Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
3799 besök totalt |
Vi får åka med i den enda elbilen i fältet, resten är gamla hederliga bensinmotorer.
Ser det tråkigt ut? Elbilsracing vill ingen hålla på med? Eller... ![]() ![]() Wow alltså: "With Garth Walden at the wheel for the first official CAMS sanctioned race meeting for an Electric Vehicle. The instant torque can make this car a bit of a handful on tight track sections, particularly with cooler tyres. ... The car performed as expected during practice, qualified 3rd (of 7) in it's class and was positioned 5th (of 9) on the grid for the start. The 2 front runners are super-light and faster Stohr racers which are in a different class to the Radicals. The 500 hp and 600 Nm of instant torque enabled Garth to wheel spin his way to the front of the Radical field which he led for the whole race until the last 150m where a technical issue caused a sudden power drop and let 2 cars pass just before the finish line." Mer info: http://www.electric-vehiclenews.com/ _________________ ![]() |
||||||
technical issue?? Jag tycker det ser ut som strömmen tar slut... Iallafall om man följer stapeln på dashen ![]() Men jädrar va den gick ![]() _________________ Henrik Eldholm |
||||||
Menar du denna film eller som publik? Tycker nog att denna film är ungefär lika underhållande som liknande filmer, men kan tänka mig att det skulle vara lite skumt att kolla på ett helt gäng symaskiner på bana. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
_________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Läktare tänkte jag på, jämför årets F1 där dom gnäller på att man bara behöver ett set hörselskydd typ. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Sån rejsing jag kör skulle funka, där är ju det inga stora mängder publik direkt... Men då behöver man 4-6 uppsättningar batterier och ha snabbt sätt att byta dem på... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
En batteriuppsättning kostar en del och jag skulle inte bli förvånad om batterislitaget kostar mer än däcken över tid (kass jämförelse eftersom däckskontot varierar enormt, men kan batterierna kosta mindre än 1000kr per körtimme ![]() |
||||||
Inte en chans...
Varför inte ladda från nätet förresten? Miljövänligt så det skriker om det. Räkna inte med att kunna "byta batteri" lite snabbt bara, troligtvis vätskekylda grejer som är väl inbyggda i chassiet på nåt sätt. Väger som f-n också. För att undvika det som händer i filmen så gäller det att man cellbalanserar när man laddar så det blir en väldigt dyr laddare eller så använder man befintlig kraftelektronik med laddlogik eller så har man ett dyrare batteri med inbyggd logik (BMS). Hur man än räknar på det så blir det dyrt. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Ser kul ut!
Men behöver man inte växla alls med elmotor? Är det för dom varvar hur mycket som helst? |
||||||
Annars hade startmotorn inte haft en chans att dra igång en ottomotor (om den skulle behöva varva upp ett svänghjul och sen koppla in det så skulle det vara lite mer komplicerat). Så maxmoment mellan noll och 10krpm, bara att dreva för maxhastighet, det vore nåt i en ottomotor det. |
||||||
Sitter och googlar på driftbilar med elmotor nu ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
3799 besök totalt |