Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Elbilsracing - Ser det här tråkigt ut? Näääää!!!!
3799 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vi får åka med i den enda elbilen i fältet, resten är gamla hederliga bensinmotorer.

Ser det tråkigt ut? Elbilsracing vill ingen hålla på med? Eller...

Wow alltså:

"With Garth Walden at the wheel for the first official CAMS sanctioned race meeting for an Electric Vehicle. The instant torque can make this car a bit of a handful on tight track sections, particularly with cooler tyres.

...

The car performed as expected during practice, qualified 3rd (of 7) in it's class and was positioned 5th (of 9) on the grid for the start. The 2 front runners are super-light and faster Stohr racers which are in a different class to the Radicals.

The 500 hp and 600 Nm of instant torque enabled Garth to wheel spin his way to the front of the Radical field which he led for the whole race until the last 150m where a technical issue caused a sudden power drop and let 2 cars pass just before the finish line."

Mer info:

http://www.electric-vehiclenews.com/2014/05/elmofo-electric-radical-fi . . . .

Stockholm
Här sen Jul 2008

Svenljunga
Här sen Sep 2004

Magnus Thomé skrev:
" he led for the whole race until the last 150m where a technical issue caused a sudden power drop and let 2 cars pass just before the finish line."[/i]

technical issue?? Jag tycker det ser ut som strömmen tar slut... Iallafall om man följer stapeln på dashen

Men jädrar va den gick

Göteborg
Här sen Nov 2002

Köra: skitkul.
Titta på: ZZZZ....

Tyvärr.

BMW 330i -05
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

MaZ skrev:

Menar du denna film eller som publik?

Tycker nog att denna film är ungefär lika underhållande som liknande filmer, men kan tänka mig att det skulle vara lite skumt att kolla på ett helt gäng symaskiner på bana.

MGB GT 1967
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Henrik Eldholm skrev:
Magnus Thomé skrev:
" he led for the whole race until the last 150m where a technical issue caused a sudden power drop and let 2 cars pass just before the finish line."[/i]

technical issue?? Jag tycker det ser ut som strömmen tar slut... Iallafall om man följer stapeln på dashen

Men jädrar va den gick

Citat:
It wasn't actually out of battery. The gauge is the safety zone of capacity, not the entire capacity. Cell failure caused the power drop and this was due to some combined factors.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Sonett7 skrev:
MaZ skrev:

Tycker nog att denna film är ungefär lika underhållande som liknande filmer, men kan tänka mig att det skulle vara lite skumt att kolla på ett helt gäng symaskiner på bana.

Läktare tänkte jag på, jämför årets F1 där dom gnäller på att man bara behöver ett set hörselskydd typ.

BMW 330i -05
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

MaZ skrev:
Sonett7 skrev:
MaZ skrev:

Läktare tänkte jag på, jämför årets F1 där dom gnäller på att man bara behöver ett set hörselskydd typ.

Sån rejsing jag kör skulle funka, där är ju det inga stora mängder publik direkt... Men då behöver man 4-6 uppsättningar batterier och ha snabbt sätt att byta dem på...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Tord skrev:
Sån rejsing jag kör skulle funka, där är ju det inga stora mängder publik direkt... Men då behöver man 4-6 uppsättningar batterier och ha snabbt sätt att byta dem på...
Du får konvertera till sprintracing. Med 2x15 min per dag så hinner biodieselgeneratorn ladda packet mellan passen.
En batteriuppsättning kostar en del och jag skulle inte bli förvånad om batterislitaget kostar mer än däcken över tid (kass jämförelse eftersom däckskontot varierar enormt, men kan batterierna kosta mindre än 1000kr per körtimme ).

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Inte en chans...

Varför inte ladda från nätet förresten? Miljövänligt så det skriker om det.
Räkna inte med att kunna "byta batteri" lite snabbt bara, troligtvis vätskekylda grejer som är väl inbyggda i chassiet på nåt sätt. Väger som f-n också. För att undvika det som händer i filmen så gäller det att man cellbalanserar när man laddar så det blir en väldigt dyr laddare eller så använder man befintlig kraftelektronik med laddlogik eller så har man ett dyrare batteri med inbyggd logik (BMS).

Hur man än räknar på det så blir det dyrt.

BMW 330i -05
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Ser kul ut!

Men behöver man inte växla alls med elmotor? Är det för dom varvar hur mycket som helst?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Tobias Nyström skrev:
Ser kul ut!

Men behöver man inte växla alls med elmotor? Är det för dom varvar hur mycket som helst?
Maxmoment från nära noll rpm om du verkligen vill, så det behövs momentbegränsare för att spara däck (om man får)
Annars hade startmotorn inte haft en chans att dra igång en ottomotor (om den skulle behöva varva upp ett svänghjul och sen koppla in det så skulle det vara lite mer komplicerat).

Så maxmoment mellan noll och 10krpm, bara att dreva för maxhastighet, det vore nåt i en ottomotor det.

Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Niklas Falk skrev:
Tobias Nyström skrev:
Ser kul ut!

Maxmoment från nära noll rpm om du verkligen vill, så det behövs momentbegränsare för att spara däck (om man får)
Annars hade startmotorn inte haft en chans att dra igång en ottomotor (om den skulle behöva varva upp ett svänghjul och sen koppla in det så skulle det vara lite mer komplicerat).

Så maxmoment mellan noll och 10krpm, bara att dreva för maxhastighet, det vore nåt i en ottomotor det.

Sitter och googlar på driftbilar med elmotor nu Massa instant-vrid låter rätt optimalt när man vill spinna bakhjulen

Bilder o videos
Elbilsracing - Ser det här tråkigt ut? Näääää!!!!
3799 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande