Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Transistortändning med brytarspetsar
1 besök senaste veckan (6259 totalt)
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006

Trådstartare

På min nyligen inköpta Ford Anglia appendix K banräser har jag ett problem som gör att jag inte vill använda den. Kall så startar den fint men varm är den helt omöjlig att få igång. Bensin och gnista finns men gnistan är klen. Putter man den startar den, men startmotorn orkar inte få upp den i såpass varvtal som när men putter. Startmotor och batteri är i bra skick.
Tänddelarna är nya, men då det är svårt att få tag på bland annat kondensator av gammalt utförande så får man hålla till godo med Kina tillverkat, och det funkar inte.
Brytar lös tändning är inte tillåtet så det är inget alternativ, men så lämge brytarn är kvar och styr när det ska gnistra så är den legal. Så, jag vill ha bort kondensatorn och bygga en gammal hederlig transistortändning där man styr en transistor med brytarspetsen. Har läst om det i gamla Teknikens värld och har googlat men får ingen klockren träff.
Hoppas nu att nån här kan och vet hur man ska göra, eller har en gammal TV liggande med en instruktion.

Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Kan inte låta bli att fundera på grundproblemet.
Att bilen går bra att starta kall tyder på att något inte tycker om att bli varmt. Det som brukar vara känsligt för värme är kondensatorn och tändspolen.
Jag antar att du har kollat jordningen till motor och tändspole och matningsspänningen till tändspolen.
Om du sätter en amperemätare på matningsspänningen till tändspolen så kan du se om den drar lika mycket ström vid kall eller varmstart, en voltmeter på matningsspänningen kan också vara bra. Någon skillnad borde du se.
En kondensator ska ha oändligt motstånd om du mäter med en ohmmeter, kolla den både varm och kall.

Ha det gött

Janne

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 51
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Problemet är kondensatorn. Stoppar man i en som är kall starar den direkt. Finns inget annat att få tag på än kinatillverkat som inte funkar. Det är fler än jag som har samma problem så jag vill gärna prova transistorlösningen.

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Har inget modellspecifikt
Men jag har monterat Pertronix på en cheva för länge sedan. På den var det löjligt enkel installation.

De har även något de kallar för "lobe sensor" för att läsa ov ordinarie nock på fördelaraxeln.

Kanske finns det något som du kan få plats med i din fördelare?

Har du tändförställning i fördelaren eller åker du fast med fast tändning?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Petronix Ignitor, MSD mfl, jo jag har koll på dom där, men man måste ha brytaren kvar tyvärr. Förställningen sköts av fördelaren.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag hade brytarspetsar och MSD 6A på min Alfa GTV tidigare, funkade hur bra som helst.

BMW 330i -05
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Läste inte tillräckligt noggrant. Du vill ha brytarsptesarna kvar. Ber om ursäkt.

Spånar fritt.
I sin enklaste form borde det gå att bara leda strömmen genom brytarspetsarna till att trigga en tändmodul.

ta en titt på bosch tändmodul 0227100139. Används till hallgivarsystem, men borde gå att köra den med brytarspetsar oxå (fast utan konding) Frågan är bara om man behöver göra något åt ev kontaktstuds vid stängning?

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det var så det funkade på min bil, brytare, tändmodul, MSD, MSD Spole.
Tänder förmodligen vatten om man försöker.

BMW 330i -05
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003

enkel billig och fungerande, kräver lödkunskap.

http://www.electrokit.com/transistortandning-for-bilar.42681

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Ghoofy skrev:
enkel billig och fungerande, kräver lödkunskap.

http://www.electrokit.com/transistortandning-for-bilar.42681

Verkar vara en vettig lösning. Har förr kört med egna konstruktioner i samma stil.
En bra grej, som finns i Velleman-kitet, är att de drar lite ström genom brytarna. Annars oxiderar de väldigt fort.

Lite lätt oläslig men den här fungerade bra många 1000 mil på diverse 70-talsbilar jag hade.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Blir inte så kaxiga spolar med bu208. Soan säger bara 2amp på 10mS 10V.

Nu är jag kanske ute på djupt vatten. Men borde man inte klampa spänningen istället för att sätta en konding för att få en hög di/dt.

Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Valleman finns inte för plusjord, annars hade det varit toppen.

Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Har i dag fått tag på nr 3 av Teknik för alla från 1964, i den står det jag vill veta. Nu är jag på väg mot kondensatorfri tändning. Redan 1964 så listar man som en av fördelarna med transistortändning att man slipper kondensatorn, det står: "Ytterligare en stor fördel är att kondensatorn kan uteslutas, bara det kan motivera transistorn eftersom kondensatorn kan åsamka en hel del tändningsbekymmer". Häpp!

Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (6259 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande