Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (55279 totalt) |
M52 swap dag 12-13 3/26 timmar
Alla lösa kontakter i motorrummet har hittat sina motparter ![]() Nu är all el uppmärkt och klar för inmontering i motorrum och handskfack. Kontakt c101 återstår att kolla upp mot de guider jag hittat. Ägnade en stund åt att koppla ihop kardan och växelspak. Kopplingens slavcylinder åker på i morgon. Kvar är grenrör och avgassystem. Återstår också att koppla vatten, luft och bränsle,kylare m expansionskärl, oljesticka, gasvajer OCH fylla på olja. Efter det återstår final: koppla in elen och vrida på nyckeln ![]() ![]() _________________ Jan Bergman |
||||||
hoppas man kan kika på denna på bmwsc final på mantorp!
du har bra fart på de här får ja säga! ![]() |
||||||
M52 swap dag 14 3/29 timmar
Kan inte påstå jag känner mig jäktad alls trots att finalen , sanningens minut, närmar sig allt mer. Har också fått helt klart för mig att begreppet "lite småpyssel" är lika med 3 timmar ![]() Dagens övning : Kopplat in vatten till vämepaketet, anslutit returen, nästan kopplat klart bränsleledningar. det stora arbetet blev säkringsbox och kablar. Passar fint i handskfacket. Har sparat en del som reserver , om jag vill ansluta mer senare. Denna box har jag också dissekerat in i minsta detalj. Därför vet jag hur allt är kopplat från början, vilket känns bra ![]() Några anlutningar har hittat ut i motorrummet och mött sina motparter ![]() I morgon blir det koppling och grenrör. _________________ Jan Bergman |
||||||
Hur går det här då?
Jag håller på med min egen M52 fläskfile nu och det blir ju några funderingar längs vägen. Hur gjorde du med allting i kontakt 4? Klippte du bort alla CAN-BUS funktioner? Hur har du tänkt lösa hastighetssignalen från höger bak?u _________________ /Mathias Cardevik ![]() 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Re:
Hej här händer inte så mycket just nu. Bilen står i varmide och väntar på vårens uppvaknande. Har inte tillgång till ina kopplingsscheman ust nu men : Allt till kontakt 4 är uppmärkt så jag har koll på de anslutningar som är "nakna". Om något strular senare har jag utgångspunkter för fortsatt klurande. Beträffande CAN-BUS funktionerna så är de klippta. resonerar som så efter att ha läst kopplingsscheman att i den mån det behövs kan jag "brygga över" Can-Busen. Hastighetssignalen har jag inte koll på. Vilken anslutning är det ???. Tipset jag fått är att ansluta till en ABS-givare. Ena änden till jord den andra är signalen. Ja så mycket klokare är jag inte just nu. _________________ Jan Bergman |
||||||
Hej!
Frågan är om det går att lura EWS'en när man kör utan CANBUS. Det finns ju visserligen kretsar att köpa för att ersätta EWS som förhoppningsvis fungerar. Hjulvarvtalsgivaren skall vara stift 22 i kontakt 4. Jag tror oxå på eftermonterad ABS-givare om man inte kan "chippa" bort problemet. Frågan är bara vem som mappar ett MS42 ? Vi får fortsätta klura helt enkelt ![]() _________________ /Mathias Cardevik ![]() 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
Re:
Can-busen ( K-bus ?!) . Det kan vara signaler om kopplingspedal, växellåda, centrallås m,m den vill ha och ge vidare. JAg har spariat diverse givare o kontakter som avser detta. ms 42 . Hör med Autodepån Motorsport www.auto-depan.se i Hässleholm. Jag ringde i höstas. De hade då inte erfarenhet av MS42 , endast ms41. Det kan ha ändrats nu. _________________ Jan Bergman |
||||||
Jag är mer bekymrad över att man kanske behöver de andra enheterna i canbus systemet.
