Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia | 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 >> 10 besök senaste veckan (345203 totalt) |
Tänkte presentera mitt bygge. Detta är en systerbil till Håkans: Mittmotorbygge / "Inspirerat" av 69-70 racers. Vi har designat ram och kaross tillsammans men Håkan har skapat två karosser och jag två chassin och så bytte vi. Våra bilar kommer dock skilja sig lite motormässigt m.m. Därför tänkte jag att det kan vara roligt att ha en egen tråd att diskutera idéer i.
Vår kaross design är egen men inspirerad av Lola t70, ford GT 40 och framförallt Alfa Tipo 33 STradale. -Motorn är en klassisk Cheva 350. Skulle gärna lagt i en LS3 eller annan modern v8 men de har i regel för mycket effekt för att det skall bli smidigt vid besiktningen utan att vikta upp. -Växellåda: Audi 01E -Inredningen kommer bli mycket alu plåtar + lite svart vinyl och mocka. -Färg på kaross är inte bestämd. Viktiga tankar som kommer gälla för mitt projekt är: -Enkla men bra lösningar -Bilen skall vara praktisk och pålitlig -99% åka och köpa glass, 1% trackday |
||
Ramen kommer att kompletteras med en förstärkande överdel men inte förrän karossen är på plats för att kunna lägga rören nära mot karossen.
Grenröret är ett 180graders system som faktiskt får jänke åttan att låta lite mer italiensk Vattenpumpen skall ersättas av en elektrisk så denna är till salu |
||
Liten generator, får se om den räcker.
AC-pump, så att glassen inte smälter för fort |
||
|
||
|
||
|
||
Hej du, har du legat med tandborste och gnidit på golvet din lurifax?
Jag åker ner och grisar ner lite hos dig :-) Äh, kul att du är igång så vi kan leka lite mer tillsammans. Tvättstugan snart klar så då kan jag plasta lite. /H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Knotan: Blir nog en vajerlösning, men det ligger en bit bort i tid så jag har inte kollat upp vad som finns riktigt. Kanske någon som har något bra tips på t.ex donator?
Hox: Ja kom över du, så kan vi torrgasa lite och dra några bira |
||
jag har tänkt mej använda en Golf 3a som donatorbil för diverse andra delar, å dessa har vajerspak med jätteutbud av eftermarknadsdellar?
jag har tittat på massa bilder men får inte ihop riktigt hur det funkar i praktiken, måste nog åka förbi en skrot å klämma/känna lite på grjjorna för att avgöra om det är nått som funkar. sen lär man väll få tillverkat egna vajrar med rätt längd på nått vis _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Skulle nog skaffa ev spak först. Jag lär nog bygga en med ett länkhuvud bara i slutändan. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
ja längden går självklart att justera med länkhuvuden i slutändan,
men orginal vajrar för en golf 3a måste vara åt helvete för korta att använda i en mittmonterad aplikation _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Se bara till att kolla så den Golf 3 du hittar verkligen HAR vajerstyrning på spaken. Det är ganska 50/50% på om de är vajer eller staglåda i bilarna. Sedan kan det vara läge att kolla på spakställen som man använder i rally/racing till vajerlådorna. Där kan du fästa in vajern lite mer valbart och får bättre känsla. Dessa spakställ kan du bygga själv. Orginalvajer ÄR på tok för kort _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Nyfiken på vilka dimensioner det är i ramen och bärarmarna, har letat men inte hittat någonstans.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Ramen är 30x30x2 men kommer kompletteras av en stor "bur" som kommer gå från front till bakdel. Kanske blir rundrör i denna dock. Tillkommer även "kardantunnel" + förstärkande del på sidorna (mest för att skydda tankarna på sidan men det styvar nog upp en del oxo)
A-armar undre= 28x3 A-armar övre= 25x3 |
||
Har provmonterat ok + skivor. Har gjort en ful lösning på flytande skivor. Skruv genom skiva och bellhouse med fjäderbricka på insidan och loctite låst mutter på utsidan som inte är åtdragen helt. Hålen i skivan är ju ovala och tillåter lite rörelse radiellt. Funkar det inte drar jag det stumt.
|
||
Hade lite tur med ok/fälg kombo (eftersom jag har ett rakt bellhouse kommer ju ok+skiva långt ut). Här kan man se hur ekrarna går ut och sedan viker in runt oken med 2mm marginal.
|
||
Ser tjusigt ut
Vågar du ha det så tight? Kan ju klämmas gruskorn och flexet i grejorna kan få det att krocka. Åtminstone ytterligare 5mm till vill du nog ha. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Våra race- och banåkarbilar ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia | 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 >> 10 besök senaste veckan (345203 totalt) |