Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -90 *Såld*
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24
70 besök senaste veckan (210989 totalt)
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Efter sju år är denna lärorika resa över - startade denna tråd 14 oktober 2004!

Bilen såldes nu i helgen då jag var nere på Nürburgring. Bilen hamnar verkligen i rätta händer så allt känns mycket bra! En mycket trevlig tysk kille från Bonn köpte bilen.

Klockan ringde 02:55 på onsdag morgon. Avfärd från Stockholm kl 03:45. Visning av bilen i längs med A7/A2 var bokad. Nu gällde det att sno på. Micke anslöt vid Shell, före Öresundsbron och Rickard längs med A7 då vi träffat den första spekulanten. Därefter övernattning i Köln där också Peter och Stefan anslöt framåt kvällen. På torsdag morgon svängde vi förbi Sandtler då de flesta behövde bromsbelägg och annat, därefter blev det tvätt av bilen samt iordningställade av densamma efter inkvartering på Pensionat Hens. Samma kväll var banan öppen. Visade upp bilen för en spekulant som mailat redan i maj om att han ville titta på bilen. Jag körde två ~8:50 varv med honom. Efter varv ett dyker provkörningsMurphy upp... Bilen tjuvstannar hela tiden då jag köar för att komma ut på varv två... Vad är oddsen på detta?! Får hålla tomgången uppe med tå-häl-blippande på gasen för att inte få motorstopp eller rulla bakåt i uppförslutet mot bommarna. Mycket imponerade säkert...eller inte. > Folk som känner mig och bilen kan intyga att den ALDRIG svikit mig eller gått sönder under N-Å-G-o-N banträff eller vid N-Å-G-o-T besök på Nürburgring och detta under sju års tid! Det enda som behövt göras under något ban-event är däck eller beläggsbyte - på sin höjd! Hur som haver, spekulanten får provköra bilen på småvägarna runt Ringen. Detta, visade det sig, var ett mindre smart drag - jösses vilka kurvor det finns om man fortsätter förbi Döttingen på 258'an riktning Mayen... På Nürburgring finns det i alla fall avåkningszoner på hela en meter på sina ställen Spekulanten visade dock prov på fin bilkontroll och vi kom bra överrens med mycket skratt och stojjande! Provkörningen avslutades med att han hoppade ur bilen vid Ed tankstelle och ville att jag skulle dra förbi ett par gånger för att få lyssna på insugsljudet ā la DTM

Något senare kunde jag konstatera att det var sladden till luft temp sensorn som sitter i kolfibersnorkeln ut mot grillen som satt för tight och helt enkelt dragit loss ena polen ur AMP kontakten från sensorn. Lite lödning och sedan ursäkt per SMS till spekulanten så "var vi på banan" igen!

Lite körning på egen hand gjordes under lördagen. En video från det sista varvet på Nordschleife med bilen, dock ej det snabbaste:
http://www.youtube.com/watch?v=1xQvlZRr1zU

På måndagen träffades vi ånyo. Nu var det tydligen dags att åka iväg till Dolate Motorsport ( http://www.dolate-motorsport.de ) i Andernach. De har under teamchefen Jürgen Dolate's ledning placerat sig mycket bra i VLN med sitt team bestående av 325E46, 325E90 samt M3E46.

De har också en lång erfarenhet av S14 motorn i racesammanhang. Blev först lite skraj: Jürgen i egen hög person tog emot oss. Bilen rullades in och var inom några sekunder uppe på lyften för inspektion.



Bilen nagelfors och jag insåg efter ett tag att han inte kunde hitta ett enda litet fel förutom lite oljefukt som kom från oljefilterhusets packning. Utav den lågmälda diskussionen på tyska mellan spekulanten och Jürgen kunde jag uppfatta att han ytterst sällan ser M3'or som var så välskötta som denna! Motorn gicks igenom. Inget problem där heller - sprutet var jag lite orolig för då det (ännu?!) inte är lika stort som Motec, Autronic eller annat. Många tuners snöar in på ett sprut och vågar aldrig byta märke, eller förbarma sig över ett annat. Detta tyckte dock Jürgen, liksom jag, var trams! Buren och annat interiört fick också godkänt med en allvarsam och sammanbiten nick och ett tyst "Güt". Dags för provkörning. Spekulanten såg fram emot detta... insåg jag då Jürgen istället nickade mot mig och sa något i stil med "Nein, you"! Spekulanten fick moloket lämna passagerarplatsen och ut for jag med en mycket namnkunning förare bakom ratten som dessutom kan allt det finns att veta om trimmning utav M3E30/S14 detta i bilen som jag byggt på under sju års tid... De skarpa och tighta påfartena från Andernach ut på motorvägen kördes i herre-jösses hastigheter och med en fantastisk bilkontroll! Marginaler existerade inte. Det enda orden som utväxlades under resan var "What max RPM?" "8200" pep jag fram. Detta testades för säkerhets skull... Väl tillbaka på Dolate Motorsport fick bilen betyget "Kein problem" av Jürgen!

Spekulanten och Jürgen går igenom bilen efter provköringen

Vi åkte vidare till ett närbeläget McD för att göra upp affären som gick hur smidigt som helst "jag vill ha bilen" sa spekulanten och blev med ens köpare och ägare utav den! Dolate tar hand om service och underhåll utav bilen. Bilen ska ta sig igenom TüV idag. Tydligen ska det fungera att få papper på buren, bromsarna, innerdörrsidor (känsligt att klä om dem enligt TüV), motormodifieringar, stolar, bälten, huv och baklucka osv osv.


Tack och lov hade Rickard huvudet på skaft och kom strax innan vi skulle skiljas åt på att jag skulle plocka loss de svenska plåtarna!

Papper skrevs därefter växlades nycklar mot pengar. Ett sista hejdå till bilen och sedan försvann den med sitt DTM karakteristiska "MoORAAAUWWW"-dån i riktning mot Bonn...

Bilen kommer endast att användas som Nürburgring-järn och ni som är där nere kommer att känna igen den på Bonn registrering samt is320 som nummerplåt! Var snäll mot den och ägaren - det förtjänar dom!

Tack alla som var med på resan. Framförallt Micke och Rickard har fått stå ut med en hel del ältande från min sida


_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Härlig avslutning och det måste ju verkligen ha känts som ett tryggt köp för killen.

Nu ser vi framemot ny tråd för vem tror på ditt snack om "turn key car"

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Väntar på ny tråd nu!

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Hittade denna bekräftelse här om dagen:

Det tycks alltså ha tagit köparen drygt tre månader att få bilen registrerad i Tyskland.

Att få bekräftelsen är gött; dels slipper jag registerhållningsavgiften (försummbar förvisso) men också en bekräftelse på att han verkligen fick in bilen i de tyska systemen (vilket jag tvivlade på) med alla modifieringar...

Så, historien om WLF859 avslutad. Hoppas dock få se den på Ringen i framtiden!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Hej Niklas,

Lite bromsfrågor om din gamla bil.

Såg att du tidigare körde med Boxteroken fram och använde en bromsjusteringsventil, annvände du original huvudbromscylinder då? Bra känsla i pedalen?

Kanske var tvunget med bytet till Boxterok bak också för att få rätt bromsbalans fram/bak? Eller var det pga värmeproblem?

Kollar på Tino:s kit men vill helst bara byta fram. Och gärna slippa byta HBZ eller montera bromsjusteringsventil.

/Magnus

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Hej!
Ursäkta sent svar.
Jag använde original HBC. Vissa rekomenderar att gå upp till 7-seriens HBC. Tryggvesson här på forumet gjorde det har jag för mig. Bra känsla - fastare känsla jämfört med en-kolvsoken.

Ang. bytet till Boxteroken bak: Jag uplevde inte att jag hade dålig balans, däremot var jag ute efter "mer broms" helt enkelt! Inga värmeproblem bak, det ska nog mycket till för att få problem med värme bak om man inte råkar ha DSC.

Jag körde med Boxterok fram och OEM bak under flera år utan några problem (på 278x24mm skiva), dock var det en del problem med att skivorna (Tarox G88) inte höll så länge. Uppgraderingen till Tinos 300x24 gjorde att skivorna höll längre. Som vanligt är tipset att undvika hålborrat om du har möjlighet till det.

