Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
69 besök idag (627562 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 45, 46, 47  Nästa>>
   
Lillen
Ume



Här sen Jul 2003
Inlägg: 7550



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Apr 2014 16:01     Citera

Att spraya fungerar oftast inte.
Låter som det kommit något på lamellen.
Att den blir sämre när den blir varm kan då vara att den svettas ut och slirar.

Varför tror jag det......
Jo jag har kört ett snål långtidstest av ikke bytt koppling
Den fick en sprucken packbox och olja på sig , sliiiiirade som attans.
Blev knappt bättre av att fylla flera rengöringskurer i kåpan.
Men efter att ha slirat den supervarm och vädret blir kallt så fungerade koplingen igen.
Nu efter en hel vinter verkar det mesta ha slitit in sig igen
Ok , kanske dags att byta men iaf.


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
DJ
NL



Här sen Maj 2004
Inlägg: 8575



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Apr 2014 16:07     Re: Citera

oje skrev:

Receptet som det ser ut just nu är ett ttv svänghjul, lamell med fjädrad centrum och en tryckplatta för 500-600Nm.


Vad kostar ett sånt svänghjul? Har aldrig sett den modellen förut.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Apr 2014 16:07     Re: Citera

Lillen skrev:
Att spraya fungerar oftast inte.
Låter som det kommit något på lamellen.
Att den blir sämre när den blir varm kan då vara att den svettas ut och slirar.


Körde ungefär 3mil i torsdags med en del slir. Det blev inte bättre.
Jag får göra ett försök med ännu mer slir. Jag har inget att förlora.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lillen
Ume



Här sen Jul 2003
Inlägg: 7550



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Apr 2014 16:09     Re: Citera

oje skrev:
Lillen skrev:
Att spraya fungerar oftast inte.
Låter som det kommit något på lamellen.
Att den blir sämre när den blir varm kan då vara att den svettas ut och slirar.


Körde ungefär 3mil i torsdags med en del slir. Det blev inte bättre.
Jag får göra ett försök med ännu mer slir. Jag har inget att förlora.


Just do it

Tog en hel höst för min att bli bättre.
Då med hela 75 vilda småhästkrafter.
Vinterbil iofs.


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Mäcen
Varberg



Här sen Apr 2004
Inlägg: 1988



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Maj 2014 21:30     Citera

Grattis, Olaf. Måste kännas jäkligt skönt att få den reggad. thumbs up


_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks)
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Maj 2014 22:01     Re: Citera

DJ skrev:
oje skrev:

Receptet som det ser ut just nu är ett ttv svänghjul, lamell med fjädrad centrum och en tryckplatta för 500-600Nm.


Vad kostar ett sånt svänghjul? Har aldrig sett den modellen förut.


Det är DLI teknik som säljer det i sverige. Ca 4500:- för ett svänghjul.
Vi håller just nu på att leta efter en lösning hur/om man kan får plats med en fjädrad lamell i en Boxsterlåda. Finns det någon som har en Boxster S låda lös som kan mäta på ingående axeln?


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2014 18:55     Citera

Unboxing part 1

Svänghjulet är redan här. Nu väntar jag bara på en SPEC stage 2 koppling från USA.
Jag hade hällre köpt Sachs performance grejer, men det var osäker om det gick att får ihop.







_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DJ
NL



Här sen Maj 2004
Inlägg: 8575



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2014 07:27     Citera

Är det stål?


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2014 08:21     Re: Citera

DJ skrev:
Är det stål?

Japp, chrome-moly.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Christian Hedblom
Borås



Här sen Sep 2005
Inlägg: 1704



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2014 15:27     Citera

SPEC är väl inte kända för att göra bra kopplingar? Finns nog fler än jag här på forumet som kan skriva under på det..


_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bmw_fredde
Vadstena



Här sen Nov 2007
Inlägg: 392



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2014 17:29     Citera

Dom spec jag sett har inte vart nått vidare tyvärr så är av samma uppfattning:( dåliga styrningshål samt "centrum" som kastar tex..


_________________
Fredrik Edholm
Senast ändrad av bmw_fredde, 20 Maj 2014 17:30, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2014 17:49     Citera

Shit, jag skulle har kollat det lite mer.
Det blev lite panik när jag insåg att det var en stor risk att sachs med fjädrad centrum inte passar.
Jag skall iaf försöka får alla mått så att vi kan kolla upp om det hade funnits en sachs lösning ifall jag blir så misnöjd att jag vill lägga 8000:- till.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2014 11:14     Citera

Tips för transport från Mantorp till Göteborg mottages tacksamt.
EDIT: Transport löst.



_________________
Senast ändrad av oje, 07 Jun 2014 13:01, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Sonus
Trondheim, Norge



Här sen Dec 2007
Inlägg: 139



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2014 12:17     Citera

Ajajaj...

Håper skaden ikke er for stor eller alvorlig.

