Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29895 besök totalt |
Re:
Hej och tack så mycket, sånt är riktigt kul att höra! Jag kan bara hålla med egentligen ![]() Men - "Power is nothing without control." ![]() _________________ Albin Kihlgren |
||||||||
Det har inte blivit mycket skruva sista dagarna men det har trillat in en del prylar och på torsdag är jag ledig så då blir det en heldag i garaget. Förhoppningsvis är den redo för besiktning efter helgen!
Knappt använda Project Mu 2-delade bromsskivor!! ![]() Vad kan detta vara...? ![]() Pinnbultar till grenröret, kopparmuttrar, kopparbrickor till oljetillförseln, silikonslang osv! ![]() Magnetisk oljeplugg ![]() Jo - i paketet på första bilden så var det en extrafront som jag fick köpa billigt och tänkte fixa upp i höst. Återstår att se vad det blir av den ![]() ![]() _________________ Albin Kihlgren |
||||||||
Lång dag i garaget idag! Hann skruva ihop nästan allt. Ska låta packningsmassan till oljetråget torka och imorgon kväll blir det uppstart och se om man fått det tätt eller om det läcker.. Bilderna får tala för sig själva
![]() Ut med det gamla och in med det nya ![]() ![]() Monterat och klart ![]() Tråget redo att monteras igen ![]() Allt färdigmonterat ![]() ![]() _________________ Albin Kihlgren |
||||||||
Detta har varit en magisk dag! Bilen fick komma ner på fötterna igen och idag var det dags för uppstart och provkörning efter vinterns uppgraderingar! Heeeeelt underbar känsla att vara ute och köra den här bilen!! Bilderna (och filmen) får tala för sig själva
![]() Nere på backen! ![]() Lät avgasbandaget ryka färdigt och varmkörde ordentligt ![]() Den här rumpan...!! ![]() Superfint väder! ![]() ![]() Orginal inredning nu inför besiktningen! ![]() Kort klipp från provkörningen! Självklart under kontrollerade förhållanden ![]() _________________ Albin Kihlgren |
||||||||
Bytte bromsvätska för någon dag sedan, det gick väldigt smidigt! Det är skoj att skruva i en relativt ny bil
![]() ![]() Full behållare med fräsch Motul RBF600! ![]() Sugen på att köra, snart är sommarvädret här!!=) ![]() _________________ Albin Kihlgren |
||||||||
Nu har jag bytt skivor och belägg fram. Både orginalskivorna och Hawk HPS beläggen som satt på var väldigt fräscha men jag valde att uppgradera ändå. Det blev flytande Project Mu - SCR-Pro skivor och Performance Friction 08 belägg från PEAN Sweden! Har även beställt samma belägg bak men de har inte kommit ännu. Här kommer några bilder!
Före ![]() Beläggen ![]() PFC 08 Compound! ![]() Resultatet! ![]() Bild på skönheten=) ![]() _________________ Albin Kihlgren |
||||||||
Idag blev det en sväng till OPUS bilprovning!
![]() ![]() ![]() Jag har tid för hjulinställning på vianor nästa onsdag! Har inte bestämt mig till 100% vilka hjulvinklar jag ska köra men ungefär tre grader negativ camber fram och två grader negativ camber bak. Tänkte inte köra så mycket toe men väldigt lite toe out fram och toe in bak blir det nog. Banåka-premiären med bilen är 10 maj i Kemora, Finland och jag är sjukt peppad! ![]() _________________ Albin Kihlgren |
||||||||
Var iväg en sväng igår med polaren och vägde bilarna! Evon har enligt papperna en tjänstevikt på 1540kg och jag har ju inte lättat sådär supermycket. Gissa om jag blev positivt överraskad när vågen visade 1400kg med 10-15liter soppa i tanken!! Polarens e46 m3 smg-II har en tjänstevikt på 1570kg och med coilovers och racestol så visade den 1540kg nu.
På vågen ![]() Resultatet ![]() Efter många garage-månader så var det dags för tvätt idag! Riktigt blank och fin blev den ![]() ![]() ![]() ![]() Längtar extremt mycket till banpremiären nu! _________________ Albin Kihlgren |
||||||||
Nu blir jag lite tråkig och säger att lastbilsvågen är nog inte det mest ideala att väga bilen på. Nu är inte jag helt säker på hur vågen funkar, men tror att det spelar roll var man står på den och även vart man kör av mellan vägningarna. Det påverkar resultaten. Men det är iofs bara funderingar och jag har inga belägg för detta annat än funktionsanalys och funderingar...
Jag läser dock din tråd med intresse för bilen, har alltid gillat evo9an efter att ha provkört den. Mitt minne är tajt och bra i styrning, växlar och respons ![]() _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||||||||
Re:
Inte alls tråkig, bara kul att någon kommenterar den annars rätt så kommentarslösa projekttråden! Det är helt rätt som du säger att den inte är det mest ideala att väga på, men jag körde på och av två gånger och polaren vägde m3:an mellan de två gångerna jag körde upp så jag vill ju gärna tro att den visade hyfsat nära sanningen!... Man fick iallafall ett hum om hur mycket den väger och det var precis vad jag ville ![]() _________________ Albin Kihlgren |
||||||||
Ser bra ut, jobba på! En annan har inte hunnit med mer än att köpa nya fjädrar. Inte ens tänkt på besiktning osv, men Kinnekulle med Evoklubben/Girls On Track ska det bli iallafall.
![]() _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||||||
Re:
Det är ju första vintern jag äger bilen så det blev att gå igenom bilen lite mer än vad jag hade tänkt först.. Nästa vinter blir nog lite lindrigare rent ekonomiskt hoppas jag! ![]() ----------------------------------- Bytte baklysen igår! Min evo 7 fick vara donatorbil! ![]() Före ![]() Efter ![]() Jag är grymt nöjd! Tycker att det blev mycket snyggare nu, vad tycker ni? ![]() _________________ Albin Kihlgren |
||||||||
När du vägde bilen var de inklusive förare? Säger som nån innan, lastbilsvågarna är inte så mkt att lita på tyvär. tror den visade 50-100kg för mkt på min bil när ja vägde den men kul iaf om vikten på din stämmer
![]() |
||||||||
Snyggt jobbat, nu är det bara ut och härja på bana lite
![]() Tjänstevikten är väl vikt inklusive 70-80kg förare och våtvikt. Min är importerad och då vägd antar jag, har en tjänstevikt på 1450kg enligt regbeviset. Så 1400kg är i trakten av vad de skall väga, iaf inte mer ![]() _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||||
Rätt val med sjuans bakljus, de är det snyggaste alternativet till 7-9 tycker jag.
_________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||||||
Re:
Tack så mycket!
Nej 1400kg var utan förare. Du har nog rätt, får väga den på riktigt senare! ![]()
Ja gud så skönt att den alldeles snart är klar för racesäsong! Hjulinställning och bromsbelägg bak kvar bara! :)Jag blev positivt överraskad när vågen visade 1400kg, så förhoppningsvis visade den inte allt för lite ![]()
Kan bara hålla med! Orginallysena på 8 och 9:orna ser lite ut som något man köpt på en billig stylingsida ![]() _________________ Albin Kihlgren |
||||||||
Re:
Är lite OT men är lastbilsvågarna så "trubbiga"? Och visar den oftast för mkt? Jag vägde min 02 på en sådan och visst trodde jag den skulle vägt ungefär än vad vågen sa , men den hade gärna fått väga mindre. På min är det plast i rutor framskärmar huv front plastdörrar helt rensad invändigt , och den vägde in på 925kg då den komplett i pappren som org bil vägde 1160 känns det ändå "rätt" Eller ![]() _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||||
Re:
Min erfarenhet säger att dom visar rätt. Sen beror det ju på vilken lastbilsvåg vi snackar om... Polisens vågar kalibreras regelbundet... Kan skilja många tusenlappar i böter även på så lite som några futtiga kilon. Dom flesta industrier som väger för att t.ex ta/ge betalt brukar också stämma. Sen finns det ju dom ställen som har våg bara för att få en humm om vad som ligger på. Har kört lastbil några år och provat både polisens vågar samt kört gods som både vägs in och ut... kört bland annat koppar och då är ju 100kg diff något som skulle anmärkas på... Men självklart finns det dåligt kalibrerade vågar där ute... tips kan ju vara att väga något man helt säkert vet vad det väger först (sig själv). Nog med OT ![]() |
||||||||
Då var banpremiären avklarad, dubbelt upp dessutom! (efter myyyycket motgångar)
Lång historia så jag försöker korta ner den lite.. Vid första hjulinställningen jag gjorde så fick vi inte till cambern vänster fram. Märkte att det berodde pga att styrspindeln hade gett sig lite så jag bytte den och efter en ny hjulinställning fick jag tilll hjulinställningarna precis som jag ville ha den, däremot uppstod ett oljud vänster fram när jag gjorde tvära högerkurvor. Efter mycket huvudkliande märkte jag att det berodde på att drivknuten bottnade vänster fram när stötdämparen jobbade... Så förra söndagen (5 dagar före vi skulle åka till finland) så såg jag att infästningen till framvagnsbalken såg lite sned ut - och mycket riktigt så var detta problemet.. Så jag fixade en ny framvagnsbalk och bilen hämtades på verkstaden fredag morgon! Körde då direkt från verkstaden och en tredje hjulinställning och då lirade allt! Åkte direkt och lastade bilen full med racehjul och annat för att sedan börja köra mot Veteli och Kemorabanan! På campingen kvällen innan ![]() Lite bilar i depån ![]() Min bästa varvtid blev 1:20.19 och den är jag nöjd med. Lyckad banpremiär! Dagen efter så stod väckaren på 04.30 svensk tid! Då skulle vi upp och köra 60mil tillbaka till Fällfors för mer bankörning. Försökte åka snabbare än en R8 V10 som hade kört på 1:24 och jag lyckades köra på 1:22.98 så man kan väl säga att jag är väldigt nöjd även med söndagens körning! Tack och godnatt! _________________ Albin Kihlgren |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29895 besök totalt |