Ang. slippa byta HBC eller bromsreducering: Som sagt, OEM HBC funkade för mig, dock tycker jag att du ska skarva dit en bromsreducering. Faktum är att det är ganska enkelt:
* Ta bort orignal bromsreducering (en liten cylinder vid torpedväggen)
* Endast ett bromsrör går till bakbromsarna - klipp av i höjd med växlespaken och dra upp kopparrör till reduceringsspaken (tex. Willwood för ca 1kkr)
*Skarva sedan vidare till bakvagnen.
Minns att orignialrören i stål var svåra att kona (iaf. med Biltemas bromsrörsverktyg...)

Magnus Lidholm skrev:
Hej Niklas,

Lite bromsfrågor om din gamla bil.

Såg att du tidigare körde med Boxteroken fram och använde en bromsjusteringsventil, annvände du original huvudbromscylinder då? Bra känsla i pedalen?

Kanske var tvunget med bytet till Boxterok bak också för att få rätt bromsbalans fram/bak? Eller var det pga värmeproblem?

Kollar på Tino:s kit men vill helst bara byta fram. Och gärna slippa byta HBZ eller montera bromsjusteringsventil.

/Magnus

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Nicke_1 skrev:
Hej!
Ursäkta sent svar.
Jag använde original HBC. Vissa rekomenderar att gå upp till 7-seriens HBC. Tryggvesson här på forumet gjorde det har jag för mig. Bra känsla - fastare känsla jämfört med en-kolvsoken.

Ang. bytet till Boxteroken bak: Jag uplevde inte att jag hade dålig balans, däremot var jag ute efter "mer broms" helt enkelt! Inga värmeproblem bak, det ska nog mycket till för att få problem med värme bak om man inte råkar ha DSC.

Jag körde med Boxterok fram och OEM bak under flera år utan några problem (på 278x24mm skiva), dock var det en del problem med att skivorna (Tarox G88) inte höll så länge. Uppgraderingen till Tinos 300x24 gjorde att skivorna höll längre. Som vanligt är tipset att undvika hålborrat om du har möjlighet till det.

Ang. slippa byta HBC eller bromsreducering: Som sagt, OEM HBC funkade för mig, dock tycker jag att du ska skarva dit en bromsreducering. Faktum är att det är ganska enkelt:
* Ta bort orignal bromsreducering (en liten cylinder vid torpedväggen)
* Endast ett bromsrör går till bakbromsarna - klipp av i höjd med växlespaken och dra upp kopparrör till reduceringsspaken (tex. Willwood för ca 1kkr)
*Skarva sedan vidare till bakvagnen.
Minns att orignialrören i stål var svåra att kona (iaf. med Biltemas bromsrörsverktyg...)

Magnus Lidholm skrev:
Hej Niklas,

Lite bromsfrågor om din gamla bil.

Såg att du tidigare körde med Boxteroken fram och använde en bromsjusteringsventil, annvände du original huvudbromscylinder då? Bra känsla i pedalen?

Kanske var tvunget med bytet till Boxterok bak också för att få rätt bromsbalans fram/bak? Eller var det pga värmeproblem?

Kollar på Tino:s kit men vill helst bara byta fram. Och gärna slippa byta HBZ eller montera bromsjusteringsventil.

/Magnus

Hallå,

Tackar för svar.

Läste i deras tråd och det var nog en e28 528 HBZ som Tryggvesson kör med i kombination med Renault Clio bromsservo, verkade vara lite mekligt att få dit, kan ju bero på platsproblem oxå att de valt mindre bromservo. Har det fungerat med original för dig så kan nog jag kör på det med, är väl kanske en vana med lite längre slag på pedalen.

Köpte utbytesok bak i vintras så kan väl vara en bra ide att prova byta i fram bara och se om jag nöjer mig med det. Mer broms är ju inte fel, nu går inte ABS:en in i höga farter så lite mer finns att hämta.

Japp tänkte gå på släta skivor och ev lämna bort för slitsning.

