| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Varför beter min bakaxel sig såhär? (E30 BMW)
|
1259 besök totalt |
|
Nybörjare som man är så kan jag inte komma fram till vad för klump där sitter på vår e30 325 från 88. Enligt BMW-mek är det "lilla klumpen". Normalt sett på en ospärrad bakaxel så snurrar ju motsatta hjulet i motsatt riktning när man vrider right?!. Men då jag gör detta så får motsatta hjulet en liten liten tendens att hänga med i samma riktning som jag snurrar(framåt) om jag tar det väldigt försiktigt, men tar man i lite så stannar det och står still. Vrider jag på kardanen så jobbar båda åt samma håll. Bilen i fråga har ej varit körd på flera år. Kan det vara så att den inte låser vid endast handkraft? Klumpen i fråga skall vara renoverad och vidgjord på firma för något år sedan och sedan bara stått. Med vänlig hälsning, Martin _________________ Martin Nymberg |
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
Kan bli så om diffdreven är väldigt tajta och går lite "trögt" mot varann, alltså utan diffbroms.
Helt i sin ordning då.
Alt. är en diffbroms som är princip utan förspänning. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
|
Oljan är högst avgörande vid körning med diffbroms.
Castrol Syntrax Limited Slip 75W / 140 (tidigare SAF-XJ) är den enda oljan som funkar.
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1259 besök totalt |