| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Halvbur regbesiktning fråga...
|
1764 besök totalt |
|
Jag ska reg besikta min e30 med en simpel skruvbar halvbur, den ska inte godkännas som rallybil utan, bara vara laglig för gata och trackdays. Dvs reggas för 1 passagerare. Måste fästplattorna på buren vara helsvetsade i förstärkningsplattorna vid besiktningen? Anledningen att jag frågar är för att jag skulle vilja plocka ur buren efter bes för att snygga till kabeldragning, golvmatta osv, innan jag helsvetsar. När jag söker så står det på vissa ställen att bilprovningen är paragraf-ryttare, och på andra ställen att det enda kravet är att man ska ha vaddering för att inte skada huvudet vid krasch. Tacksam för hjälp. Mvh, Daniel Jonsson _________________ Daniel Jonsson |
||
|
Nu kanske vi menar olika saker, men man bygger väl konsoler (som svetsas i bilen) som sedan buren skruvas i...?
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek Pila ner till sidan 33... _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
|
Räcker o ha buren bultad i bilen vid bes. med förstärkningsplåt svetsad i karossen, och monteringssplåt svetsad mot burrör. O bultar därimellan.
Om du sen vill helsvetsa är upp till dig, det blir givet starkare. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
Re:
Be om referens till vad som specificerar det. Mig veterligen finns det inga nya regler och inga regler som säger något exakt om höjder på sidosträva. Om bilen är helfordonsgodkänd ska den uppfylla EG-direktiven om inre säkerhet (som vi pratat om tidigare tror jag) vilket i praktiken gör att alla ändringar inuti bilen kräver provning/intyg. Men för en äldre bil är det en (subjektiv!) bedömning av instegets höjd. Tyvärr är den skalan "glidande", vissa besiktningsmän/stationer har väldigt låg ribba för vad som accepteras. Om det är möjligt rekommenderar jag alltid demonterbar sidosträva så slipper man diskussionen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Tyvärr är inte bekymret nytt... Vi kan ha hur enhetliga regler som helst, men till sist är det ändå upp till en enskild tjänstemans tyckande och/eller dagshumör som fäller avgörandet när det kommer till tolkning/bedömning
Har dock en viss förståelse, efter att ha jobbat med regelboken och besiktning, inkl regbesiktning av tävlingsbilar under många år. Tron på den egna förmågan och tolkning av (självklara) regler är ibland skrämmande bland byggare/tävlande ...så många av regbesiktarna är nog ganska luttrade efter några år, och en enskild del av fordonet kan säkert medföra att resterande punkter skärskådas extra petigt.
Samma sak på effektsidan, dom flesta verkar se högsta tillåtna effekt/vridmoment vid ett välbyggt utförande snarare som en utgångspunkt för fortsatt ökning av effekt/vridmoment, gärna i kombination av lättning av fordonet (inte bara genom att lyfta ut barlast som använts vid vägningen)... En viss självsanering av genpoolen kan vara bra, men det kan skada både tredje man, och förmånen med dagens regler. _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1764 besök totalt |