| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips till Rörram och plastning mottages tacksamt
|
2 besök senaste veckan (1379 totalt) |
|
Tjenna Har kikat lite på att försöka mig på ett monsterbygge... Tänkte kolla om någon vill dela med sig av lite tips på matrial och vad man ska tänka extra noga på när man ska bygga rörram och plasta kaross? Min grundidé: En gammal Renault 5 Junior Cup bil... Endast taket (eventuellt) i original resten plast... bygga rörram och komplettera med ett chassi från en formelbil/sportvagn Motor är tänkt att bli en Ford Duratec utan överladd Växellåda blir förhoppningsvis dogbox eller Seq då planen är att få fatt i en komplett Formelbil eller sportvagn om möjligt försöka regga för gata Jag kommer inte stressa ihop nåt utan ska först lära mig att svetsa och plasta
Så vill ni får ni gärna dela med er av vad man ska tänka på innan och under byggets gång, så fort jag börjar vilket förmodligen blir under våren 2015 så kommer de upp en projekttråd...
_________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault Clio maxi |
|
ja det finns hur mycket som helst att hitta i info väg här i dom olika projekt trådarna..
Bara en fråga, hur stor byggbudget räknar du med..ja jag vet att mycket går att göra själv men det mesta skall ändå köpas in. och hur lång tid räknar du/tror du det kommer att ta. det är lätt att underskatta den tid och den ansenliga summan pengar byggen ofta slukar.. och hur mycket utrustning /plats /tid som åtgår.. nej jag vill inte avråda om du tror /vet dig att ha tillräckligt av dom punkterna, men tyvärr finns det massor av ambitiösa projekt som avstannar pga att man underskattat tidsåtgången.. Olika människor jobbar olika fort/långsammt. jag vet bara av egen erfarenhet. min vw buggy ,jobbade jag med i 3 år. andra byggde en på 3 veckor.. iofs utgick jag från en krockskadad kaross , gjorde alla jobb själv och utgick från enklare billigare delar..
men som sagt var realistisk med tiden pengarna och kunnandet.. ibland kan det vara bra ,att utgå från en vettig bil, och förändra mindre detaljer, istället för att göra ett jätteprojekt, som kanske aldrig blir klart... många sådana finns det...
Mitt nuvarande projekt sedan 2011 är bussen i bakgrunden.. som förutom rostlagning, ny front, ny bakdel porsche bakvagn och framvagn, 996 fälgar /bromsar får subaru motor och låda, och inredning... många timmar och en hel del pengar..räknar ca 50 k och uppåt. och jag har ändå ett välutrustat garage och jobb.. Hoppas du kan dra detta projekt, tills det blir färdigt. _________________ Michael Thulesius |
|
Räknat lite bara på budgeten och billigt blir det inte men jag får göra vad jag kan först och främst ska jag få racebilen såld och få tag på en Zetec FF eller liknande..
Byggtid är inget jag planerat det får ta 10 år om det är så jag har inge bråttom då jag gärna vill göra så mycket som möjligt själv
Måste till och börja med lära mig svetsa ordentligt och sedan får det bli en ram i trä för att se så allt funkar med mått osv innan allt blir sista steget i metall... Får jag inte tag på en FF eller så så kommer det garanterat dra iväg i budget men som sagt får man bara fast inkomst och får racebilen såld så har jag en bra början iallafall och jag vill inte behöva bygga om allt så hellre ta längre tid och göra rätt
Tack för tipsen
_________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault Clio maxi |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1379 totalt) |