Ja en ställbar ventil är nog det bästa för att kunna utnyttja bakbromsarna till max. Såg att KH Motorsport har en liten diskret. Borde gå att placera där original bromsventilen sitter eller på torpeden för att slippa klippa några bromsledningar, bara bocka till nya rör (blir ju lite bökigare att justera iof).

Mailade Tino och han svarade att om man byter fram bara så fungerar original HBZ, bromsbalansen blir inte perfekt men ok. Om man även byter bak rekommenderade han e32 750 HBZ (dia 25,x mm) eller annan större symtrisk HBZ (e28 528 har dia 23,8 mm). Han nämde dock inget om att original bromsreduceringsventil skulle plockas bort eller modifieras. Dock så hittade jag efter lite Googlande att andra som monterat det lite större 312 mm kitet bara fram fått tipset från honom att rensa original bromsreduceringsventil invändigt så att den stryper mindre (med risk för att jag inte fattat tyskan rätt).

/Magnus

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
mhrace skrev:
Sorry lite kapning i tråden men måste fråga om detta är din tidigare bil?
http://m.mobile.de/portal/index.html#Car/DES/191785266


Visst är det min gamla bil! Verkar som att han förvaltat den väl! Är du spekulant?

Denna länk fungerar bättre i en vanlig browser:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-m3-320is-ringtool-rennwagen-b . . . .

Top aufgebauter original BMW 320IS. Vom Vorbesitzer ohne Rücksicht auf Kosten als Rennwagen optimiert. Aufbaukosten >60.000 EUR. Urspünglich in Italien ausgeliefert wurde das Fahrzeug 2006 bei Kilometerstand 110.000 aus erster Hand von einem BMW Enthusiasten aus Schweden (Vorstandsmitglied BMW Club) erworben und sehr umfangreich modifiziert. Ich habe das Fahrzeug 2011 von ihm erworben und durch sehr umfangreiche Maßnahmen mit einem deutschen TÜV und allen Eintragungen versehen.
Vor kurzem wurden prophylaktisch die Pleuellager ersetzt und der Motor auf dem Leistungsprüfstand feingetunt. Ich habe das Fahrzeug ausschließlich auf der Nordschleife bewegt, finde aber leider nicht mehr genügend Zeit für dieses Hobby. Bei ernsthaftem Interesse kann auf alle Details eingegangen werden.
Highlights:
Fahrzeug ist komplett rostfrei. Keine bekannten Unfälle, keine Vorfälle im Rennbetrieb. Fahrzeug hat nur 2x Regen gesehen in den letzten 8 Jahren. Nur normale Gebrauchsspuren. TÜV Neu ohne Mängel. Ein großer Ordner mit Belegen und Dokumenten ist dabei.
Professionell aufgebauter original 320is Motor (1990ccm, 240 PS, drehzahlfest bis 8.500 U/min, offene Carbon Airbox, frei programmierbare Motorsteuerung, komplett feinbearbeiteter Zylinderkopf, Ventile, Schwungrad, Kurbelwelle, Motorsport Kühler; Gruppe N Motorlager, uvm; Aufbaukosten>20.000 EUR
Extrem hochwertiger und komplexer eingeschweißter Käfig >6.000 EUR
Porsche Bremsanlage (300mm.de) mit Performance Friction Belägen > 3.000 EUR
Karbon Motorhaube+Heckdeckel
Gruppe A-Edelstahlauspuffanlage
Z3M Getriebedeckel
3:46 Diff mit 40% Sperre
Kurze Lenkübersetzung - 13,9:1
Gruppe N Getriebelager
Verstellbares Koni-Fahrwerk
Komplette Uniball-Lager
ABS abschaltbar
Bremskraft variabel zwischen Vorder-und Hinterachse verteilbar
Sparco Schalensitze mit 6 Punkt Sabelt Gurten
+ etliche hochwertige Detaillösungen.
Fahrzeug wird mit 8 Stück Original BBS Felgen in 7x15 ET24 veräußert. Gegen Aufpreis mit den abgebildeten OZ Ultraleggera in 7x16.


_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -90 *Såld*
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24
70 besök senaste veckan (210989 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande