Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2522 besök totalt |
R-däck/semislicks/intermedium/regndäck skillnader...
Hej Är helt grön på det hära med racing däck! kanske självklart för vissa men inte för mig ![]() Hade tänkt att skaffa bättre däck nu inför denna säsong, var helt inne på r-däck från början men har ju oxå sett att det säljes beg racingdäck från stcc mm. Eftersom jag aldrig har provat på nå bättre däck än vanliga gatdäck så tänkte jag höra med er om vad ni tycker å tänker. Däcken kommer att användas på trackday/konbanekörning å jag jagar inte tiondelar ![]() R-däck har jag en uppfatning av hur dom funkar mm, men hur är semislicks/intermedium o rallyslicks i gämförelse??? En annan fundering som jag har är vilken bredd man skall ha på däcken tex så kör jag med 235:or bak nu, kan man smalna av däck bredden när man kör med "bättre" däck? Bilen i fråga är en toyota mr2 med v6:a med en vikt på ca 1300kg Vore tacksam för input... ![]() _________________ Christian Nordborg Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör* Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi* Friskt vågat, Hälften vunnet |
||||||
Vad för körningar ska du på? Inte alla som tillåter slicks...
Vad är gjort med bilen? Slicks bettar galet bra (sägs det) så det kräver ju mycket mer utav bilen.... och även utav föraren... Slicks får du inte och ska absolut inte köra på vanlig väg. Rdäck är inga bekymmer (vissa kan dock vara väldigt hala när dom är kalla eller vid regn). Angående däcksbredden så beror det ju på vad du har för fälgbredd, dom flesta tillverkarna utav rdäck har tabeller på vad för bredd som är optimal bereonde på fälg. Min rekommendation är nog att du börjar på rdäck... stooooooooooooor skillnad mot vanliga gatdäck. |
||||||
Det är också många som arrangemang som tillåter slicks, och de som inte gör det borde börja göra det
![]() Begagnade slicks är både billigare och roligare än r-däck, i min mening. Skillnaden i varvtid är inte så stor som många tror. 1-3 sekunder för mig på min bil. _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||||
Re:
Förstår inte riktigt.....Kan det gå sönder pga det ökade greppet då eller ![]()
_________________ daniel nilsson Renault Megane RS250 -11 Ford Fiesta ST -08 Suzuki Baleno -97 såld Renault Megane -97 skrotad |
||||||
Re:
Det blir ju större sidokrafter med bättre grepp. Bilen är ju utvecklad för de sidokrafter gatdäck genererar, så visst kan det hända att saker går sönder. Vissa bilar har redan problem med r-däck. T. ex. så får endel bilar problem med oljeförsörjning vid kurvtagning. Nu är det ju rätt många som åker med slicks på gatbilar, så helt livsfarligt verkar det ju inte vara. ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
det är väl snarare att gatbilars hjulupphängningar inte är ställda oftast för att åka slicks.... så slicksen gör sig inte rättvisa pga taskiga hjulvinklar för slicks..... |
||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2522 besök totalt |