| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däckstryck på slicks?
|
1644 besök totalt |
|
Däckstryck på slicks?
Jag har en uppsättning 14" slicks. Så jag undrar om någon vet ungefär vilket däckstryck jag ska ha? Vet tyvärr inte bredd och så men dom ser ut o va 185/195 breda, och c.a. 45/50 profil. Tack på förhand. /Christofer. _________________ Christofer de Maré |
||
|
|
||
|
Nu stämmer det väl inte riktigt men i rallycrossen kör vi med 1,2 bar i kalltryck till slicksen.
För att hitta rätt tryck så är det väl egentligen bara att välja ett utgångs tryck, typ 1,5 bar och sedan använda en tempmätare eller lära sig läsa av gummit och prova tills man hittar lämpligt tryck. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Jag har jag tidigare åkt på "Clio cup"-slicks mao Michelin S9B i dimension 18/58-15, vilket väl kanske motsvarar ca 185/55-15 eller något sådant, på min Kadett 16v som väger ca 1100 kg.
Slicksen var dock både gammla och slitna när jag fick tag på dem och jag blev aldrig riktigt klok på vilket tryck som funkade bäst eller i vart fall minst dåligt. Vill minnas att jag siktade på ca 1,8- 2,0 i varmtryck vilket jag anser är en vettig utgångspunkt för de flesta race- och R-däck vid banåkning. Jag upplevde de däcken som att de hade bra fäste upp till en viss gräns och släppte sedan häftigt. Även temperaturspannet var snävt, väldigt dåligt fäste både när de var kalla och efter att de överhettades. Helt klart svåråkta. De R-däck jag åkt på, Bridgestone RS540 och Yoko 032 har varit mycket bättre i bägge avseendena. Ingmar Truedsson har också åkt på samma (likadana) slicks, han kanske har något att tillägga? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Re: Däckstryck på slicks?
om det e "hårda" slicks o för banåkning tror jag nog att du kan börja med runt 2-2.1 bar kallt men som sagt, beror på däck, bil, vikt(fördelning), bana o säkert 500 andra faktorer jag har ingen aning om! Börjar dock långsamt lära mig att slicks ska ha runt 2.5 eller så bar när dom e riktigt varma om du kör bana, dock vissa tillverkare rekommenderar runt 2.1-2.2 bar varmt o somliga närmare 2.7-2.8 bar... Bäst e att mäta temperaturen på insidan, i mitten o utsidan när däcken e varma, om allt e lika e det bra, typ
_________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||
|
citat:
Tyvärr inte så spännande det är en Opel Manta A-73. Gämnfört med vad då??? <------------- kanske? Enligt min uppfattning är den mer intresankt än dussinbilarna här som BMW och Porchar. Berätt mer om bilen, varför inte under "våra banbiler" _________________ Johan Sjölinder |
||
Äldre oplar är i alla fall betydligt mer spännande än moderna oplar... (läs: bakhjulsdrivna vs framhjulsdrivna)
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
![]() |
Däck för banåka
Däckstryck på slicks?
|
1644 besök totalt |