Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: Kadett C projekt med Hög potential för banorna.
4145 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
SÄLJES: Kadett C projekt med Hög potential för banorna.

Även om det smärtar tog jag faktiskt beslutet om att avyttra min Kadett redan för flera månader sedan.. Planen var dock att få den till ett färdigt, rullande chassie. Dock känns det mer och mer som att det kommer ta ett antal år innan jag ens är där med tanke på den situation i livet jag är i nu! (Nyss klar med högskolan, osäkert ännu var i Sverige jag kommer bosätta mig, ingen tillgång till garage vettigt nog att jobba i och inte ekonomisk styrka för att hyra in mig i ett sådant heller.. )

Är man sugen på en banåkarbil med hög potential till rimligt pris och med rimlig arbets insats kan detta vara det rätta objektet! Jag rekomenderar i så fall att läsa igenom hela annonsen samt projekttråden!

Så här såg den ut sist jag jobbade med den:


Detta är då en ganska väl genomarbetad bil. För den som vill läsa hela historian och om många av planerna som funnits finns projekttråd här: http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=52548

Bilen är Nästan komplett!! De delar som saknas finns listade nedan!

Kaross:
Karossen har varit blästrad undertill och är till stora delar sömsvetsad. Lådor för huvudbåge finns insvetsade (även huvudbåge finnes, dock inte mer bur delar) och bakskärmarna är uppkapade och igensvetsade för skärmbreddare. Framskärmarna är friska original skärmar och inte nyproducerade saker. Fronten är fortfarande av den gamla typen också. Även dörrarna, dom brukar ha rost på dessa, är mkt fina! Samt så finns det 2st huvar.

Underredet har målats med 2 lager hagmans CA primer och sedan toppats med en PU-färg som är lite fet och jäkligt seg. Samma färg används ofta på underredet på rallycross bilar med gott resultat.

När jag ändå bytte golvet på passagerarsidan fram passade jag även på att göra utrymme för grenrör/avgassystem på den sidan. Det är Trångt original annars.

Delar som medföljer som är värda att lägga notis vid:
* Holden gemini grill och lyktsargar i mint condition, se bild nedan. Till dessa passar Golf MK1/2 lyktor perfekt! Lyktor har jag dock inga.
* Holden emblem för huven.
* Lexmaul breddare, 4st. Ser inte ut som dom "vanliga" rallybreddarna, se bild nedan.
* Sprillans ny vindruta.
* Huvudbåge.
* Grov kabel för bakmonterat batteri.
* Komplett kabelstam som ska vara uppmärkt.

Delar som saknas:
*Original grill (samt även lyktor tror jag..), följer ju dock med Holden grill! Men inga lyktor.

Delar jag personligen hade köpt till
* Nya rutlister fram och bak.
* Golf GTi mk1 lyktor och frontläpp (den stora 2 delade)


Chassie:
Chassiemässigt är det polybussningar överallt, bak är det ombyggt med Escort MK2 coilovers och dämpartornen har blivit sänkta för att möta de kortare coilisarna. Framvagnen hade jag planer på att bygga om till justerbar höjd också, detta samt de faktum att jag ville hålla scrubradien låg trots att bilen blev 5cm bredare per sida fram gjorde att jag beslutade mig för att bygga nya, bredare, bärarmar fram.
Dom bärarmarna har aldrig blivit av.. Dock finns bussningshylsor, hylsor för nedre spindelleder och laserskurna plåtar för övre lederna (dessa med ovala hål för möjlighet till camberjustering). Nya övre leder finns också, tanken här var även att använda Manta B GSi spindlar som har lite kortare styrarmar (samt använder en något grövre nedre led) sådana har jag dock inte på lager.
Det finns däremot original bärarmar så den går få rullande om man vill. (just nu sitter inga bärarmar fram)

Framvagnen är boxad och har varit blästrad. Den är också målad i PU-färg. Bakaxeln är en Ascona B, tyvärr utan diff.. Bromsar är original bak, Rekord 2.2 ventilerade fram med breddade Ascona/Manta ok. (funkar att köra med 13" fälgar över dessa). SBP godkänner 150hk i Kadett C Rallye t ex med dessa bromsar.

Delar som medföljer som är värda att lägga notis vid:
* Polybussningar till hela chassiet.
* Hylsor för bussningar och spindelleder, samt laserskurna plåtar till övre spindelleder för att bygga nya bärarmar.
* 4st GAZ coilovers, ställbar hårdhet. (2 till framvagn, 2 till bakvagn)
* 6st fjädrar till coilisarna.
* Extra bakaxel, dock utan diff/pinjong. (dvs bakaxelrör + drivaxlar)

Delar som saknas:
* Inga kränghämnare. Min plan var att bygga egna, men har inte kommit dit ännu.
* Ascona/Manta B spindlar.
* Rör för att bygga nya bärarmar.
* Diffbroms kan ju vara trevligt att ha.

Inredning:
Inredningen är svart och i gott skick förutom innertaket som behöver bytas!

Delar som medföljer som är värda att lägga notis vid:
* GT/E eller Rallye mätarhus med inbyggd varvräknare.
* SR mätarhusdel för mittkonsollen, tyvärr endast själva mätarhusdelen och inte mittkonsolen som denna ska monteras i.
*Väldigt fräscht svart baksäte.
* Finns även en wilwood bromscylinder tänkt för hydraulisk handbroms (tänkte bygga spak och allt övrigt själv)

Delar som saknas:
* Innertak i bra skick (gamla medföljer dock)
* Framstolar.



Bilen behöver en lätt översyn och kanske nån svetsloppa på ett par små ställen innan den är klar för spackling och senare lack. Jag själv skulle bedöma det till en dags arbete. Bygger man nya bärarmar sen så är den i princip "färdig" byggmässigt beroende på vad man vill ha för motor i den.

Det är nämligen så att jag inte har någon komplett motor åt den egentligen.. Dock följer nedan en lista på delar som kan ingå efter överenskommelse.

* 2.2 motor i Väldigt gott skick! Denna sitter idag i min Manta och kan eventuellt provköras. Motorbromsen är kraftig och motorn startar alltid snällt, känns stark och drar väldigt rätt lite bränsle (med 5 växlat i Mantan ner mot 0.7 långkörning)
* Getrag 240 låda, 5 växlad.
* Enem extraktor, troligen ett "röret".

Sen har jag garanterat en hel hög med andra delar jag sparat på mig genom åren! Får jag en direkt fråga om jag har en viss del kan jag säkert svara på det, men att sitta här och försöka komma på allt lyckas jag inte med.. Finns även saker jag inte är jättepigg på att sälja, men allt har sitt pris. T ex en griffin kylare som passar Perfekt, skivor och ok av större sort (296mm vent med brembo fyrkolvs i alu fram, 264mm vent med enkolv och inbyggd handbroms i alu bak), bromsvågs grejer, CIH trim m.m.

Pris då. Ja det sentimentala värdet är skyhögt! Detta är bilen jag lärde mig Köra bil i, köpte den första hösten jag hade körkort och jag har haft Många underbart roliga stunder i denna kärra! Jag har väl sen inget egentligt behov av att sälja den, jag säljer snarare för att slippa må dåligt över att den bara står och inget händer..

Bilen står utanför Skellefteå i norrland, en bra bit från södra sverige tyvärr.. men men. Leverans klar kan den vara först säg 10-15 Juli nångång, jag är själv i Borås fram till den 8 Juli då jag åker upp på semestern.

Riktpriset sätter jag därför till 25.000:-, det får dock ses som väldigt flytande och helt beroende på vad en eventuell köpare vill ha med! Det får också ses som en markering till att jag vill ha skäligt betalt och inte tänker sälja till underpris bara för att bli av med den. En seriös köpare som inser vilket arbete, och vilken potential, som finns i denna bil efterlyses alltså.

Till dom som vill säga: "Nej! Sälj inte, du kommer ångra dig" kan jag bara svara att jo, det kommer jag nog. Jag hade en dröm, en dröm om en gammal extremt körglad bil med ganska fin effektsiffra, den drömmen kan jag fortfarande uppfylla! Dock i den kaross jag egentligen letade när Kadetten köptes. En Manta A

Vid intresse ser jag gärna att det mailas till: JohanEriksson429@msn.com
Men för de som mycket hellre ringer så går det fint också, då till 070 356 1917



Bilder:

Holden front:


Lexmaul breddare:


Detta är stuket jag själv hade tänkt mig:
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/4246551788_bb4fd5f72c_z . . . .
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/4246551748_925a59a279_z . . . .
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/4246551706_644fa948b2_z . . . .
http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/4245778093_41e4b50ee4_z . . . .

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Upp igen.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
|
||
|||
||||
|||||
||||||
|||||||
||||||||
|||
|||
|||
|||


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018


Trådstartare
Hissar denna på nytt. Känns hemskt fel att "ge upp", men mer fel att den inte kommer ut snart igen

Riktpris: 15-20 000:-

Bud lägre än 15 000 kommer också beaktas! Jag kommer skicka med allt jag inte själv har bokat upp för annat som den eventuelle köparen kan vara sugen på. Det finns en hel del gott och blandat!

Detta kan bli en Riktig dräpare med rätt motor! Är man inte lika taggad som jag varit så finns det original grejer till framvagnen så den "fort" går att få ihop också.

Edit: Ett tillägg. Jag kommer mellan den 21a och 28onde Juli köra från Skellefteå till Borås via Gävle, Västerås, Örebro. Om en köpare vill kan jag då ta bilen med mig om ett släp antingen går låna eller om det går få tag i en envägs-biltrailer. Detta kan jag göra "gratis" om släp kan lånas, måste ett hyras får köparen stå för hyrkostnaden så kan jag stå för det extra bränslet och tiden

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: Kadett C projekt med Hög potential för banorna.
4145 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande