Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution IX - 06, Racerapport TrackAttack
<<   1, 2, 3, 4   >>
29895 besök totalt
hammarfoto
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 10



är riktigt avundsjuk på skicket på din bil värkar vara riktigt fin, vad har du för framtidsplaner? trimma mer? isf vad?

/ nyfiken fotograf

_________________
Hammar Fredlund
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 146


Trådstartare
Re:

hammarfoto skrev:
är riktigt avundsjuk på skicket på din bil värkar vara riktigt fin, vad har du för framtidsplaner? trimma mer? isf vad?

/ nyfiken fotograf


Hej och tack så mycket, sånt är riktigt kul att höra! Jag kan bara hålla med egentligen . Då jag har gjort rätt mycket uppgraderingar på bilen nu i vinter (+ lite smågrejer som är kvar att göra) så är planen att köra och se hur allt lirar ihop väghållningsmässigt osv i sommar. Är riktigt sugen på motorbygge nästa vinter och då blir det mest troligt att gå upp i volym. Mest troligt 2,3L samt att man siktar på 450-470whp (Precision 5558 bb/FP Red) med ett register som fungerar för bankörning!

Men - "Power is nothing without control."

_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 146


Trådstartare
Det har inte blivit mycket skruva sista dagarna men det har trillat in en del prylar och på torsdag är jag ledig så då blir det en heldag i garaget. Förhoppningsvis är den redo för besiktning efter helgen!

Knappt använda Project Mu 2-delade bromsskivor!!

Vad kan detta vara...?

Pinnbultar till grenröret, kopparmuttrar, kopparbrickor till oljetillförseln, silikonslang osv!

Magnetisk oljeplugg

Jo - i paketet på första bilden så var det en extrafront som jag fick köpa billigt och tänkte fixa upp i höst. Återstår att se vad det blir av den

_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 146


Trådstartare
Lång dag i garaget idag! Hann skruva ihop nästan allt. Ska låta packningsmassan till oljetråget torka och imorgon kväll blir det uppstart och se om man fått det tätt eller om det läcker.. Bilderna får tala för sig själva

Ut med det gamla och in med det nya

Monterat och klart

Tråget redo att monteras igen

Allt färdigmonterat



_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 146


Trådstartare
Detta har varit en magisk dag! Bilen fick komma ner på fötterna igen och idag var det dags för uppstart och provkörning efter vinterns uppgraderingar! Heeeeelt underbar känsla att vara ute och köra den här bilen!! Bilderna (och filmen) får tala för sig själva

Nere på backen!

Lät avgasbandaget ryka färdigt och varmkörde ordentligt

Den här rumpan...!!

Superfint väder!

Orginal inredning nu inför besiktningen!


Kort klipp från provkörningen! Självklart under kontrollerade förhållanden


_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 146


Trådstartare
Bytte bromsvätska för någon dag sedan, det gick väldigt smidigt! Det är skoj att skruva i en relativt ny bil Tänkte försöka besikta bilen nu på torsdag! Ska bli spännande att se vad de säger

Full behållare med fräsch Motul RBF600!

Sugen på att köra, snart är sommarvädret här!!=)

_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 146


Trådstartare
Nu har jag bytt skivor och belägg fram. Både orginalskivorna och Hawk HPS beläggen som satt på var väldigt fräscha men jag valde att uppgradera ändå. Det blev flytande Project Mu - SCR-Pro skivor och Performance Friction 08 belägg från PEAN Sweden! Har även beställt samma belägg bak men de har inte kommit ännu. Här kommer några bilder!

Före

Beläggen

PFC 08 Compound!

Resultatet!

Bild på skönheten=)

_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 146


Trådstartare
Idag blev det en sväng till OPUS bilprovning!







Jag har tid för hjulinställning på vianor nästa onsdag! Har inte bestämt mig till 100% vilka hjulvinklar jag ska köra men ungefär tre grader negativ camber fram och två grader negativ camber bak. Tänkte inte köra så mycket toe men väldigt lite toe out fram och toe in bak blir det nog.

Banåka-premiären med bilen är 10 maj i Kemora, Finland och jag är sjukt peppad!

_________________
Albin Kihlgren
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 146


Trådstartare
Var iväg en sväng igår med polaren och vägde bilarna! Evon har enligt papperna en tjänstevikt på 1540kg och jag har ju inte lättat sådär supermycket. Gissa om jag blev positivt överraskad när vågen visade 1400kg med 10-15liter soppa i tanken!! Polarens e46 m3 smg-II har en tjänstevikt på 1570kg och med coilovers och racestol så visade den 1540kg nu.

På vågen

Resultatet


Efter många garage-månader så var det dags för tvätt idag! Riktigt blank och fin blev den







Längtar extremt mycket till banpremiären nu!

_________________
Albin Kihlgren
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Nu blir jag lite tråkig och säger att lastbilsvågen är nog inte det mest ideala att väga bilen på. Nu är inte jag helt säker på hur vågen funkar, men tror att det spelar roll var man står på den och även vart man kör av mellan vägningarna. Det påverkar resultaten. Men det är iofs bara funderingar och jag har inga belägg för detta annat än funktionsanalys och funderingar...

Jag läser dock din tråd med intresse för bilen, har alltid gillat evo9an efter att ha provkört den. Mitt minne är tajt och bra i styrning, växlar och respons

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 146


Trådstartare
Re:

Fnatte skrev:
Nu blir jag lite tråkig och säger att lastbilsvågen är nog inte det mest ideala att väga bilen på. Nu är inte jag helt säker på hur vågen funkar, men tror att det spelar roll var man står på den och även vart man kör av mellan vägningarna. Det påverkar resultaten. Men det är iofs bara funderingar och jag har inga belägg för detta annat än funktionsanalys och funderingar...

Jag läser dock din tråd med intresse för bilen, har alltid gillat evo9an efter att ha provkört den. Mitt minne är tajt och bra i styrning, växlar och respons


Inte alls tråkig, bara kul att någon kommenterar den annars rätt så kommentarslösa projekttråden! Det är helt rätt som du säger att den inte är det mest ideala att väga på, men jag körde på och av två gånger och polaren vägde m3:an mellan de två gångerna jag körde upp så jag vill ju gärna tro att den visade hyfsat nära sanningen!... Man fick iallafall ett hum om hur mycket den väger och det var precis vad jag ville

_________________
Albin Kihlgren
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 194



Ser bra ut, jobba på! En annan har inte hunnit med mer än att köpa nya fjädrar. Inte ens tänkt på besiktning osv, men Kinnekulle med Evoklubben/Girls On Track ska det bli iallafall.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 146


Trådstartare
Re:

Donker skrev:
Ser bra ut, jobba på! En annan har inte hunnit med mer än att köpa nya fjädrar. Inte ens tänkt på besiktning osv, men Kinnekulle med Evoklubben/Girls On Track ska det bli iallafall.


Det är ju första vintern jag äger bilen så det blev att gå igenom bilen lite mer än vad jag hade tänkt först.. Nästa vinter blir nog lite lindrigare rent ekonomiskt hoppas jag! Hade hemskt gärna varit med på evoklubbens trackday om jag inte hade varit bosatt i Skellefteå...!

-----------------------------------

Bytte baklysen igår! Min evo 7 fick vara donatorbil!

Före

Efter


Jag är grymt nöjd! Tycker att det blev mycket snyggare nu, vad tycker ni?

_________________
Albin Kihlgren
Citera
Johan99
Hovmantorp
Här sen Aug 2003
Inlägg: 92



Riktigt snygg!

_________________
/Johan Farnestam

Escort Cosworth
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009
Inlägg: 877



När du vägde bilen var de inklusive förare? Säger som nån innan, lastbilsvågarna är inte så mkt att lita på tyvär. tror den visade 50-100kg för mkt på min bil när ja vägde den men kul iaf om vikten på din stämmer

_________________
Magnus Martinsson



Saab 9000 Aero
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Snyggt jobbat, nu är det bara ut och härja på bana lite thumbs up

Tjänstevikten är väl vikt inklusive 70-80kg förare och våtvikt.
Min är importerad och då vägd antar jag, har en tjänstevikt på 1450kg enligt regbeviset.
Så 1400kg är i trakten av vad de skall väga, iaf inte mer

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 194



Rätt val med sjuans bakljus, de är det snyggaste alternativet till 7-9 tycker jag.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 146


Trådstartare
Re:

Johan99 skrev:
Riktigt snygg!

Tack så mycket!
_aero skrev:
När du vägde bilen var de inklusive förare? Säger som nån innan, lastbilsvågarna är inte så mkt att lita på tyvär. tror den visade 50-100kg för mkt på min bil när ja vägde den men kul iaf om vikten på din stämmer

Nej 1400kg var utan förare. Du har nog rätt, får väga den på riktigt senare!
ILiveToRide skrev:
Snyggt jobbat, nu är det bara ut och härja på bana lite thumbs up
Tjänstevikten är väl vikt inklusive 70-80kg förare och våtvikt.
Min är importerad och då vägd antar jag, har en tjänstevikt på 1450kg enligt regbeviset.
Så 1400kg är i trakten av vad de skall väga, iaf inte mer

Ja gud så skönt att den alldeles snart är klar för racesäsong! Hjulinställning och bromsbelägg bak kvar bara! :)Jag blev positivt överraskad när vågen visade 1400kg, så förhoppningsvis visade den inte allt för lite
Donker skrev:
Rätt val med sjuans bakljus, de är det snyggaste alternativet till 7-9 tycker jag.

Kan bara hålla med! Orginallysena på 8 och 9:orna ser lite ut som något man köpt på en billig stylingsida

_________________
Albin Kihlgren
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 805



Re:

_aero skrev:
När du vägde bilen var de inklusive förare? Säger som nån innan, lastbilsvågarna är inte så mkt att lita på tyvär. tror den visade 50-100kg för mkt på min bil när ja vägde den men kul iaf om vikten på din stämmer


Är lite OT men är lastbilsvågarna så "trubbiga"? Och visar den oftast för mkt? Jag vägde min 02 på en sådan och visst trodde jag den skulle vägt ungefär än vad vågen sa , men den hade gärna fått väga mindre.

På min är det plast i rutor framskärmar huv front plastdörrar helt rensad invändigt , och den vägde in på 925kg då den komplett i pappren som org bil vägde 1160 känns det ändå "rätt"
Eller

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1145



Re:

gasekke skrev:
_aero skrev:
När du vägde bilen var de inklusive förare? Säger som nån innan, lastbilsvågarna är inte så mkt att lita på tyvär. tror den visade 50-100kg för mkt på min bil när ja vägde den men kul iaf om vikten på din stämmer


Är lite OT men är lastbilsvågarna så "trubbiga"? Och visar den oftast för mkt? Jag vägde min 02 på en sådan och visst trodde jag den skulle vägt ungefär än vad vågen sa , men den hade gärna fått väga mindre.

På min är det plast i rutor framskärmar huv front plastdörrar helt rensad invändigt , och den vägde in på 925kg då den komplett i pappren som org bil vägde 1160 känns det ändå "rätt"
Eller


Min erfarenhet säger att dom visar rätt. Sen beror det ju på vilken lastbilsvåg vi snackar om...
Polisens vågar kalibreras regelbundet... Kan skilja många tusenlappar i böter även på så lite som några futtiga kilon.
Dom flesta industrier som väger för att t.ex ta/ge betalt brukar också stämma. Sen finns det ju dom ställen som har våg bara för att få en humm om vad som ligger på.
Har kört lastbil några år och provat både polisens vågar samt kört gods som både vägs in och ut... kört bland annat koppar och då är ju 100kg diff något som skulle anmärkas på...
Men självklart finns det dåligt kalibrerade vågar där ute... tips kan ju vara att väga något man helt säkert vet vad det väger först (sig själv).

Nog med OT

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 146


Trådstartare
Då var banpremiären avklarad, dubbelt upp dessutom! (efter myyyycket motgångar)

Lång historia så jag försöker korta ner den lite.. Vid första hjulinställningen jag gjorde så fick vi inte till cambern vänster fram. Märkte att det berodde pga att styrspindeln hade gett sig lite så jag bytte den och efter en ny hjulinställning fick jag tilll hjulinställningarna precis som jag ville ha den, däremot uppstod ett oljud vänster fram när jag gjorde tvära högerkurvor.

Efter mycket huvudkliande märkte jag att det berodde på att drivknuten bottnade vänster fram när stötdämparen jobbade... Så förra söndagen (5 dagar före vi skulle åka till finland) så såg jag att infästningen till framvagnsbalken såg lite sned ut - och mycket riktigt så var detta problemet..

Så jag fixade en ny framvagnsbalk och bilen hämtades på verkstaden fredag morgon! Körde då direkt från verkstaden och en tredje hjulinställning och då lirade allt! Åkte direkt och lastade bilen full med racehjul och annat för att sedan börja köra mot Veteli och Kemorabanan!

På campingen kvällen innan

Lite bilar i depån


Min bästa varvtid blev 1:20.19 och den är jag nöjd med. Lyckad banpremiär!



Dagen efter så stod väckaren på 04.30 svensk tid! Då skulle vi upp och köra 60mil tillbaka till Fällfors för mer bankörning. Försökte åka snabbare än en R8 V10 som hade kört på 1:24 och jag lyckades köra på 1:22.98 så man kan väl säga att jag är väldigt nöjd även med söndagens körning!

Tack och godnatt!

_________________
Albin Kihlgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution IX - 06, Racerapport TrackAttack
<<   1, 2, 3, 4   >>
29895 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande