| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Panik ! Har dragit sönder blocket vid luftnippeln. Hur laga?
|
3047 besök totalt |
|
Nu är goda råd dyra. Lyckades dra sönder blocket, där luftningsnippeln sitter. Och jag tog inte ens i särskilt hårt. Kan man laga det på något sett? Kan man svetsa tillbaka den avbrutna delen eller svetsa igen luftningshålet helt.
Tacksam för goda råd och om tips, om någon som kan svetsa aluminium i Stockholm. Betalar självklart för jobbet. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
|
Enklast är väl att gänga det kvarvarande hålet och dra i en vanlig plugg? Går ju fortfarande att lufta med det i nödfall, om det behövs.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Är det en mässingsinsats i hålet? Den behöver nog tas bort innan man gängar eller svetsar.
Jag håller med David, gänga i hålet som är kvar i blocket. Om det går att komma åt så skulle jag försöka fila/slipa brottytan så plan som möjligt också för att undvika nya brottanvisningar. Hur stort är hålet i blocket nu? Finns ju lite adapternipplar på Biltema tex, borde gå att kombinera med luftnippel. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Nu är bilen hel igen.
Den gamla avbrutna gick att laga, Borrade och gängade upp den. Dessutom lyckades jag få tag på en hel sådan. Tusen tack till Okyu på Hondaklubben. _________________ Mvh Benci_Hovanyi
||
|
Hej
nippeln sitter inte i blocket, såg fel. Det sitter på övre slangens anslutning in till blocket. Sä här blev den trasiga efter lagning. Går att använda men får köra med en vanlig skruv (10x1,25) och alu-bricka.
_________________ Mvh Benci_Hovanyi
||
|
Re:
Brukar kunna vara rätt effektivt att lossa en givare vid kylarslangen för att få bort luften i blocket. Honda kör ju lite speciellt kylsystem där expansionskärlet inte är trycksatt. Men fyller man upp kylaren och sen toppfyller man blocket så funkar det fint. Honda kör dock dräneringsplugg i kylaren och i blocket. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Ett tips till! På min motor så var tyvärr högsta punkten precis där man sticker på slangen till kylarn. Dåligt med gods att gänga i, märkligt material - nån legering. Lösningen blev "Hultmans hål" (pat pending) - man sätter sticker på slangen så att två slangklämmor kan klämma åt med 5-8mm mellan. Mellan dessa klämmor borrar man ett litet hål, typ nån mm. För att lufta lossar man den yttre klämman och sticker in en mejsel under slangen - voila, luften kommer ut. Enkelt, billigt och roligt namn på operationen. "Hultmans hål", en vinnare!
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3047 besök totalt |