Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 3 besök senaste veckan (71268 totalt) |
jag tänkte att man kan ju borra till ett plattjärn o sätta i skruvarna till ventikåpan över tändstiften.
sen har jag bara biltemas idikatorklocka. får se hur bra den är. inte jätteimponerad när jag tittat o klämt på den. men för 219 kronor ska man inte förvänta sig mycket. _________________ Mattias Broberg |
||
Re:
är ju bara 10 delar, inte 100 delar. _________________ Mattias Broberg |
||
Sådär ja! då har min förstärkning anlänt från luleå, Konrad heter han. Han som hjälpte mig med lack osv.
Så imorn börjas det på min bil, innan lördag ska den vara körklar, och förhoppningsvis mappad. kanske inte helt mappad men ett steg på vägen. dags o sova o sen upp o köra järnet i 6 dar ![]() _________________ Mattias Broberg |
||
Såja! nu händer det grejjer.
fredag/lördag natt kom Konrad ner :king igår blev det inget gjort på bilarna. vi sov länge o tog det lugnt helt enkelt, han va lite groggy efter att ha kört 158 mil på en dag, genom stockholm dessutom. Men idag började vi Farsan var iväg på en tur med sin 9-3 cab och oljelampan började lysa, det fanns olja i motorn så. vi fick hem bilen och idag kollades oljetråget ![]() Oilsludge. nära havveri ![]() ![]() Efter rengöring ![]() ![]() Sen rengöring av ventilkåpan Passade på o göra service med tändstift o luftfilter. ![]() Sen har Konrad köpt en Leksak. en Tech 2 ![]() ![]() OK, nu till min bil. har shoppat grövre ventilfjädrar (volvo) är osäker på hur mycket dom som satt där pallar, men nu känner jag mig säker på att det går o kliva förbi 6000 RPM och vidare mot 7000. ![]() Montering ![]() tog lite tid o montera, fick bygga om Biltemas ventilbåge så gick det sen. Sen började vi förbereda lådan för ihop parning med motorn. saknades en bricka, plåten var för tunn vid en av AN genomföringarna. ![]() Fick monterat diffhuslocket med, men det var det. blev som synes inte så mycket gjort idag.. men vi tar nya tag imorn! _________________ Mattias Broberg |
||
Dagen började med lite bränslepumpspill..
![]() 044 kopia till vänster och org till höger.lite elpill kvar bara sen går det montera ![]() fick på sidokåpan på lådan med Sen jävlar... skulle lösa placeringen av insugstempgivaren till trionic. Men vi visste inte gängorna.. så vi åkte runt hela stan o letade, tog nästan 2 timmar. innan vi lyckades ta fram att det var 1/8 NPT. så efter mycket svordommar var det bara köra på. ![]() placeringen blev i spjällhuset (kommer från en 9000) ![]() gängtappshållaren gick i två bitar när jag testgängade :roll: ![]() sådär ser det ut monterat! Sen stötte vi på mer fel. en avdragen skruv mellan motor o låda. hade lite oljeläckage tidigare ("lite"). detta var nog svaret på varför ![]() efter att ha borrat, o borrat o borrat och sen gängat om så testmonterades motorn. Gck inte riktigt, den nya gängan var lite sne. så pinnbulten vi satt dör i tog i kanten på hålet i lådan och det blev fel ![]() korrigering. ![]() Sen blev det montering av vevaxelgivarekittet och försök till inställning "det blir nog bra" ![]() Topp och kammar med kamdrev monterade, ser onekligen lite porrigt ut med alla nya och fina/blänkande delar. ![]() Får hoppas det går o vrida upp tempot lite imorn. _________________ Mattias Broberg |
||
Re:
är du 1000% säker på detta? finns en grovgängad och en fingängad läste jag mig till. Det sitter gänglåsning på den iaf. så det blir säkert bra! _________________ Mattias Broberg |
||
Om det finns två olika sensorer till Saab kan jag ha fel.
Jag gängade själv mitt nya insugsrör häromdagen. Mätte min sensor med skjutmått och gängtolk. Och otroligt nog hade jag rätt gängtapp liggandes ![]() Även här: http://www.saablink.net/forum/perfor Som kuriosa så använde jag 1/8 NTP på mitt förra insugsrör, lite trögt att gänga i sensorn, men det fungerade ![]() _________________ Rikard Larsson |
||
Re:
fan den infon skulle man haft innan man flängde stan runt i flera timmar >.< går liksom lite segt, när man lägger 12 timmar på en dag, 1 timme på mat, 1 på fika, sen 5 timmar på o leta efter saker och åka runt o köpa skit.. blir inte mkt faktiskt skruvande ![]() _________________ Mattias Broberg |
||
Mäta gängor kan man göra med bara skjutmått. Diametern är ju lätt. 10 mm i detta fallet.