Kan dessverre ikke hjelpe med transport.


_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
'67 MGB GT ZETEC - RIP
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2014 13:05     Citera

Det verkar mest vara plåt och plast.
Tyvärr läcker kylaren, annars hade jag nästan åkt hem på egen maskin.

Transporten löser sig.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2014 14:31     Citera

Sitter på tåget hem, så nu hinner jag äntligen uppdatera lite.
Kopplingen kom i tid. Mattias på PRD levererade personligen och just in time. Lådan var redan nere så kopplingen kom på plats direkt. Dåligt med kort tyvärr.
När allt var ihop igen märkte vi att det var aldrig något fel med kopplingen. Det var monteringen av kopplingspedalen som var fel. Jag hade tiltat rättstången lite mer än original och kompenserad detta genom att vrida pedalen lite. Long story short: Huvudcylindern var även vid uppsläppt pedal lite intryckt. Efter 1h mekande var pedalen på originalplats igen och allt fungerade som det skulle.

Det lätta svänghjulet är riktig rolig. Nerväxlingar blir blixtsnabba och motorn svarar fint på gas. Det tröstar lite för de onödiga utgifterna för kopplingen.
Kopplingen är lättdoserad och lätttrampad.
Enda kritkpunkten är växellådsrassel i 80 på 6:an, 2000rpm.

Med bilen besiktigat och körbar var allt klar för körning på SVKGs bankalas på Kinnekulle.
Med R-däck och nya hjulvinklar kändes bilen mycket bättre.
Två klick hårdare bakdämpare och det känndes ännu bättre (väl hemma såg jag att dämparna var ställda väldigt mjuka från fabrik 6/36 klick).
Bästa tid blev en 1:04,9 och det känndes som begränsning var klart jag och inte bilen. Ännu hårdare dämpare hade antagligen get bättre tider och mer förtroende för bilen.

Igår blev det en dag i garaget med små justeringar och förbättringar, så som:
- mer isolering i motorrummet
- 4punktsbälte
- hårdare dämparinställning
- snyggare lösning för avluftning av kylaren. Nu stängs den av med en balofixventil istället för en tång som klämmer åt slangen.
- ny inställning av tankmätaren. Innan visade den 1/4 när tanken var tom.

I morse var bilen och jag redo för bugrun. Prognosen var lätt regn på förmiddagen och sol på eftermiddagen. Det fanns med andra ord lite hopp för några torra varv.
Vägen dit var tydligt bekvämare än vägen till Kinnekulle för en vecka sen tack vare extraisoleringen och öronproppar istället för hörselkåpor.
Väl på plats blev det inte många varv innan jag satte bilen i räcket under andra körpasset (blöt).

Efter start och mål hade jag flyttat bromspunkten lite fram och bromsade hårt med ABS. Baken kom snabbt och om jag minns rätt snurrade jag nästan 1,5 varv innan fronten slog i. Efter bilen hade stannat körde jag till nästa postering och väntade på bergning. Surt, dumt, lärorikt...
En mer ingående skadebesiktning följer när jag har bilen hemma.

EDIT: Hittade några bilder från BugRun (inte mina):
https://plus.google.com/app/basic/photos/102066375728933723740/album/6025402285974299633?authkey=CM-y78Ly8M76bw&source=appredir


_________________
Senast ändrad av oje, 28 Sep 2014 09:40, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lillen
Ume



Här sen Jul 2003
Inlägg: 7550



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2014 14:44     Citera

Neeeej!

Åkte du snurrandes rakt mot räcket eller hann du börja sväng och åkte mer in mot Parisern snurrandes?


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
oje
Göteborg



Här sen Apr 2005
Inlägg: 832


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2014 14:54     Citera

Jag minns inte riktig hur det gick till, men när jag kollar satelitbilder måste allt har hänt innan banan svänger vänster efter start/mål.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33492

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2014 17:59     Citera

En stor gruppkram från alla här

Ser fram emot att du får hem bilen och får ordning på den igen. Hoppeligen utan alltför mycket besvär.


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14718



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2014 21:45     Citera

Det ser ju inte ut att vara en jättesmäll (hoppas att det inte skadat nåt chassimässigt), och det har ju skett när du använt bilen. thumbs up

Visst kan man alltid önska att saker alltid ska gå bra men du hade ju iaf inte hellackat den än.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.L
Vara



Här sen Maj 2005
Inlägg: 230



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Jun 2014 10:34     Citera

Var på Mantorp och hörde rykten att Bubstern gått i räcket,
fick en liten tår i ögat, men skönt att se att det verkar varit
relativt lindrigt, huvudsaken är givetvis att du inte skadat dig.


_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987 - Räserbilen
Golf 1.4 16v -1999 - Bruksbilen
Chrysler Grand Voyager Town & Country - 2012 - Familjefraktaren
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
69 besök idag (627562 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 45, 46, 47  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.151 sec)
Webbrowser render:
sec