Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
19 besök idag (639740 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 45, 46, 47   >>
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7630



Att spraya fungerar oftast inte.
Låter som det kommit något på lamellen.
Att den blir sämre när den blir varm kan då vara att den svettas ut och slirar.

Varför tror jag det......
Jo jag har kört ett snål långtidstest av ikke bytt koppling
Den fick en sprucken packbox och olja på sig , sliiiiirade som attans.
Blev knappt bättre av att fylla flera rengöringskurer i kåpan.
Men efter att ha slirat den supervarm och vädret blir kallt så fungerade koplingen igen.
Nu efter en hel vinter verkar det mesta ha slitit in sig igen
Ok , kanske dags att byta men iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8847



oje skrev:

Receptet som det ser ut just nu är ett ttv svänghjul, lamell med fjädrad centrum och en tryckplatta för 500-600Nm.


Vad kostar ett sånt svänghjul? Har aldrig sett den modellen förut.

_________________

Porsche Boxster S
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Lillen skrev:
Att spraya fungerar oftast inte.
Låter som det kommit något på lamellen.
Att den blir sämre när den blir varm kan då vara att den svettas ut och slirar.


Körde ungefär 3mil i torsdags med en del slir. Det blev inte bättre.
Jag får göra ett försök med ännu mer slir. Jag har inget att förlora.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7630



oje skrev:
Lillen skrev:
Att spraya fungerar oftast inte.
Låter som det kommit något på lamellen.
Att den blir sämre när den blir varm kan då vara att den svettas ut och slirar.


Körde ungefär 3mil i torsdags med en del slir. Det blev inte bättre.
Jag får göra ett försök med ännu mer slir. Jag har inget att förlora.


Just do it

Tog en hel höst för min att bli bättre.
Då med hela 75 vilda småhästkrafter.
Vinterbil iofs.

_________________
Jocke Hellqvist.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mäcen
Varberg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1988



Grattis, Olaf. Måste kännas jäkligt skönt att få den reggad. thumbs up

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
DJ skrev:
oje skrev:

Receptet som det ser ut just nu är ett ttv svänghjul, lamell med fjädrad centrum och en tryckplatta för 500-600Nm.


Vad kostar ett sånt svänghjul? Har aldrig sett den modellen förut.


Det är DLI teknik som säljer det i sverige. Ca 4500:- för ett svänghjul.
Vi håller just nu på att leta efter en lösning hur/om man kan får plats med en fjädrad lamell i en Boxsterlåda. Finns det någon som har en Boxster S låda lös som kan mäta på ingående axeln?

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Unboxing part 1

Svänghjulet är redan här. Nu väntar jag bara på en SPEC stage 2 koppling från USA.
Jag hade hällre köpt Sachs performance grejer, men det var osäker om det gick att får ihop.






_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8847



Är det stål?

_________________

Porsche Boxster S
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
DJ skrev:
Är det stål?

Japp, chrome-moly.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1709



SPEC är väl inte kända för att göra bra kopplingar? Finns nog fler än jag här på forumet som kan skriva under på det..

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 397



Dom spec jag sett har inte vart nått vidare tyvärr så är av samma uppfattning:( dåliga styrningshål samt "centrum" som kastar tex..

_________________
Fredrik Edholm
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Shit, jag skulle har kollat det lite mer.
Det blev lite panik när jag insåg att det var en stor risk att sachs med fjädrad centrum inte passar.
Jag skall iaf försöka får alla mått så att vi kan kolla upp om det hade funnits en sachs lösning ifall jag blir så misnöjd att jag vill lägga 8000:- till.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Tips för transport från Mantorp till Göteborg mottages tacksamt.
EDIT: Transport löst.


_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 151



Ajajaj...

Håper skaden ikke er for stor eller alvorlig.

Kan dessverre ikke hjelpe med transport.

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
'67 MGB GT ZETEC - RIP
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Det verkar mest vara plåt och plast.
Tyvärr läcker kylaren, annars hade jag nästan åkt hem på egen maskin.

