Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck livslängd?!
2474 besök totalt
Mange

Här sen Jul 2003

Trådstartare
R-däck livslängd?!

Hittar ingen tråd om detta...

Pirelli Trofeo Race dessa eller liknande kvalité. Hur är livslängden om man kör dessa till vardags?.

Tänkte om man har 100mil Tor till banan är det dumt att köra med dessa på?. Vet att de funkar jäkligt dåligt i ren på allmänn väg. Men hur funkar det i regn på bana? ( tänkte om man får upp tempen i dem )

När är dessa däck slut?, kör man dem ner till Corden??. Blir det bättre när mönstret är slut? ( i torrt alltså)

Många frågor blev det!

Trevlig Helg!

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Livslängden på gata är ganska relaterad till hjulinställningen, framför allt toe.

Du kommer slita mer på däcken under en dag på banan än du gör på 100 mil gata med "normala" inställningar.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Mange

Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

safe skrev:
Livslängden på gata är ganska relaterad till hjulinställningen, framför allt toe.

Du kommer slita mer på däcken under en dag på banan än du gör på 100 mil gata med "normala" inställningar.

Hjulinställningen kommer vara standard gata .

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag brukar räkna med 1000 mil. Men då är det de 70-90 milen bana av de totalt 1000 som står för absoluta merparten av slitaget.

Jag har bara kört ner till Ringen med rdäcken på. En resa kan ofta bli uppemot 500 mil totalt med allt kringkörande i trakterna där nere som läggs på toppen av t.o.r 330 mil och själva varven på kanske 50 mil eller så. Och det är inte något slitage att tala om för resan ner och upp IMHO.

Med lite högre däckstryck och att man mer eller mindre bara kör rakt fram så blir det väldigt lite temp i rdäcken på transportsträckan.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Mange skrev:

Hjulinställningen kommer vara standard gata .

Se upp så det inte ställs massa massa toe in.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: R-däck livslängd?!

Mange skrev:
När är dessa däck slut?, kör man dem ner till Corden??. Blir det bättre när mönstret är slut? ( i torrt alltså)

Är jätteolika på olika modeller. Vissa blir tydligt sämre när man väl kommer ner mot slutet (mönsterdjupet närmar sig noll) medans andra har sitt bästa grepp ungefär runt där de blir olagliga mönsterdjupmässigt. Förutom att i princip alla har allra bäst grepp när de är nya förstås.

Sen är många modeller känsliga för hur många värmecykler de har varit med om. Dvs antal gånger de värmts upp ordentligt till riktig banköratemperatur och sen svalnat. Inte ovanligt att ett till synes bra däck med lagom mönster kvar kan ha tokdåligt fäste pga åldrande som för många värmecykler skapat.

Här sen Jul 2003

Trådstartare
Tack för svaret!, så då kan man använda dem mer än bara på ren bankörning. Skönt att slippa skifta hjul hela tiden..

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Mange skrev:
...Vet att de funkar jäkligt dåligt i ren på allmän väg...

Jag delar inte dina erfarenheter. Hur gamla har de däcken varit?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

ice skrev:
Mange skrev:
...Vet att de funkar jäkligt dåligt i ren på allmän väg...

Jag delar inte dina erfarenheter. Hur gamla har de däcken varit?

Samma här. (A048, 205 mm runt om, ca 730 kg med gubbe och full tank.)

Skulle snarare säga att de ger mer grepp på alla underlag, men släpper mer abrupt när de väl släpper. Möjligen varning för att skillnaden mellan våt och torrt kan vara överraskande stor.

Vattenplaning får man så klart ha i åtanke när det är glest mönster, breda sulor och/eller lätt bil, men trots mina helkassa förutsättingar på den punkten så skulle jag nog säga att det inte är något jätteproblem. Man får ha hjärnan inkopplad när man kör, som alltid. Flygrakan på Anderstorp eller annan rymlig plats i spöregn kan vara en bra övning för att lära känna bilen och däcken under dessa förutsättningarna, om man trots allt skulle råka ut för det på vägen.

Vad gäller livslängd har jag nog inte så mycket att tillföra här... Mina förra A048 (hade medium; kör soft i år) började bli hala och skumma både i vått och torrt p g a för många heatcycles innan gummit var nedslitet. Däckkontot är ju inte så värst stort för denna biltypen, inte ens om man har "onödigt" mycket effekt...

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Michelins MPSC har gräsligt dåligt fäste när de är kalla men de är också i en helt egen klass av dåligt fäste bland alla rdäck (kalla då alltså, omvänt när du fått temp i dom :-D ). MPSC+ är betydligt bättre för gata. Och vilket annat rdäck än MPSC....

Å andra sidan har jag själv kört några säsonger på MPSC - och då även på gata alltså - så det går ju. Men inget jag rekommenderar.

R-däck livslängd?!
2474 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande