| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Bilen ålar sig efter däcksbyte
|
20 besök senaste veckan (6327 totalt) |
|
Hej alla glada, Jag har ett litet problem som jag hoppas att ni vill hjälpa mig lite med. Det är nämligen så att bilen börjat beté sig lite konstigt efter jag krängt på nya däck - känns som den "ålar" sig när man svänger i höga hastigheter. Fast innan jag går in närmare på det är det nog bra om jag ger en liten kontext. Jag bytte rätt nyligen några bakvagnsbussningar på bilen, då de gamla var rejält utslitna. Efter det verkade bakvagnen sluta röra sig i sidled vid svängar, vilket var rätt skönt då jag slapp oroa mig för att bli omkörd av den. Det finns dock kvar lite bussningar att byta... vet inte riktigt säkert vilka men det känns lite glappt i längsled på bilen(väldigt lite dock). Jag fick alltså en mycket trevligare bil att köra efter det här, speciellt efter jag slängt på sommarhjulen. Vinterhjulen var nämligen för smala. Kanske var det därför bilen ville svänga av sig själv om vägen lutade? Sommarhjulen var dock utrustade med hyffsat värdelösa däck. Dåligt med mönster och snedslitna. Fast bilen gick precis som den skulle; inga konstigheter i svängar. Enda problemet var väl att däcken verkade spåra riktigt elakt ibland. På slitna vägar ville den svänga ned i hjulspåren av sig själv. Då är det 15-tummare, så speciellt spårkänsliga skall de väl egentligen inte vara. Hursomhelst, jag bytte däck igår till betydligt fräshare doningar. De är dock en liten gnutta snedslitna - max en millimeter på den innersta halvan. Däcken jag hade innan var slitna på samma sätt, fast mycket värre. Nu känns dock bilen mer som den gjorde innan jag bytte bussningar - den "ålar" sig och bakvagnen känns lite ostadig i svängar. Lyckligtvis är det inte alls lika illa som det var med de gamla bussningarna, men det är ju inte precis ett optimalt betéende. Frågan är förstås vad ni tror detta kan bero på? Med vinterhjulen verkade det som jag hade fel toe-in, fast så var ju också spårvidden fel vilket kanske orsakade det betéendet. När jag körde sommarhjulen med slitna däck verkade bilen betée sig precis som den skulle, förutom då att däcken var apdåliga. Nu med nya däck, som är mycket bättre(har bara körts snällt en sommar), är det något som inte riktigt stämmer igen. Jag tror inte det är toe-in, för jag har för mig de här däcken är väldigt känsliga för det. Börjar väldigt lätt vibrera, vilket det inte gör. Kan det vara någon annan hjulinställning som spökar, eller tror ni det kan vara bakvagnen som börjat bråka med mig igen? Jag förstår att det är en svår fråga att svara på, men det vore kul att höra vad ni tror. Ps. Jag måste förresten delge ett mysterium nu när jag ändå är igång. Det har faktiskt nästan med ovanstående att göra. Ibland när jag tagit svängar på ett lite mer inspirerat sätt har jag hört ett märkligt ljud. Det kommer från vänster-bak - väldigt distinkt och lätt att lokalisera. Ljudet är ungefär det som en tom ölburk ger ifrån sig när man knäpper på den med fingrarna. Nästan som ett litet "pling!", fast bara på ett sådant sätt som ölburkar kan låta(Guiness förstås, för det är godast). Mycket märkligt, speciellt eftersom jag bara har lite papper, en flaska bilshampo(man vet aldrig när man kan behöva det) och några cd-skivor i bilen. Kanske är det någon sorts dold specialutrustning som talar om när jag når en alldeles perfekt apex? "Pling! 5 poäng för den där svängen - bra jobbat!"
|
||
|
En bra hjulvinkelmätning, på alla hjulen förstås, är nog en vettig utgångspunkt för vidare funderingar. Har du vissa dåliga bussningar kvar skall de givetvis bytas först.
Tänk på att det kan var dyrt (ur däckslitagesynvinkel) att åka med dåliga hjulvinklar. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Nu har jag inte läst hela texten. Men samma fenomen hände på min porsche efter att jag lagt på nya däck trots samma dimension och modell. Bilen kändes okörbar i högre hastigheter. Till slut släppte jag ut 0.4-0.5 bar i däcken och bilen kändes helt perfekt igen.
|
||
|
Micke: Jo, det är klart, byte av resterande bussningar och en hjulvinkelmätning vore förstås bäst. Fast jag tycker det är så märkligt att bilen börjat beté sig såhär att jag måste undra vad det kan vara frågan om.
Samuel: Det var som tusan! Jag tyckte däckverkstan fyllde på lite väl mycket luft i däcken åt mig, men antog att de visste vad de sysslade med. Jag kollade inte heller vilket tryck det var utan kände bara lite på däcken. De var dock hårdare än när de suttit på farsans bil, vilket borde betyda lite över 2bar. Trodde inte det kunde ha så stor betydelse att bilen blir helt knasig, därför tänkte jag aldrig på det. Skall ut och skruva lite på bilen nu och sen åka iväg till närmsta mack och pilla lite på lufttrycket. Återkommer sedan med resultat. Vad kan vara lämpligt tryck förresten, om bilen väger 1370Kg? Tyvär vet jag inte hur mycket luft jag hade i de gamla däcken för av någon anledning blev mätningen helt fel, så jag har inte så mycket att gå på. |
||
|
|
||
|
Jag har ett liknande problem, mina däck ålar sig i höga hastigheter när man åker längre sträckor på motorväg. Vinterdäcken gjorde också så, men då inbillade jag mig att det var för att det var för varmt ute för dem och stommen blev mjuk när man fått upp tempen i däcken.
Jag har förstått att det är lufttrycket som behövs ändras, men jag vet inte om det är upp eller ner. Fast det är väll så att jag bara behöver ett annat lufttryck om jag åker långt, för annars fungerar det utmärkt. Däcken är av märket Bridgestone, modellen kommer jag inte ihåg. men det är dimentionen 205/55 R16 91W. Fyrhjulsdrift är det på bilen också, om det är nödvändigt att veta. om jag också kunde få lite hjälp när ni ändå är inne på ämnet ursäkta om jag tränger mig på så här
_________________ Helena Lindin |
||
|
Jag kan bara hålla med alla övriga kommentarer. Se till att alla hjulvinklar är korrekta och labba sen med luftrycket. Kan vara att du ska sänka bak. Eller höja... Skriv bilens vikt och däcksdimensionerna plus vad du har för tryck f.n.
Billigare däck kan ge skumma beteenden osså, så jag undrar också vad det är för däck? _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Däcken är Michelin Energy 195/60 R15. Nu när jag var och skruvade lite i garaget och kikade på däcken så är det iaf klart att trycket är alldeles för högt. De är på tok för runda. Fast tyvär kan jag inte göra något åt bilen förrän ikväll då den inte riktigt samarbetar, så jag får se då vilken skillnad det blir(antar och hoppas att allt kommer lösa sig dock).
Helena: Det är väl klart att du också skall få fråga!
Nu är ju inte jag den som vet mycket om det här ämnet, men det är väl brukligt att köra med lite högre däckstryck på långresor? Vet inte riktigt varför, men jag är rätt säker på att jag läst det flertalet gånger. Ps. Magnus: Jag vet inte hur just Energy-modellen anses av er som kan det här med däck långt mycket bättre än mig, men under de ca 1500 mil jag kört med dem när de suttit på farsgubbens bil så har de varit en mycket angenäm bekantskap. Så jag tror inte det är kvalitén på däcken som strular till det. De är ju i väldigt gott skick också. Jag synade även stommen innan de krängdes på fälgarna och den var hur fin och frisk som helst på samtliga däck. Därför tycker jag däckstrycket låter som en trolig förklaring. Fast hjulvinklar och kvarvarande bussningar skall förstås också fixas... så fort det blir månadens bästa dag.
|
||
Tack så mycket, tänkte att jag skulle fråga nu när ändå ämnet var uppe. Det är säkert så. det är ganska logiskt att man ska ha ett annat däckstryck då. Men jag kände av det då jag åkte till södertälje igår från Huddinge, och det är inte vad jag kallar långresa.... Jag ska rulla iväg till en mack och se vad det är jag har för tryck. _________________ Helena Lindin |
||
|
Anledningen till att man höjer trycket på långresor är att man då oftast fyllt bilen med packning annan skit. Då behövs ju lite mer luft. Sen drar det ju mindre bensin (om man inte åker diesel) också om man kör med mycket luft.
|
||
|
Gick ifrån Kuhmo (-02) Ecsta 711 el 712 Till Falken ZE512:er (alla 17") nu och direkt vid första bekanskap så var det förunderligt tysta (Falken) fast de kändes väldigt mjuka och gungiga. Fast efter närmare kurv bekantskap (ej bana) och lite hastigheter så har jag insett att de erbjuder mer harmoni i samma hastigheter och samma precision.. Fast på ett helt nytt sätt! Trodde inte däck och däck gjorde en sån sanslöns skillnad men huva.. det är som dag och natt!
Så nu är nästa steg att ställa om bilen lite då jag byt från 255 til 235 bak och även sjustera tryck efter rätt touch
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||
|
Fixade däckstrycket tidigare idag, men fick aldrig tillfälle att förmedla resultatet här. Hursomhelst har jag hittat en däcksfirma som jag nog inte låter kränga på några nya ostar åt mig igen. Höger fram och vänster bak hade ett tryck på 2.5 bar, och de andra två däcken hade 2.2 bar. Det var inte så konstigt att bilen betedde sig knepigt med andra ord. Nu visste jag inte riktigt vilket däckstryck som skulle vara det optimala, så jag tog något som såg bra ut - dvs. att däcken ligger an bra mot marken utan tendenser att vika sig inåt på mitten. 1.7 bar blev det och bilen känns helrätt. Kanske går det att pilla lite ytterligare på det, som olika tryck bak och fram, men det gör jag isåfall om jag någon gång skulle känna behov av det. Just nu är jag väldigt nöjd med att bilen funkar som den skall.
Stort tack för era svar, jag hade fortfarande kliat mig i huvudet och undrat vad som var fel om inte det där med däckstryck påpekats!
|
||
De flesta Däckssnasare trycker i 2,5 för att vara på den säkra sidan.. trycket får man alltid reglera själv sen
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||
![]() |
Däck för banåka
|
20 besök senaste veckan (6327 totalt) |