Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5587 besök totalt |
volvo 740
Hej Är ny här och har blivit intresserad av att åka på bana. Just nu kör jag en volvo 740gl - 90 (116hk) och jag undrar om det går att få bra väghållning på den eller är det bara att köpa ny bil i ungefär samma prisklass. Modifieringar jag tänkt göra är följande: - gula koni dämpare med sportfjädrar - byta bussningar - nya bromsskivor och belägg (ex. Tarox) - diverse lättning Jag har redan kraftigare krängningshämmare och kör på toyo proxes t1-s. Den främsta anledningen till att jag vill använda min 740 är att motorn är nästan skottsäker och bilen är ganska billig att reparera. Mvh Richard Tell _________________ Richard Tell |
||||
Re: volvo 740
Utan vidare erfarenhet så skulle jag säga sälj den och köp en 240 om det nödvändigtvis måste vara en Voblo ![]() Det skall tydligen finnas tonvis med delar att tillgå till den modellen ![]() En 740 är väll dessutom lite på den tunga sidan att kränga runt en bana. Bäst gör du i att sälja bilen och köpa en BMW 318is E30 ![]() |
||||
Kör dom inte 740 i Volvo original cup nuförtiden också??
Då borde det finnas en del även till 740... http://www.volvooriginal.com/volvo/ _________________ ![]() Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||
Jo, dom åker VOC med 740 och 940 nu, med goda resultat. Men utbudet på prylar är som sagt begränsat(åker 740 själv, så jag vet
![]() Som någon sa här ovan är en 240 att föredra då man har tävlat med sånna i otroligt många år, så det finns redan en hel del prylar ute + att den är lättare från grunden. Sen är en 116hk motorn inte så rolig, bilen kommer bara att vara fruktansvärt seg. |
||||
Re: volvo 740
is-maffian slår till ![]() Men som sagt... en 240 är inte helt fel på bana. Finns ju många som kör långlopp med såna tingestar ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
240 är faktiskt mer race-bil än 740'n...tom mer race än man kan tro.
Den har tom en ganska lätt grundkaross som är skitlätt att få till en 50/50 (nästan iaf) viktfördelning på, dessutom är den jäkligt vridstyv. Hjulbasen som är betydligt kortare än på 740 gör att bilen inte känns hälften så stor som den är. Aerodynamiken och utsendet lämnar väl kanske ett önskemål eller två men det får du blunda för när du kan handla monstermaskiner från tex rallycrossen för förhållandevis småpengar... Väghållning går alldeles utmärkt att få till, kolla varvtiderna för tex Flatout racing i SLC o betänk att det är på gatdäck med maxbredd 205... om det är så himla roligt att äga en 240 är ju en helt annan sak, men snabb och billig är den... _________________ Karl Brag |
||||
Bästa är ju att använda din 740 och köra med som den är. Tids nog kommer du nog på vad du vill förbättra. dämpare och bussningar förbättrar bilen för daglig trafik så det behöver inte bara gynna racingen.
Gillar du din bil så behåll den, om inte, köp en annan. Oavsett vilken bil du har kan du köra på bana. _________________ /Anders C |
||||
Tack för alla svar men jag tror nog att jag behåller min 740 ett tag till.
Någon som vet hur väghållningen blir med koni dämpare och ovan nämnda modifieringar? Någon nytta måste modifieringarna göra, eller? Mvh Richard Tell _________________ Richard Tell |
||||
Jag kör med gula koni och sportfjädrar på min 740 och det funkar skapligt, men jag hade vilja haft den hårdare ändå. Det påverkar ju iofs att jag har 100hk mer än dej då farten borde bli lite högre.
![]() Din bil borde iofs väga mindre än min då den är en full utrustad turbo, med all el, ecc och sånt tok. Lättning är som bekant den bästa trimmingen. Vad det gäller bromsarna så kan jag inte uttala mej ännu, ge mej 2 veckor till så ska jag svara på det. Håller på och gör iordning 940ok som ska få tarox belägg(även bak). Då får man även fördelen med tjockare skivor, 26mm mot 740ins 22mm. |
||||
Jag tillhör inte den ironiska klubben utan åker 740 själv och med facit i hand så hade jag valt en 240 som har en massa inbyggda fördelar. En sån enkel sak som att det inte går att ställa cambern på 740 irriterar mej just nu. Håller på och funderar om man ska borra om hålen i stötdämpartornet. Fördelen är väl att man blir lite udda med en 740 ![]() ![]() |
||||
Skulle förvåna mig kopiöst om någon var ironisk och värkligen menar det här, sånt folk blir nämligen inte långlivade i detta forum.
