| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa fast pinnbult i bromsskiva
|
1985 besök totalt |
|
Hej. Har lyckats rensa ett av skruvhålen i framskivorna på 924an. Använder pinnbultar. Kan jag svetsa fast pinnbulten i skivan eller blir något knas? Kan inte tänka mig det men vem vet.. _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||
|
Om det är gänga i skivan så är väl det enklaste att byta skivan (det är ju en slitagedetalj).
|
||||
|
Re:
Precis. Drt lite tråkiga är att skivorna är fina och inte alls gamla. Varför kan man inte svetsa fast pinnbulten baktill? Den sticker ju ut lite på baksidan, så tänkte bara dra lite svets så den inte snurrar när muttern dras. Är det någon härdning eller så som försvinner? _________________ M a r k u s E c k e r b r a n d h Porsche 924 |
||||
|
Är hjulen skruvade i skivan och inte i navet?
(surf surf sur) Ahhh, skiva och nav i ett
M14x1.5 är en fingänga och du springer säkert inte på en helicoil i den dimensionen utan att detektiva intensivt. Insexskruv dragen bakifrån så du får en skalle på baksidan? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Svetsen skall inte bara hindra rotationen, den skall ta hela dragkraften i skruven när gängan är dålig. Mycket bättre att rensa gängan och dra en skruv från baksidan som ovanstående föreslagit. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Jag skulle tro att Wurth har. Jag har M14x1,25 från dem här med det är ju en lite vanligare gänga.
(surf surf) Här: https://www.wurth.se/Produkter/Produ Skruv från baksidan känns meckigt & svetsidén måste vara ett skämt. Insatsgänga skulle jag satsa på! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
|
Insatsgänga skulle jag definitivt satsa på om jag hade tillgång till det i aktuell dimension. Kitet du länkade till är jag rädd att det kostar farligt nära en ny skiva och då är "skruv bakifrån" lösningen mer attraktiv. Tycker jag. Om du inte tänker göra det till en vana att dra sönder gängorna, då ska du handla insatsgängekitet.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Tipset är väl att köpa bara en lös insatsgänga (de är inte heller billiga, runt 100-ingen skulle jag tro) & eventuellt en lös gängtapp (om man inte kan låna den). Har man svarv kan man ju göra en insatsgänga & anpassa yttergängan till en gängtapp man redan har. Jag gjorde nyligen det åt en kund med så stort tändstiftshål att vanliga M14x1,25 inte ville stanna kvar. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
|
Re:
Är det en riktig hjulpinnskruv du har som rappar i hålet? Då skulle jag bara lägga en svets som du säger eftersom den bara ska hålla skruven stilla. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
M14x 1.5 finns som insatsgänga från BaerCoil. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1985 besök totalt |