Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (4995 totalt) |
Körteknik i rally med bakhjulsdrivet och odiffat
Finns det böcker eller bra info på nätet om körteknik kurvtagning m.m för rallyåkare. Lite speciellt för mig när man åker bakhjulsdrivet och odiffat. Man sitter ju och funderar ibland vad som verkligen går snabbast. Skulle man ha haft en högre växel, skulle man ha smugit genom kurvan istället för att åka brett osv??? Jag kan sitta och nöta varv efter varv på en is med bilen och åka på sekunden lika varje varv men man vill ju ha lite tips på var man sparar hundradelarna. Åker VOC för den som undrar varför jag har bakhjulsdrivet och odiffat _________________ Dan Man |
||||
Allmänt kan man väl säga att man nu även i skogen kommit på att det går fortast när man "kör bil" och inte zickzackar fram som en helvild Stenmark...
![]() Sladda lagom eller lite. Kör snålt. Gena där det går. Tja... Kör lite som man gör på bana med rena spår osv. Fast det blir ju lite på drift på grus. Jag är ingen rallyexpert alls, men teorin är ngt åt detta håll. Man kan lite elakt säga: "Kör tråkigt!" Då går det fort. Iaf är det vad kompisen säger och han vet hur man rattar bakhjulsdrivet utan utan diff i skogen... Totalvann sin klass i 5:e (DM-)tävlingen någonsin som C-förare! En talang som från början åkte berdast av alla för det var så kul. ![]() ![]() Kanske ett litet tips på vägen iaf. Vill/behöver man sedan sladda till det på ngt ställe tror jag provokation är melodin. |
||||
Det märks på svarsfrekvensen på den här tråden att vi mest är slavar under asfaltsberoendet snarare än grus.... (även om flera haft VÄLDIGT kul på is på sistone
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Åka snålt och köra bil försöker man ju självklart med. Svårt att veta om det verkligen går fortare i alla lägen. Jag försöker inbilla mig det iaf. Sen får man åka med en galning till kompis som rycker och sliter, inga mjuka rattrörelser, långt ner i diken både före och efter kurvor.
Det känns som det går fort och det går väldigt fort. Mot alla odds och regler som man har hört. Alltid lika kul att se folks miner när han kliver ur bilen och man ser att han har träskor på sig. Alla andra har sina små myspys tofflor för att ha rätta känslan. Det är ju antingen full broms eller full gas menar han ![]()
_________________ Dan Man |
||||
Så ska det låta. Sladda är kul inte fult
![]() Rally har så mkt likheter med racing så jag kan få tips här tänkte jag.
_________________ Dan Man |
||||
I rally, särskillt med utan diffbroms (diff har man förhoppningsvis ![]() Se bara på hur proffsen kör. Auriol viftar runt bilen runt hela banan och Mäkkinen smeker bilen mjukt. Det lilla jag har kört och åkt med i VOC gör mig inte till nån expert men man kan ju testa i alla fall och se vilket som är snabbast. Är man bra på att sladda brett och vara aggressiv så skall man väl göra det. Fast jag tror mer på den smekande linjen. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Min tanke vara att oavsett vad jag är bäst på just nu så vill jag lära mig det som är absoult snabbast.
Det jag märkt att det kräver ju mer av materialet för att vara snabb om man ska smyga och vara försiktig, åka snålt osv. Man ska ha absoult dom bästa grejerna bästa däcken osv. Har man lite sämre grejer får man satsa hårdare för att hänga med dom med dyra och bra grejerna ![]()
_________________ Dan Man |
||||
Som codriver i en VOC men med bara några få åkta tävlingar kan jag ju säga av dom erfarenheter jag fått att en högre växel och en snålkörning lönar sig. Men det är jobbigare att rädda sig ur en svårt situation på en högre växel förstås.
Vi åkte en tävling där vi körde samma sträckor två gånger och andra åkte visste(vi kör utan noter) man ju att det inte fanns några "omöjliga" kurvor utan det gick bra att gå på, då körde vi nästan hela tiden med en högre växel och betydligt bättre fart än första vändan. Tiden på andra vändan blev ju otroligt mycket bättre och det kändes att farten var mkt bättre. Det gäller sådeles att våga.. Något som vi kör ibland är träningstävlingar och då får man ju köra samma sträcka flera ggr och kan därmed testa lite olika sätta att ta svängarna på och sen jämföra sina tider, mycket lärorikt. |
||||
Tack Man får väl åka lite sprint tävlingar så man kan börja lära sig kapa tider. _________________ Dan Man |
||||
Jag började under hösten köra rally i Volvo original och hann med 5 tävlingar. Innan det har jag varit notskrikande kartläsare under ett par år. Det blev bara onotade rallyspecialer och sprintar i Uppland där den längsta tävlingen var på totalt drygt 1 mil >
![]() Mitt tips är att börja köra ett par-tre onotade tävlingar, gärna sprintar, för att "känna in" bilen och att sedan gå över på längre notade tävlingar. Noterna öppnar en ny dimension i körningen då du "ser" vad som kommer och ett rally med många ss-mil ger mer träning. Försök få med en erfaren fortåkare i bilen som bisittare i början eller åk med någon för att se hur han behandlar styrning, gas, broms, spårval m.m. Har haft en A-förare med mig på klubbens bana och fick ett par bra tips från honom. Detta var dock inte så mycket om själva tekniken och där har jag inte så mycket att komma med efter mina fem tävlingar (trea som bäst ![]() ![]() Har kört på Maxsport Ultra under hösten och de har funkat fint. Funderar på att testa Rambo Rally under våren (jag vet, namnet ![]() Mvh ola _________________ Ola Leufvenmark ---------------- Renault Megane RS225 - 2008 |
||||
Va trevligt att du också hittat hit ![]() Låter som jag är inne på rätt spår. Tack för tipsen! Det är dåligt med is just nu men jag hojtar till när det blir dags att åka igen så får du komma förbi med bilen. _________________ Dan Man |
||||
Kom på några tips till utöver jämn gas genom kurorna och bromsa sent som jag skrev i det förra inlägget.
Eftersom du kör Volvo original som c-förare kommer du inte starta först utan kommer att ha andras spår att köra efter. Ligg i det rensopade spåret! Håller du dig i lösgruset hittar du inget fäste vare sig för att accelerera eller bromsa. Dessutom blir det riktigt svårt att hämta hem en knivig situation om du ligger i rullgruset i ytterkant i en kurva. Dessutom kommer du efter ett tag lära dig att se hur andra har skurit i kurvorna och var de bromsat. Ta det lugnt, kör mitt på vägen, titta långt fram och öka succesivt! Mvh ola _________________ Ola Leufvenmark ---------------- Renault Megane RS225 - 2008 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (4995 totalt) |