Kan man åka och ha KALASKUL i en saab 95 från 69 så skall välle en 740 inte vara något hinder häller. Men men handen på hjärtat så borde man söka hjälp ![]() Som andra redan sakt: Men det VIKTIGASTE är att man tycker om, trivs med, den bilen man har och har KUL när man är ute och åker. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Vi har en kille här på jobbet som byte till KONI:sar på sin 940 (gula fram, röda bak). Han ville inte sträcka sig till att säga att det blev en helt ny bil, utan mer att det kändes som om den var hel istället för trasig. Däremot fick han blodad tand, och försökte att hitta några vettiga fjädrar, men se det gick inte. Tydligen är det så; att det inte gjorts några vettiga fjädrar till 740/940. Det enda han hittat är 240 fjädrar inkl. moddade topplagringar så att de går att få dit på 940 (läs dyrt). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Man kanske kan se det som en prövobil och när föraren blir bättre än bilen kanske det blir lättare att göra ett nytt bilval som passar just dig. Och en välhållen 740 med bra väghållning borde ju vara lätt att sälja när den tiden kommer.
_________________ ![]() Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||
En 740 kan bli hyfsat välbalanserad och räcka rätt långt. Med min gamla "tjänstebil" försedd med kompetenta fjädrar och dämpare, grövre bakre kränghämmare, diffbroms och ungefär 130hk satte jag då och då en och annan Porsche på plats i konbanan på Bromma i slutet på 80-talet.
![]() Jag måste säga att den bilen var väldigt trevlig att flänga med runt bland konerna. Körde dock aldrig på någon annan bana än ringen med den. (Lite segt från Berkwerk och upp...) Körglädje handlar mycket om att ha kul med det man har till förfogande. Med ganska enkla medel kan man få till balansen och känslan i en gammal Volvo. Rusa inte åstad och köp någon superbil i ett huj. Tycker absolut att du ska testa att åka lite bana och ha kul och lära med 740'in. ![]() |
||||
Håller med!
Bättre att ha en blillig och robust bil, som man faktiskt har råd att ta ut på banan, så ofta som möjligt, än en dyr anabolstinn pokemon-racer, som man bara har råd att köra runt korvkiosken med. 740 låter i det perspektivet helt ok (när du ändå har den) . Hade man valt från scratch kanske Bayrishe Mist Wagen 318 IS, eller ännu hellre än fräsch Ascona B varit mera optimalt som en enkel billig och robust banåkarbil, med god tillgång på inte alltför dyra fortåkarbitar. Tror du gör helt rätt i att göra de enklare uppdateringarna på din 740 och komma ut på banan, sedan kan du ta nästa steg i lung och ro när du testa på lite. Det roliga är ju att köra! Själv har jag tillgång till allt från 87 hk Gr2 trimmad Två-takts Saab från 1964 till 350+ hk SLC-Saab 9-3 -03, men överlägset roligast på banan har jag garanterat med två-taktarn! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Åter igen. använd det du har, det är faktiskt inte svårare än så. Du kommer säkerligen bli omkörd så det skvätter om det, men det spelar ingen roll 1a eller 2 a säsongen du kör. Du kommer att ha skitkul i alla fall. Har du problem med att andra kör om dig har du inte på banan att göra. Men det är klart, efter ett tag vill man att det ska gå fortare, DÅ kan du byta bil eller allvarligt sätta dig ner och fundera på hur fort det ska gå = hur myket pengar har du till övers. ![]() bild som ilustrerar att vad som helst i bilväg funkar på bana ![]() http://www.evo.no/index.php?module=p Lycka till _________________ /Anders C |
||||
Hmm, man kanske skulle satsa på fallskärmsschack i alla fall. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Well, min kommentar var lite tillspetsat kanske, har själv problem med att andra likvärdiga 02or är snabbare än jag. Inte så jag blir självmordbenägen men liiiiiite irriterande är det allt. Vad jag ville åt var de personer som vägrar släppa förbi en snabbare bil. Det fenomenet finns och är då ett problem. _________________ /Anders C |
||||
Recept - Fultricket Allan för Camberjustering ur tomma intet Ingredienser 1 st fil modell grövre, görna motordriven 1 st hylsnyckel (jag gissar på 13mm) 1 st slägga för finsmakare - lite bättringsfärg =) 1) Montera av hela fjäderbenets övre hållare med bussning och allt 2) Gör skruvhålen ovala 3) Banka ev hårt på inre kanten så den ger sig lite och det blir plats för hela bussningshållaren att röra sig 4) Skruva tebaks skiten 5) Justera Camber ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5587 besök totalt |