Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Har burkraven hängt med bilarnas utveckling?
1 besök senaste veckan (3632 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Detta funderade jag över under den korta tid jag deltog i SSK-serien och jag konstaterade att modernare bilar började bli alltför tunga för att vara konkurrenskraftiga mot t ex Peugeot 205 och BMW E30. Nu har det krupit upp nån E36, Citroën C4 och kanske fler i den sortens racing, men ändå tycker jag att detta är en valid fundering.

Säkerhetsutvecklingen vad gäller bilkonstruktion har gått väsentligt framåt. Nu generaliserar jag styggt, men för att illustrera. I en 70-talsbil dör du om du kör på en älg på fel sätt. I vissa 90-talsbilar med 80-talskonstruktion dör du om du lägger den på taket på fel sätt. "Fel sätt" kan inkludera allt från vinkel till hastighet och mycket däremellan.

Men bland 00-talsbilar, nu spekulerar jag, verkar säkerhetskraven ha skärpts betydligt och konstruktionerna förbättrats därefter. Kundkrav driver på detta genom att fler väljer bil efter säkerhet vilket åskådliggörs genom framförallt NCAP.

Klarar kanske en modernare bil en rullning åt diverse olika håll i hög hastighet? Behöver vi samma typ av sidopåkörningsskydd längre?

Åt andra hållet... förstör vi inbyggda säkerhetsmässiga fördelar, som deformationszoner, om vi fortsätter bygga burar och förstyvningar som vi gör?

Har vi koll på vilka karossdelar som är konstruerade för att ge vika så att vi inte svetsar i en stötta just där?

Jag vet inte om frågeställningarna i sig är vettiga, men jag blir fundersam då burarna sett ungefär likadana ut i 30 år och kraven inte skiljer mellan veteranbilar och moderna bilar vilka skiljer sig väsentligt åt i grundkonstruktion.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Reglementen utan vettiga minimivikter kommer inte att sortera ut gamla papplådor som är behöver en bur för att hänga ihop.

Regeln att burar inte ska gå framför/bakom hjulupphängningar är delvis för att ha kvar deformation (och för att inte skicka in krafter i skyddcellen förrän det behövs).

Det finns moderna personceller i höghållfast stål som med lite gardiner och 3punkt gör ett bättre jobb än nationella minimikraven (speciellt om man tar lägsta accepterade utförande).

Men ska du volta som Solberg så hjälper det med en riktig bur (som utvecklas kontinuerligt).

Sen har man ju det med att införa hårda rör alltför nära skallen i en del fall som en "förbättring".

Det finns inget generellt perfekt och långt från alla karosser har halvmeter mellan person och kaross.

Har vi inte haft uppe detta i flera av säkerhetstrådarna?

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
....

Har vi inte haft uppe detta i flera av säkerhetstrådarna?
Möjligen?

Annars verkar du ju ha koll, vilket jag inte har, därför bollade jag upp för en diskussion runt något jag funderat över.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Kan inte tillföra nåt i diskussionen men är också intresserad då jag funderat i samma banor.

Citera
Racetech
1 besök senaste veckan (3632 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande