Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1938 besök totalt |
Vägval med tanke på miljözoner
Hej Har tänkt att köra Nürburgring och Spa i slutet på september. Har ju en gammal bil från -86 och undrar om det över huvud taget är möjligt att köra ned genom Tyskland med hänsyn till de utökade miljözonerna? T.ex. så räknas hela Ruhr-området som en grön miljözon från och med juli (förbud mot bensinbilar tidigare än -96). Tar tacksamt mot all info! Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Det är fritt att köra på Autobahn utan miljöplakett, det är bara om du vill in i (större) städer som har miljözoner som du behöver en plakett. Mer info finns på http://www.miljoeplakett.se/se/miljoeplakett.html.
Har du kollat om du kan få en plakett till bilen? Annars får du byta till en 968, jag har en grön plakett på min bil. ![]() ![]() Böterna verkar vara 40 euro så om man "måste" bryta mot reglerna och dessutom åker dit så är det överkomligt. _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||
Re:
Från den 1 juli ökas detta till hela områden. Jag får ta en annan väg hem från Spa och åka söder om Ruhr-området på A1, då klarar jag mig. Miljökraven gäller inte bilar äldre än 30 år, min är 29 när jag åker, det kanske går att få dispens? Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Re:
Jag kollade på detta för några år sen. Jag har för mig att det inte bara var att köra för att bilen är 30 år eller äldre utan att det även krävdes något intyg från veteranbilsförening eller organisation att bilen bara användes i väldigt begränsad omfattning och att fordonet är i mycket gott skick. Någonting sådant, antagligen för att man inte ska kunna köpa en gammal häck och komma runt bestämmelserna för miljözonerna. Det skulle ju motverka syftet med dem. ![]() _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1938 besök totalt |