| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Koppla in elen till styrservopump från Opel Astra
|
6 besök senaste veckan (30736 totalt) |
|
Re:
Njae.. Det är inte riktigt så enkelt. I ebay-boxen som beskrivs ovan till Corsa C sitter någon form av pulsgivare. Den producerar pulser med en bestämd bredd och amplitud, troligen fyrkantsvåg. Det enda potentiometer gör är att berätta för pulsgivaren vilken bredd och eventuellt amplitud signalen signalen ska ha. Corsa C har en ECU, databox, sittandes på rattstången. Vad kan jag komma ihåg så är den ganska standalone, men den behöver en hastighetssignal för att kunna reglera servoverkan beroende på hastighet. Boxen ovan fejkar en sådan signal, men den blir inte hastighetsberoende utan det blir samma servoverkan oavsett hastsighet. En sån box används bla när man vill använda servot i en annan bil än Corsa C. Det råder osäkerhet kring vad den bruna kabeln egentligen är på den nyare Astra G pumpen. Jag har iaf inte fått fram någon säker information. Är det en hastighetssignal, så fungerar det att simulera en sådan signal med liknande box som ovan. Är det en canbus-signal, så fungerar det inte. Att koppla in något på den bruna kabel utan att veta vad den är till för är inte att rekommendera. Är det en canbus och du lägger på en signal där som är fel, lär du bränna delar av styrkortet. Jag tror personligen det är canbus. Den inväntar ett styrkommando från bilens dator för att starta upp pumpen. I felkodslistorna för canbus till Opel Astra finns detta med, "Ingen kontakt med EPS". EPS = servopump. _________________ Johan H |
||||||
|
Re:
Enklast är om du skaffar en pump från en Astra G istället, den funkar fint. _________________ Johan H |
||||||
|
Några frågor angånde detta..
Har 2 pumpar med standard grova plus och minus och sen 3 små i ett litet kontakt stycke.. har surfat runt på nätet och det jag hittar är att svart samt blå/vit ska kopplas till plus så ska den funka.. inte ett liv i nån av dom.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Re:
Om det är en vanlig pump (ej canbus), ska den starta om svart och blå/vit är kopplade till +12v. Den tredje kabeln är någon form av diagnostik, om jag inte minns fel. Den startar dock inte ögonblickligen, utan det kan ta några sekunder innan den börjar varva upp. _________________ Johan H |
||||||
|
Re:
Vet ej om det är ej Canbus..ska inte vara det.. ska va från en 06ans Astra.. Och samma som du säger så verkar den sista sladden va till Diagnos.. Ja blå/vit samt svart är kopplade till + stora röda till + Stora bruna till - _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Re:
Hej hur gick det fick du fart på pumpen? jag har en likadan med 3 tunna från en Astra 04 söker också elschema för pumpen _________________ Peter Franzén Lotus 62 Nissan v6 såld MB SLK såld |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Koppla in elen till styrservopump från Opel Astra
|
6 besök senaste veckan (30736 totalt) |