| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
6-växlad Automat
|
1512 besök totalt |
|
6-växlad Automat
I dag har jag kollat en ide jag fick härom veckan, men min kompis som är automat-låde speialist. Det är fullt möjligt att bygga en, manuelt växlad sex-växlad låda som lätt tål 800-900 hk, av GM's stora automatlåda. Tänk er detta, tillsammans med ett vanligt svänghjul med koppling. Jag behöver aldrig byta bakaxelutväxling.......... Det är en ganska dyr pjäs.....så det får väl vänta till nästa år. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
Chaparall
Chaparall körde med den typen av lösning på sina CanAm/sportvagns-racers. Jo Bonnier och Phil Hill vann på Nurburgring 1000 km med en sådan "automatbli". Men då var de begränsade till bara tre växlar vilket gjorde dem slöa i starten. http://www.chaparralcars.com/ _________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
|
Menade du att du skulle frikoppla under växling eller bara smacka i nästa växel utan att använda kopplingen?
Är det inte spontant ganska meckigt att få rätt på automatlådans oljesystem om man tar bort convertern? En T56-låda från en viper kostar ju allt mellan 10-15kkr idag och håller för minst 700Nm utan att göra något med den. Spontant låter det som att det, i slutändan i alla fall, borde bli billigare? |
|
Rätta mig om jag har fel, men de flesta automatlådor tillverkade efter millennieskiftet brukar innehålla låsbar momentomvandlare? Varför ska man då krångla med koppling om man kan ta en vanlig automatlåda och bara använda momentomvandlaren vid start, sen låsa kopplingen så fort bilen har börjat rulla och sedan smacka i växel efter växel genom att öppna/stänga solenoider för respektive bromsband. Det lär bli lika ryckigt som en sekvensiell låda dock så man får ha fuel-cut vid växlingar eller något. Kör inte rakfram-åkare med sådant "manuell ventilpaket" så de kan växla själva??
P.S. Min brukis har en 4-växlad automat med låsbar momentomvandlare. Den är t.o.m. så smart att den loggar "sliret" efter varje växling och justerar "mappen" för varvtal/växel/temperatur så att växlingar förblir lika mjuka år efter år... _________________ G o r a n A m c o f f |
|
Detta är en idé som har stötts på detta håll med, kollegorna på jobbet som kör drag kör just med ombyggda automater man låser och växlar manuellt.
Varken dyrt eller direkt krångligt om man frågar rätt personer. En vinst är ju att vi sämre förare inte växlar fel... _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
![]() |
Skruva banåkabil
6-växlad Automat
|
1512 besök totalt |