Flera kablar går till kombiinstrumentet (mätarhus) vilket jag tror är huvudstyrenhet för canbus. Vi får läsa på lite till. Om vi knäcker detta finns det nog fler som blir glada :-) _________________ /Mathias Cardevik ![]() 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||||||
M52 swap dag 16-17 4/33 timmar
Sådärja , ett par pass i garaget och elen börjar hitta på plats. Det återstår ett par rejäla stunder innan uppstartsförsök. Eftersom de två första bankörningarna går bort har jag ett par veckor kvar. Om inte det lyckas finns plan B : 535i med manuell o diff. ![]() ![]() Kul sladdar det här kommer från vänster. Undrar vad de har för funktion ? ![]() Många sladdar. Har problem med två : Break light switch och clutch pedal switch. De går till DME. Tips någon ?! Janne _________________ Jan Bergman |
||||||
Plan B 535I
325 an står i garaget och väntar. Eldragning klar. nu återstår lite annat såsom vatten avgas bland annat. Om jag ska ha en chans att köra något med den tid till förfogande jag har i sommar har en 535I -91 införskaffats. Manuell och diffbroms. Vit och lagom inkörd 23XXX. Siktar på Mantorp med nytt chassi XYZ, EBC yellow bromsbelägg och racingvätska till bromsarna. Bilen köptes i Gävle av en ljudfantast vars installation varsamt men bestämt åkte ur bilen och in på blocket och hittade ett nytt hem på ett par dagar. Därefter har alla jordpunkter kollats och laddningsregulator bytts. Motronicsystemets alla kontakter mätts upp. Biltemas tändspole kastats långt bort och bytts ut mot en rejälare gnistalstrare. OCH AFMburken med sin svängdörr bytts mot en MAF med boschsensor och 3tums flöde. I kitet ingick nytt Chip för Bosch motronic box med slutsiffor - 179. En utgående kabel nr 12 från boxen fick knipsas( t-kopplas) mot nr 37 för erhållande av 12 volt mot tidigare 5 volt signal. Leverantörens egna mätningar visar på en förbättring i genomsnitt på : 13 % i vrid och 10 % i Hkr. Dessa siffror stämmer hyfsat med de MAF konverteringstrådar jag läst på nätet. En fördel med detta kit i alla fall för mig är att det saknar justeringsmöjligheter. Det finns kit med detta att tillgå. Jag tillhör de där som kan stanna var femte mil för att skruva på justerrattar om sådana finns. Nu slipper jag det. Körupplevelse : Lugn och fin tomgång. Bra respons direkt från låga varv. Drar villigt och lätt på 3ans växel från låga varv. Positiv effekt på bränsleförbrukningen. Bilen har blivit mycket behagligare i uppträdandet ![]() SES PÅ MANTORP ![]() _________________ Jan Bergman |
||||||
Re: Plan B 535I
![]() |
||||||
Re: Plan B 535I
Jag har också spanat runt lite efter AFM-MAF-konvertering till min motor, den har Motronic 1.5 med AFM i samma storlek som BMWs 3,5 liters sexa. Är det en extern box med adapterchipet inmonterat? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Re: Plan B 535I
En ok länk till gör det själv swap med tuningprogram tyvärr lr: http://www.track-tv.co.za/forum/view _________________ Jan Bergman |
||||||
MAF conversion
En schematisk bild på AFM -> MAF ![]() Man slaktar sin gamla AFM behåller tempsensorn och kontakten. Den nya MAF från bildelsbasen.se t.ex beställs med komplett kontaktstycke. 12 volt tas från bränslepumpsrelät t.ex. Huruvida denna lösning fungerar helt utan omprogrammering av mjukvara eller ej vet jag inte. Jag satte i ett anpassat chip från leverantören. I senare skede kan jag om jag vill byta till programerbar lösning bland annat med möjlighet till tre färdiga setups. Jag kollar vad mitt chip har för modifikationer gentemot original. Undersöker också Återförsäljarmöjligheter. _________________ Jan Bergman |
||||||
Re: Plan B 535I
Jag inväntar svar på vad chipet innehåller för modifieringar. Körde bilen direkt med bara chippet inmonterat och det gick bra. Chipet monteras i originalhållare på motronic kortet. min box ser ut så här : ![]() Slutsiffror Bosch : -179 (3,5L) , -153, -176 (2,5L), -071, -055, -079 ( BMW M3 och M5) _________________ Jan Bergman |
||||||
Vipparmsallad
två veckor till Mantorp och då händer det. Bilen börjar hacka. Dåliga tändkablar ??? NEJ NEJ inte alls utan : ![]() Båda vipporna på ettans cylinder är av. Hittade också en skruv till oilsprayen. Fråga ? Kan man byta med toppen kvar i motorn ? Janne Murphy ![]() _________________ Jan Bergman |
||||||
Motigt!
Du är en hajare på el märker jag! Många bra trix :-) Hur långt får du bak vippaxlarna mot torpeden? Det är väl det det hänger på annars får du dra dem framåt och då är det att lyfta motorn en bit som gäller antar jag. I övrigt är det en känslig operation att dra ut vipparmsaxlarna. Hakar de i och trögar och man fortsätter knacka ut så knäcker man lätt "överfallen". Och det är lite bökigt att hålla ner alla ventiler så axeln löper fritt där nocken lyfter lyftaren annars är det nog ingen inte så svårt :-) _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||
vipparmar eller Alpinatopp
Och när jag beställt nya fick jag hugg på en ny topp med alpinakam och grövre vippor. Frestande ![]() Ger mig den på att toppen likt förbannat måste lyftas. Varför inte byta då. Betalar för kamaxeln resten ingår. Beslut kontra habegär ![]() _________________ Jan Bergman |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (55279 totalt) |