Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (42737 totalt) |
Hej!
Jag skrev om detta i min bilbyggartråd, men sen tänkte jag att det kanske intresserar fler än de som råkar snubbla in på byggtråden ![]() Det är väl knappast någon banbil, men jag misstänker att det är många bil och teknikintresserade här på Rejsa som är intresserad av Teslan precis som jag är. Provkörning av Tesla Model S P85+ ![]() Var på en teknikmässa under förra året där jag anmälde mitt intresse för provkörning av den hel-elektriska bilen Tesla Model S. Jag fick sen nått mail där jag skulle skriva lite om mig själv, vilka bilar jag har och min kunskap om Tesla Model S. För ett par veckor sen ringde en norrman upp mig och jag fick bokat en tid här i Göteborg ![]() Vi skulle mötas utanför Radisson Blue på Lindholmen. Jag körde dit och väntade 5 minuter, sen kom det en vit Tesla Model S P-85+ (värstingvarianten) snabbt men tyst och gled upp framför entrén. Killen som skulle presentera bilen för mig var Lotus gamla försäljningschef. Han körde själv bana och hade ett genuint bilintresse, så han förstod verkligen vad jag var för en typ efter att ha läst mitt mail. Han kommenterade ganska snabbt mitt E30 bygge och undrade om den inte måste gå "utav bara helvete" osv ![]() Först presenterade han det yttre och Model S fina utrymmen. Både bagage fram och bak. Där fram ryms 500 liter bagage, där bak mer... Dessutom kan man fälla upp två säten för barn i bagaget där bak. Smart! Nästa presentation handlade om instrumentpanelen, mätarna och menysystemet i den 17" stora skärmen som är placerad i mittkonsolen. Men gör i princip alla inställningar där, förutom öppning av handskfacket och aktivering av varningsblinkers. Eftersom skärmen är så stor, så kan man med nån knapptryckning enkelt dela av den i två sektioner där man tex lägger stereoinställningarna på den ena och navigationen på den andra. Den deklarerade specifikationen för P85+ är: Vikt: 2100kg Räckvidd med 85kWh batteri: 48 mil (blir vid normal körning ca 35-40 mil) Någon har snålkört och klarat 60 mil ![]() Effekt: 310kW eller 420hk och 600Nm från 0-5800rpm (maxvarv ca 15000rpm) Prestanda: 0-100 på 4,4s, toppfart 210km/h Drivning: Motorn bak och bakhjulsdrift Sen har den 21" fälgar, luftfjädring och annat lull-lull som jag bryr mig mindre om Pris demoex: 1,1 miljoner.... Provkörning: Jag sätter mig bakom ratten. Lägger foten på bromspedalen och lägger i R för att backa ut från parkeringplatsen. Upptäcker direkt att bilen kryper fram när man släpper pedalen, precis som en automatväxlad förbränningsmotorbil gör. Han förklarar att man kan välja i inställningarna om man vill ha creep-funktion eller inte. Jag tyckte det kändes rätt bra ![]() Gasresponsen är sjukt direkt och kraften räcker gott till bilens svulstiga 2100kg. Man hör ett elektriskt tjut om man trycker lite hårdare på gaspedalen, annars är det helt tyst från bilens drivlina. Det enda man hör är däcken som rullar mot underlaget och vindbrus i lite högre hastigheter. 420hk och 600Nm känns lagom ![]() Konkurrenter: Det är mycket diskussioner om denna bil och om elbilar överhuvudtaget nu för tiden. Förutom det saftiga priset på Teslas bilar (vilket är svårt att bortse från) så känner jag att bara Tesla lockar mitt intresse för elbilen idag. De andra bilarna som finns på marknaden går inte långt nog på sitt batteri, och någon hybrid tycker inte jag är intressant. Nu kommer framhjulsdrivna E-Golf och Audi A3 e-tron, men båda dessa bilar är ganska dyra för sin storlek (340.000kr+) har rätt kort verklig räckvidd vilket innebär att man mest kan köra i stan, och behöver man så fina bilar för att rulla runt i stan? Nej då kan man hellre kika på den mindre och billigare VW e-Up, men hur kul är den..... Sen finns BMW i3 i rent el-utförande också, har läst att den ska vara kul att köra. Synd bara att den måste vara så (i mitt tycke) ful ! Hade jag vunnit en hög med pengar, hade jag inte tvekat på att beställa mig en Tesla Model S P85+, grymt trevlig bil med framtids tänk. Ja det känns faktiskt som en framtidsbil, BIL V 2.0 ! Men i en snygg förpackning. Får väl se vad framtiden kommer utvisa vad gäller hur länge batterierna håller, vad det kostar att byta dem, hur långt den går i verkligheten osv. Edit 2016: Har nu fått läsa om diverse negativa saker om Teslan. Den ger inte full effekt om man inte har nära fulladdat batteri, kör man lite snabbare som nog många gör, då går den inte alls så långt som specen säger. En del har haft strul med laddningen, att den inte accepterar laddning helt plötsligt mm mm. Jag tycker fortfarande det är en intressant bruksbil om man bortser från priset, vilket är svårt att göra. Blir spännande att se vad Model 3 blir för något. Mmmm! ![]() ![]() Snygg inredning i svart läder med röda kantlinjer ![]() ![]() Här kan man få fram olika mätare och annat.. ![]() Stoooor touch display på 17 tum ![]() Big wheels ![]() Jaguar, Aston Martin? Nej men samma designer som har varit på Aston Martin ![]() ![]() stort bagage ![]() Med uppfällningsbart barnsäte så man får en 7 sits familjetransporter ![]() Å så ett bagarerum till där fram, trevligt! ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Som E-up!-ägare kände jag mig tvungen att prova en sån där för några månader sen. Den gick fortare än min bil, var bekvämare och roligare. Som sagt kostar de ju en smula mer också. Nästa gång jag ska byta bil har de förhoppningsvis kommit med den mindre modellen som de pratar om då och då.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
En mycket fascinerande skapelse som alla (som provkört) tycks gilla. Jag tror att den kommer att bana väg för
fler smarta, snåla bilar i stil med Lennarts E-up!. Tänk en räckvidd på kanske 70 mil och en milkostnad på en krona. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Intressant! Vad fick du ge för din E-Up? Har läst att den också är rätt dyr, typ 200.000kr+ För min personliga del känns det som jag hellre fortsätter åka runt i stan i vår gamla slit och slängbil (Golf CL 1,8L 75hk -93) än att köpa tex en E-Up, då den gamle golfen troligtvis är billigare i drift ändå (ingen värdeminskning osv) Är du nöjd med din bil? hur långt går den i verkligheten? hur långt kör du vanligtvis på en dag? hur ofta brukar du ladda den? Någon som många inte tänker på är att man troligtvis inte kör 40 mil per dag, så då klarar man sig med mindre körsträcka. Samtidigt tycker jag som har mina föräldrar på ett avstånd av 15-16mil att det vore trevligt om man kan köra dit och hem i normal fart utan att behöva ladda 8 timmar på plats. Eller så får man ta en av de vanliga bilarna man har i sitt garage. Men nyttan med elbil blir så mycket mer, om man bara "behöver" ta bilen med förbränningsmotor nån gång i månaden ![]()
Ja jag minns min lärare och ägare av Borrskolan jag gick på i Norge. Han var en av de första som beställt en Model S i Norge. Han sa "-Det är fantastiskt, de kostar ju bara 500.000nok, det är ju ingenting, det är ju för fan gratis!!!".... Nu ska man väl tillägga att detta är en man som jobbat 40 år offshore och har det därmed ganska bra ställt ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Den kostade 269 kkr och sen fick jag tillbaka 40 kkr i supermiljöbilspremie så i praktiken 229. Ganska mycket för en liten bil, men den drar ström för 1,40 kr/mil och ny bil med garantier och låga servicekostnader är trevligt. Har bara haft den i drygt två månader och kört 700 mil, men så här långt är jag mer än nöjd. Man kommer 10-14 mil på en laddning beroende på temperatur ute och körstil. De annonserade 16 milen vill jag inte åka med i om de sker på trafikerade vägar för då känner man sig nog som en måltavla. Jag har 5,5 mil enkel resa till jobbet och toppar upp med motorvärmarstolpe på dagarna. Jag trodde det skulle kännas bökigt att koppla in mig så fort jag stannar hemma eller på jobbet, men dit ska jag ju ändå. Tyckte inte alls det var kul att tanka hustruns Focus häromdagen för det blev ett avbrott i körningen. Hittills har jag inte snabbladdat bilen en enda gång på de mil jag kört. Billigaste riktiga elbilen på marknaden nu är Renault Zoe som ligger på 209 kkr, men då måste man leasa batteriet för 8 kr/mil. Jag tror på Teslas idé med rejäla batterier och hoppas deras tankar om en mindre bil med samma räckvidd som Model S fast för halva priset kan bli verklighet om några år. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Intressant som sagt! ![]() Ska man ändå köpa en bil för en viss summa så kan man så klart lägga de på en elbil och sedan få riktigt låga driftskostnader (förhoppningsvis) En tidigare kollega köpte en el-moped och körde med till jobbet under en sommar, tror han hade ca 1,5 mil enkel väg. Det fungerade bra, han toppade också upp den på jobbet. De enda sakerna han tyckte var mindre bra, var att man inte hördes när man kom åkande = folk går eller kör rätt ut framför honom, och att den var riktigt tung pga blybatterier. Japp, tror också en mindre bil från Tesla med mindre effekt men med lika lång körsträcka vore nått för allmänheten. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Det som är lätt att glömma när man kika på Teslan är vad den egentligen ligger i för segment. Ta en 400hks E-klass eller 5-serie med luftfjädring mm så blir prisskillnaden inte så horribel som om man jämför med andra elbilar som kanske mer är i Golfklassen osv.
En kombiversion skulle nog vara bra för Europeiska marknaden. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Kul läsning, intressant område (elfordon) och intressant bil.
![]() Har precis köpt en billig kina-elmoppe som dottern ska ha när hon fyller 15. Riktigt smidig och bekväm att köra men det är, som sagt, överraskande för folk att den är så tyst. Har kollat runt efter elmoppar och konstaterar att det verkar klent med elmopedbilar. En sån skulle kunna vara ett alternativ för ngn som endast kör i stan. Min (inte speciellt väl underbyggda) spaning är att det kommer att ske mycket utveckling av vettiga elbilar i Kina. Snart är de här och snart håller de hög kvalitet. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Den tidigare kollegan som köpte en "Elmoppo" och körde en sommar.. Hade tunga bilbatterier men kostade därmed inte så mycket. En modernare variant av den med lithiumbatterier (gärna lithium polymer) och 3-fas motor hade varit najs! Men då åker garanterat priset i taket också.
![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Driftkostnaden låter onekligen lockande... men som jag ser det så ska byte av batteripack med X års mellanrum räknas in för att få en rättvis bild, och då blir det HELT andra siffror per mil
![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
Men människan är inte ekonomiskt rationell, det är kostnaden man betalar oftast som märks. Så en bil med mindre tank borde kännas billigare i drift? ![]() |
||||
Det där är extremt sant Niklas! Sist vi behövde köpa bil, så valde vi (jag) en BMW 540i -97 med V8 och mycket utrustning. Vi visste att den skulle dra mer än tex en 525i, men just pga den ökade bränsletörsten så var bilen väldigt billig, gav bara 24000kr och skulle man köpt en tex 530i eller 525i med liknande utrustning, så hade den kostat 10000-20000kr mer.. För de pengarna kan man köpa rätt mycket soppa, i alla fall i vårt fall som inte kör speciellt mycket. Men varje gång man tankar så tänker man på hur dyrt det är att fylla den stora 75 liters tanken. Då får man tänka efter och komma på att inköpspriset var lågt. Motsatsen sker i hjärnan när jag tankar min hyfsat törstiga E30 (600hk+) Den kan dra flera liter milen om man buskör, men när man tankar så kostar det oftast bara 3-400kr pga att tanken är mindre och att den går på E85. Betalade 8,89 kr per liter sist jag tankade. Vad gäller Teslan, så glömmer man förhoppningsvis inköpspriset så fort man fått nyckeln i handen, och sen infinner sig känslan av att åka billigt och snabbt ända tills batteriet eventuellt behöver bytas ![]() Men det är klart. Ska man ha bilen 3 år och ändå kikar på bil i den prisklassen så blir det ju faktiskt billiga driftskostnader. PS. Antar att vi syns på Tjolöholm på söndag? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Det är många som fokuserar på batterikostnaden och tycker det är mycket pengar, men vanlig service kostar också en slant på fossilbilar för att inte tala om problemen med kamdrivningar som många bilar har. En kamrat fick reparera sin Q7 för 100 kkr för nån månad sen pga kamdrivningsproblem.
Stora batteriet på Tesla har 8 år och obegränsat antal km garanti. Värdeminskningen ska väl jämföras med Audi, BMW och MB med liknande nypris... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Och om 8 år så kostar inte ett Batteri 420.000 kr. Kina har ju hållt på El-tekniken i många år nu, då med el-cyklar/mopeder/småbilar och företagen bjuder ofta på el om du tar bil/moped/cykel till jobbet. Hade jag haft ett jobb som var nära så hade jag nog hoppat på el-cykel tåget. |
||||
http://www.teslamotors.com/sv_SE/sup _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (42737 totalt) |