| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Teknik/metodik för att bygga avgassystem??
|
2 besök senaste veckan (4518 totalt) |
|
Sökt runt lite men det mesta handlar om vad man ska för avgassystem. I mitt fall så har jag redan ett system som nu behöver modifieras rätt skapligt. Främre röret, vinkeln på röret efter växellådan, slutburkens placering och vinkel. anslutningarna mellan bitarna får nog tyvärr oxå en släng av kapen. Började igårkväll och det känns mest som att jag just nu kapar upp i fler och fler bitar istället för att bygga ihop det hela Det är ju dessutom ett fint TIG:at i rostfritt(?) som jag vill kladda ner och förstöra så LITE som möjligt med min MIG/MAG och avsaknad av rörbock och rörkap . Dessutom ingen bekväm lyft utan får ligga och kräla som en skalbagge på rygg.
Hur gör proffsen? Framförallt hur börjar man "mocka" upp systemet? Kanske är att be om för mkt jobb utan rätt grejor... men vill ge det ett försök iaf... "KAN SJÄLV"
_________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 Alfa Romeo 75 -88 Toyota Celica ST -77 BMW I4 M50 -23, + Aprilia Touno -18 |
||||||
|
tyvärr (för mig iaf) så blir de just som du säger mycke kapande och svetsande innan man är klar. tar dessutom ännu mer tid med tigen men de känns ju bättre
Jag brukar hänga dit dom bitar som jag är nöjd med och sen helt enkelt bygga stumpar mellan dom
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||
|
Jag är verkligen inget proffs men avgassystemet som jag byggde nu till Caprin blev jag relativt nöjd med.
Jag började med att definiera de fasta punkterna; - position på slutdämpare - position på mittdämpare (på domkraft) - downpipe Sedan byggde jag bakifrån, med kortradieböjar (svetsböjar), Biltemas kardankrök (smidig att kapa S-böjar ur) och några 30-60-90 långradie, samt lite raka rör. Allt svart visserligen. Det blir ofta till att kapa flera gånger men jag använde också smygvinkel för att komma ganska rätt från början. Raka bitar kapade jag med Biltemas röravskärare, långsam men tyst och lätt att få relativt raka snitt. Jag punktade hela systemet innan jag helsvetsade, kollade också med jämna mellanrum att det fortfarande passade. Frågan är om du kapa sönder ett fint system eller om det är bättre att börja från början? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Jag får tacka för insikterna... då blir det att hänga upp de fasta punkterna som dämparna + övre delen av främre röret och snickra ihop det från något håll
_________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 Alfa Romeo 75 -88 Toyota Celica ST -77 BMW I4 M50 -23, + Aprilia Touno -18 |
||||||
|
Re:
Precis montera det som funkar, tillverka passa in det som behövs, punktsvetsa delarna...sätt gärna fler häfter demontera och helsvenska. Sätt gärna några demonterbara skarvar med några flänsar. Är det rf så få det tig svetsat...och glöm inte rotgasen! Tänk på att rostfritt slår sig när man svetsar det så....ta det lite lugnt när du svetsar i det! _________________ Pelle Persson |
||||||
|
Jag bygger alltid från grenröret och bakåt!
Det brukar vara enklast iom fast punkt. RF är ett helvete att jobba med, spec svetsningen, blir aldrig som man tänkt sig. Rotgas känns som överkurs deluxe på ett avgassytem. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Jag har alltid byggt bakåt tidigare men eftersom jag ville ha slutdämparen i en ganska precis position nu så provade jag att bygga åt andra hållet. Men det berodde delvis också på att delen just efter downpipe var så enkel denna gång, ett rakt rör på nästan en meter och sedan en liten S-krök, så det var enklare att justera eventuella missar där, än längst bak.
Kanske är min slutsats att det för mig kan det funka bra att börja bygga där det är som trängst. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
Hmm, jag brukar tycka att RF är mycket ENKLARE att svetsa. Flyter ut mycket bättre och man behöver inte lägga lika mycket arbete på att få bra svetsar. Kör MIG svets med RF tråd och Mison. Kanske är annorlunda om man tigar. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
Det suger att kapa i, det är hårt att borra i. Det slår sig grönjävulskt om man inte har helt stumma skarvar. Det utvidgar sig bra mkt också Antagligen har jag för bråttom när jag TIGar. Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
rostfritt och även syrafritt är vad det gäller kapning och borrning inga större problem, gäller dock att ha rätt verktyg. Borra med extremt lågt varvtal och högt tryck, gärna skärvätska för kylning. Med lite teknik så slår det sig inte tokmycket. svartstål är visst lite lättare att kapa och borra men tokskit att svetsa, materialet är smutsigt och det blir inte bättre med mycket gas. Bästa materialet är utan tvekan titan, grymt fint att svetsa i. Reservalternativet är rostfritt/titanlegering. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (4518 totalt) |