| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderkonstant BMW e36
|
2474 besök totalt |
|
Fjäderkonstant bmw e36
Som topic "så undrar jag vad folk rekomenderar för fjäderkonstant fram vs bak på en bmw e36 som är tänkt att köras på slicks...Har beställt sellholm ben med 170nm fjädrar fram och 100nm bak...Nån som tycker det är helt åt helvete? Är väll svårt o säga exakt men måste ju börja nånstans=) Tack på förhand _________________ Robert Forsberg |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
[quote="Niklas Rosell"]Jag har 140 N/mm fram och det är anpassat för R-däck så det låter ju bra. Bak har jag också fjäderben men det är nog inte jämförbart eftersom jag har "fel" bakvagn. 65 N/ Tackar för svaret niklas:) _________________ Robert Forsberg |
||||
|
Re:
Ja de lät lite mjukt:) Kan det skilja i fjäderkonstant beroende på vilken sättning man har på stötdämparna eller är det alltid samma? _________________ Robert Forsberg |
||||
|
Re:
Jag är inget chassiproffs. Men av de jag träffat som jobbar med chassin så väljer man en fjäderhårdhet med utgångspunkt från vad bilen väger och vad den skall användas till. En svennebil bör ha ett hz-tal och en banbil ett annat, hårdare. Den stora hokuspokusgrejen är sedan att få dämparna att på lämpligt sätt hejda fjäderns svängningar när den rör sig. "Vanliga" ställbara clubsportdämpare klarar vanligtvis att matcha fjädrar i ett spann mellan 50N/mm-200N/mm. Utmaningen, när man tror sig hittat rätt hårdhet på fjädrarna (men här finns "givna sanningar"), blir att testa in de (ställbara) dämparna till att matcha fjädrarna bra. Mao, skall du köpa chassi, se till att dämparna är ställbara. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Finns det några svenska banor som är så släta att man har nytta av så hårda fjädrar?
Har 100N/mm fram och 60N/mm bak på gatbilen och det känns rätt ok. På busbilen har jag 45N/mm fram och 18N/mm bak, den rör sig lite grann men har fäste hela tiden. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fjäderkonstant BMW e36
|
2474 besök totalt |