Transporten löser sig.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Sitter på tåget hem, så nu hinner jag äntligen uppdatera lite.
Kopplingen kom i tid. Mattias på PRD levererade personligen och just in time. Lådan var redan nere så kopplingen kom på plats direkt. Dåligt med kort tyvärr.
När allt var ihop igen märkte vi att det var aldrig något fel med kopplingen. Det var monteringen av kopplingspedalen som var fel. Jag hade tiltat rättstången lite mer än original och kompenserad detta genom att vrida pedalen lite. Long story short: Huvudcylindern var även vid uppsläppt pedal lite intryckt. Efter 1h mekande var pedalen på originalplats igen och allt fungerade som det skulle.

Det lätta svänghjulet är riktig rolig. Nerväxlingar blir blixtsnabba och motorn svarar fint på gas. Det tröstar lite för de onödiga utgifterna för kopplingen.
Kopplingen är lättdoserad och lätttrampad.
Enda kritkpunkten är växellådsrassel i 80 på 6:an, 2000rpm.

Med bilen besiktigat och körbar var allt klar för körning på SVKGs bankalas på Kinnekulle.
Med R-däck och nya hjulvinklar kändes bilen mycket bättre.
Två klick hårdare bakdämpare och det känndes ännu bättre (väl hemma såg jag att dämparna var ställda väldigt mjuka från fabrik 6/36 klick).
Bästa tid blev en 1:04,9 och det känndes som begränsning var klart jag och inte bilen. Ännu hårdare dämpare hade antagligen get bättre tider och mer förtroende för bilen.

Igår blev det en dag i garaget med små justeringar och förbättringar, så som:
- mer isolering i motorrummet
- 4punktsbälte
- hårdare dämparinställning
- snyggare lösning för avluftning av kylaren. Nu stängs den av med en balofixventil istället för en tång som klämmer åt slangen.
- ny inställning av tankmätaren. Innan visade den 1/4 när tanken var tom.

I morse var bilen och jag redo för bugrun. Prognosen var lätt regn på förmiddagen och sol på eftermiddagen. Det fanns med andra ord lite hopp för några torra varv.
Vägen dit var tydligt bekvämare än vägen till Kinnekulle för en vecka sen tack vare extraisoleringen och öronproppar istället för hörselkåpor.
Väl på plats blev det inte många varv innan jag satte bilen i räcket under andra körpasset (blöt).

Efter start och mål hade jag flyttat bromspunkten lite fram och bromsade hårt med ABS. Baken kom snabbt och om jag minns rätt snurrade jag nästan 1,5 varv innan fronten slog i. Efter bilen hade stannat körde jag till nästa postering och väntade på bergning. Surt, dumt, lärorikt...
En mer ingående skadebesiktning följer när jag har bilen hemma.

EDIT: Hittade några bilder från BugRun (inte mina):
https://plus.google.com/app/basic/photos/102066375728933723740/album/6025402285974299633?authkey=CM-y78Ly8M76bw&source=appredir

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7630



Neeeej!

Åkte du snurrandes rakt mot räcket eller hann du börja sväng och åkte mer in mot Parisern snurrandes?

_________________
Jocke Hellqvist.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 834


Trådstartare
Jag minns inte riktig hur det gick till, men när jag kollar satelitbilder måste allt har hänt innan banan svänger vänster efter start/mål.

_________________
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35213

Forumägare
Forumägare

En stor gruppkram från alla här

Ser fram emot att du får hem bilen och får ordning på den igen. Hoppeligen utan alltför mycket besvär.

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15492



Det ser ju inte ut att vara en jättesmäll (hoppas att det inte skadat nåt chassimässigt), och det har ju skett när du använt bilen. thumbs up

Visst kan man alltid önska att saker alltid ska gå bra men du hade ju iaf inte hellackat den än.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
J.L
Vara
Här sen Maj 2005
Inlägg: 231



Var på Mantorp och hörde rykten att Bubstern gått i räcket,
fick en liten tår i ögat, men skönt att se att det verkar varit
relativt lindrigt, huvudsaken är givetvis att du inte skadat dig.

_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987
Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
19 besök idag (639740 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 45, 46, 47   >>