Sen om det är fingängat och man inte har en riktig gängtolk brukar jag mäta över kanske 5 gängor för att få lite mer precision. I detta fallet blir det 6,25 mm. 6,25 / 5 = 1,25 Är det äckliga tumgängor får man kolla i tabeller.... _________________ Rikard Larsson |
||
ännu en dag, ännu en skörd bilder.
![]() kopplingspaket inkl sinterlamell monterat. ![]() 044 pumpen monterad i tanken ![]() oljefilteradapter till växellådsoljekylfiltret klart. ![]() Avgastempsensorn monterad ![]() oljestickan är annorlunda på 4 petade. har letat i månader efter rätt sticka. inte hittat nån. så blev till hydroscand o skaffa lite adaptrar. ![]() röret kapat ![]() hopmonterat och monterat på motor. ett fästöra med okänd funktion fick kapas lite på. ![]() lite konstnärlig bild på Konrad med en AN koppling i förgrunden. ![]() oooch montering av motorn! imorn blir det trionicjobb, växellådsoljekylmontering, kaminställning.. ja så mycket vi hinner helt enkelt. hade vart kul med uppstart imorn eller iaf provkörning på torsdag. _________________ Mattias Broberg |
||
nu är bilen startad och går på alla fyra.
men det läcker mellan insug och topp ![]() visslar och tomgång på 2500 RPM så bara börja riva igen. vart 3 dryga dagar nu med massa fel, massa jobb och nästan inget har hänt. en kabel var felkopplad vilket har bränt drivsteget till 3ans spridare i 3 boxar. går att byta men extrajobb. och så har det i princip sett ut konstant. Men nu har min kompis/personliga mekaniker åkt hem. så nu skruvas det ner på takten lite. kört från 8-22 med paus för mat och fika. blivit runt 9 timmar "effektiv" tid varje dag. men massa saker som saknas så mycket av tiden har bestått av att åka runt i stan o handla delar. nu pustar jag ut och tar det lugnt och försiktigt. _________________ Mattias Broberg |
||
jag har vart ute o tittat på bilen.
Den stod kvar det enda som hänt sen sist är att jag dragit elen till oljepumpen för lådan. saknas att placera knapp och dra jord till den. tog säkert 10 minuter. sen tog orken slut. får sikta på ett 2015 istället. känns inte som bilen kommer ut i år. ägt den i 6 år och har gått 500~ mil på den tiden ![]() _________________ Mattias Broberg |
||
![]() bild på mig när vi fått allt o funka (en vevaxeltätning, en renoverad kopplingsslav och en vaccumslang fastmonterad) den går Gött nu! fast den kommer aldrig klara ett DB krav på bana. behöver montera en dämpare till innan dess ![]() _________________ Mattias Broberg |
||
bilen läcker olja men jag vet inte var.
går dock som ett skott satt o funderade över hjulvinklar. bakaxeln är stel sak med 0 grader camber. har en omsvetsad axel med 2.7 grader camber liggandes i källaren. fram har jag nu 2.5 vänster och 2.7 höger. funderar på om jag monterar den värre bakaxeln, blir det för mycket camber bak? och ska jag köra mer camber fram då? hur mycket ska man ha tanken är att köra R888 i 205/40-17 på min 300~ hk 1400 kilo (med förare) bil. inte optimalt, det enda som finns som skulle vara bättre är kumho som finns i 215/40-17 och i hård gummiblandning om jag minns rätt inte optimalt med så smala däck på en så tung och effektstark bil. _________________ Mattias Broberg |
||
nej nu blir det slut på denna säsongen.
jag pallar inte med denna bilen mer för tilfället. får hoppas orken kommer tillbaka men tills dess får den stå. dessutom är framtiden osäker så behöver hålla o slantarna. stora fel *Läcker olja *Läcker E85 vid full tank *Börjat hugga när man släpper gasen. sen är det en miljon småfel. så nu kastar jag in handuken efter en säsong som skulle bli första riktiga svängåka säsongen. känns fånigt att ha en projekttråd om en bil och förare som bara gått inte ens 10 varv på knutstorp. _________________ Mattias Broberg |
||
_________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||
_________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 3 besök senaste veckan (71268 totalt) |