Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Hotrod - Sväng-Rod 2015 -34 coupe/corvette C5
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
11 besök senaste veckan (148129 totalt)
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Re:

Guson skrev:
Det kanske bara finns insida och utsida markerat? Jag tycker mönstret har måttlig "rotationsbestämdhet".

Guson


+1.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Jo in och utsida är markerat. Nej läsglasögon behövs inte då jag redan har linser.
Men måttlig rotationsbestämdhet? Då pekar det alltså lite åt ett håll? Typ som jag föreslog tidigare?
Vanligt är ju annars åtminstone en liten ensam pil. Har tillochmed jag på mina vinterdäck från lingonskogen.

_________________
Magnus nilsson
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Är däcken märkta med utsida så är de inte rotationsbestämda. Så då sätter man dom bara där det passar bäst.

Även på roationsbestämda däck så lär detta ha väldigt liten betydelse.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
ok!
Fast har väl med undanträngande av vatten att göra till stor del? Är vinkeln på fel håll på tvärgående mönster, så stänger man inne vattnet och det planar som en räserbåt. Eller??

_________________
Magnus nilsson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1268



Det jag menade med måttligt rotationsbestämda var just att det pekar åt det håll du säger men att det är väldigt liten skillnad om de går åt ena eller andra hållet.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Ok
Tack för svar. Alltså ingen rocket sciense

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Jag har lite bråkande tankar i huvet nu vad gäller kylsystemet.

Expansionskärlet har svårt att hamna tillräckligt högt. Jag har trycklock på kylaren i stället för tanken som corvetten har. Men det ska väl kvitta.
Nu sitter tanken högre än kylaren på corvetten, vilket make sense. (min hamnar ungefär i samma höjd som kylaren)

Hur funkar kylet på F-body 4:e gen? Den har väl overflow tank? Den sitter ju lågt som fasen. Har inte dom pressurized system då?

Jag hade velat ha det så på rodden, men nu är LS motorerna byggda för trycksystem och det borde väl påverka kokpunkten på vattnet
och saker börjar stämma dåligt i boxen mot värden den förväntar sig att uppnå?

Behöver nog en dialog här i ämnet.....

_________________
Magnus nilsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20218



Jag kan inte svara för hur LS-systemen fungerar men en overflowtank har ju ofta slangen till botten i tanken. Kombiera detta med dubbellock så trycker den ut överskott och suger tillbaka vatten när det kallnar och blir undertryck i systemet. Detta gör ju att overflowtanken kan sitta lågt utan övertryck, men då fyller man på i kylaren.
Med slangen ovanför vattenytan så blir det mindre bra (ut med vatten, in med luft).

På min egen sitter owerflowtanken högre än kylaren, vilket gör det väldigt enkelt att fylla/avlufta kylsystemet.

Det finns många sätt att designa kylsystem, några kombinationer är sämre än resten.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Ja det får nog bli så med slang från påfyllningshalsen till botten av tanken.
Då bör ju expansion ske via den slangen åxå. Om locket är tätt upptill. Men designen är väl sån numera.

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Det som händer, händer otroligt sakta. Håller på med andningen och kylet ännu. men konstruktionen verkar va klar nu. Bara att bygga det åxå.



Fick hitta på en egen grej till den analoga oljetrycksmätaren. Den som sitter orginal går rakt in i datorn. Och den signalen får jag inte ut utan att använda body datorn, vilket jag INTE ska.


_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Tänkte visa varför det ser så urbota korkat ut med alu rören. Får väl försvara mej lite med att det är lite trångt bakom kylaren......
Har äntligen börjat med lite body work. Därav skumma plåtar på huven. Tvingar den till rätt form så jag kan tillverka hood braces på insidan. Kommer ju inte in med ena handen ens, så måste ta av huven och bygga det.....





_________________
Magnus nilsson
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419



thumbs up Det blir gött Mange, men du får nog använda den stora spannen med "resin" för att få ihop alla glasfiberdelar

_________________
Johnny knudsen
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Re:

Racingse skrev:
thumbs up Det blir gött Mange, men du får nog använda den stora spannen med "resin" för att få ihop alla glasfiberdelar


Jag har den stora spannen!!

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
JAHA!
HEMMA SÅ HÄR DAGS!
Vid denna tiden är jag normalt i garaget. Men nu sitter jag framför datorn, dricker hembryggd öl och beundrar min skapelse.
Har hämtat hem Trans Amen. Det har tagit en månad att samla ork och tid. Det tog en halvtimme att pumpa däcken som stod på sock och en kvart att gå tillbaka för att hämta cadillacen sen. Vaddå lat?

Men mästare på att prioritera! Har byggt skelett till huven i alu plåt. Riktigt stabilt nu från tidigare disktrase lik.
Nu med allt på plats så är det helt omänskligt trångt. Nä allt inte på plats ännu. Kan fortfarande se lite tomrum på högersidan när servo oljereservoaren kan sitta.
Ser nu att hjulbasen skulle varit 100mm längre. Detta pga kylarmasken fick bli lutad så mycket.
Men jag börjar tro på detta projektet nu!












_________________
Magnus nilsson
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419



Jag håller inte med dig om att den skulle ha längre hjulbas, tycker den ser riktigt bra ut som den gör.
Och utan skärmar ser den rå ut thumbs up

_________________
Johnny knudsen
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419



Snyggt hantverk! Den kommer att bli grym när du är klar thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Re:

Racingse skrev:
Jag håller inte med dig om att den skulle ha längre hjulbas, tycker den ser riktigt bra ut som den gör.
Och utan skärmar ser den rå ut thumbs up


Men sitter inte din kylarmask längre bak?

_________________
Magnus nilsson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1177



Re:

Racingse skrev:
Jag håller inte med dig om att den skulle ha längre hjulbas, tycker den ser riktigt bra ut som den gör.
Och utan skärmar ser den rå ut thumbs up


+1 thumbs up

_________________
A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419



Re:

scaryeyes skrev:
Racingse skrev:
Jag håller inte med dig om att den skulle ha längre hjulbas, tycker den ser riktigt bra ut som den gör.
Och utan skärmar ser den rå ut thumbs up


Men sitter inte din kylarmask längre bak?



Njae tror inte det

_________________
Johnny knudsen
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Verkar ok!
Har du fått försäkrat och grejjor nu då? Bara att köra i regnet...

_________________
Magnus nilsson
Citera
scaryeyes
hässleholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 292


Trådstartare
Det roliga här är att Johnys och min är nära nog identiska bilar, men min blir ite klassad som sportbil eftersom den har tak. Detta kommer att mala i min ryggmärg så länge jag lever..


Menb visst kan man avfärda sånt så länge skiten inte är klar. Men progress i alla
fall.



_________________
Magnus nilsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Hotrod - Sväng-Rod 2015 -34 coupe/corvette C5
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
11 besök senaste veckan (148129 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande