Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Cambervinkel önskas - camberplattor vs coilovers?
1108 besök totalt
daffy75
Göteborg
Här sen Apr 2011

Trådstartare

Jag har en BMW 1-serie med M-sport chassi, den kör jag med på bandagar ca 5-6 ggr per år, restan av året fungerar bilen som en bruksbil. Tycker att M-sport chassit fungerar mycket bra på allmänväg, bra mix mellan komfort och sportighet. På banan fungerar M-sport chassit också ok, förutom att däcken slits alldeles för mycket på utsidan.

För att justera det så skulle jag vilja ha en annan cambervinkel när jag kör på bana. Då jag tyvärr har en budget så ser jag ,just nu, endast två alternativ:
- Camberplattor till min befintliga dämpare (2000-3000kr)
- Prisväda coilovers (D2, K-Sport, XYZ; 7000-9000 kr)

Nu till mina frågor och funderingar...
- Har någon haft samma tankar/funderingar, vilket valde ni?
- Någon med erfarenhet, rekommendationer?
- Hur är "Prisväda coilovers" jämfört med "original dämpare"?

// Andreas

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hur mycket camber kan du få som mest med originalgrejorna?

Göteborg
Här sen Apr 2011

Trådstartare
När det kommer till att skruva så är jag rätt rookie, så tyvärr har jag bara ett enkelt svar; ingen aning. En sak är dock viktig (vet inte om det är relevant till din fråga), men jag vill ha "normal" vinkel vardags och mer vinkel på bandagarna (dvs att jag vill själv kunna ändra).

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Man kan ha hjulvinklar som funkar för både och.

Om man har runflatdäck så kanske inte, de kan kännas spåriga och vingliga. Men med shyssta high perfomance däck så finns det vinklar som funkar för både och. Nu vet jag inte på vilken nivå du är att köra på bana men om man inte är jätterfaren så finns oftast mer att hämta på körteknik än vad du kan få ut av coilovers. Men har man filat och kommit en bra bit i sin körteknik så kan det ju kännas kul att vässa bilens väghållning. Även om ett duktigt racerproffs skulle köra i cirklar kring en även med standardchassit

Här sen Feb 2003

Glöm ínte att en hjulinställning måste göras mellan varje ändring, så som Magnus säger är nog en mellan lösning bäst

daffy75
Göteborg
Här sen Apr 2011

Trådstartare
Jo det finns säkert en heldel att fila på min körteknik . Jag får passa på att åka med dig på en BMWSC träff, när chans ges.

Men att däcken sliter mer på yttersidan ändras väl inte även om jag blir bättre förare (eller tänker jag fel)? På bana köra r-däck eller sport däck, allmänväg kör jag just nu med run-flat.

Bara av nyfikenhet (om jag får); Magnus vad för typ av chassi kör du med och vilken camber vinkel har du?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

daffy75 skrev:
Jo det finns säkert en heldel att fila på min körteknik . Jag får passa på att åka med dig på en BMWSC träff, när chans ges.

Men att däcken sliter mer på yttersidan ändras väl inte även om jag blir bättre förare (eller tänker jag fel)? På bana köra r-däck eller sport däck, allmänväg kör jag just nu med run-flat.

Bara av nyfikenhet (om jag får); Magnus vad för typ av chassi kör du med och vilken camber vinkel har du?

Ytterkantslitage kan absolut bero på körteknik, vanligt att man i början svänger in lite fel och får understyrning helt i onödan. Sen kan det annars bero på fel däckstryck. Jag har lite dålig koll på hur runflats funkar på bana men gatdäck i lite högre profil mår ofta bra med lite extra tryck för att hjälpa stommen att inte vika sig. Lågprofil high performancedäck klarar sig ofta betydligt bättre. Iaf om man inte kör tvåtons+ bil

Jag har originalchassit (som inte går att ställa i varken höjd eller hårdhet) och jag kör med drygt 3 grader camber fram och drygt 2 grader bak. Med relativt lite toe så har jag inget onödigt slitage alls på gatan, inga spårningstendenser så länge däckstryck är rätt (förutom vissa rdäcksmodeller med speciell stomme, på samma sätt som runflats i vissa scenarion kan vara hopplösa). Jag kan med vissa rdäck få slitage den innersta cm på bana på framdäcket som har minst belastning (inte på gatan) och med andra rdäck så blir slitaget perfekt jämnt över hela däcksbredden.

Tror det bästa första steget för dig är att slänga runflatsen (dvs arkivera dem till nästa ägare )

1108 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande