träff per år blir rekord... ![]() Som sagt så är det banåka bilen är byggd för och en och annan glass kanske... ![]() Hoppas även kunna pricka in någon licenskurs i år oxå... Har en gammal licens men att friska upp kunskaperna skadar ju aldrig... Lite synd att det är lite glest mellan banorna här omkring... Tackar för dina tips... Ha en fin bilåkarsommar... /Kjelle _________________ Kjelle Ek Från Spånga Allt som går fort och luktar bensin är roligt... |
||
Banpremiär på Gelleråsen förra veckan...
Det är ju förbaskat roligt... Även premär med nya däcken, 048, första gången jag testade R-däck, det blev ju en klar skillnad... ![]() Försökte reda ut det där med däcktryck och däcktemp men blev inte så mycket klokare... Det berättades om kalltryck och om varmtryck men vid vilka temperaturer, olika temp på olika delar av däcket osv... om det är någon som har en genväg så tipsa gärna... Däcken jag har är 205/60-13 på alla fyra... Slutligen en liten filmsnutt från premiären på Gelleråsen www.youtube.com/watch?v=s514bjKXu50 Det var ju en Broms- och kurvtagningskurs... http://www.youtube.com/watch?v=IAvPM Övning ger färdighet... ![]() _________________ Kjelle Ek Från Spånga Allt som går fort och luktar bensin är roligt... |
||
Bra att det smakar mer
![]() Det var en skön film när du snurrar, det är rätt...man måste ju lära sig var gränsen går ![]() Kunde skymta mig själv där i bakrunden också ![]() _________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||
Re:
Kul att se att bilen fungerar bra, r-däck brukar vara ett riktigt lyft. Ta det lugnt med kalla däck bara. Kalltryck är när bilen har stått en längre stund. Lagom brukar vara att börja på 1.7-1.8 bar för att sen hamna på ett lagom varmtryck på 2.1-2.2 bar vid bankörning men optimalt tryck beror på bil. Min erfarenhet är att däckstrycket brukar stiga ungefär 0.3-0.4 bar när däcken blir varma på banan. Kör du gata med r-däcken så kan du köra lite högre kalltryck då du inte hettar upp däcken lika mycket. Man kan även mäta däckstemperatur på tre ställen på alla däck, utsida, mitt och insida. Detta gör man precis efter ett körpass för att se att man har rätt cambervinkel. Har du förlite camber blir yttersidan varmare än insidan och med förmycket camber så blir insidan varmare än utsidan. På så sätt kan man pröva sig fram till rätt cambervinkel. Finns nog massor med tips på nätet med vad som fungerar bra i hjulvinklar och däckstryck till dessa bilar. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Fördriver tiden lite med iMovie i väntan på våren...
![]() En tripp till Brostugan http://www.youtube.com/watch?v=BMhMq En Pantera på drift http://www.youtube.com/watch?v=sSRkb Från en dag på Gelleråsen http://www.youtube.com/watch?v=BDPbT Tycker att musiken i trailern börjar bli lite väl tjatig... ![]() _________________ Kjelle Ek Från Spånga Allt som går fort och luktar bensin är roligt... |
||
_________________ Erik Bodin -My God -My Country -My Detomaso Pantera (not necessarily in that order =) www.bodinecc.com |
||
Tryck
Däcktryck 1,1-1,2kg garagetryck är en bra början -2,5grader camber fram, lite toe out lite toe in bak, -0,5 grader camber / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 14079 besök totalt |