| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sänka db
|
1 besök senaste veckan (5618 totalt) |
|
Sänka db
Tänkte höra om det är nån som vet om det funkar med att borra massor med små hål i slutböjen på avgassystemet o sedan så trä tunn ståltråd genom hålen. så att det blir som ett rutnät som slår "sönder" ljudet? //tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
|
På sporthojjar, som hyfsat många låter över dom magiska 95db, så är det ganska ofta ett ståltrådskors i slutröret. Verkar hjälpa en del i alla fall.
_________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, BMW 520xD |
||
|
jag har testat på flertalet turbobilar med med olika typer av dessa "knep och mätt före/efter utan mätbar skillnad tyvärr.
det enda jag kan säga har hjälpt utan att behöva montera extra dämpare var att i skarven IN i sista ljuddämparen (dvs före ljuddämparen), tog två plattjärn , typ 20x3 och svetsade ihop till ett kors, och "vred" bladen (så den blev likt en 4 vingad propeller) och svetsade in den i röret , tanken med detta att få "snurr" på avgaserna genom ljuddämparen, det hjälpte typ någon enstaka DB. (typ från 98-99 ner till 96-97 utöver det har jag dessvärre inte hittat några fungerande "enkla" knep på 500+ turbobilar dessvärre, annat än Fler/större ljuddämpare (mer volym) att byta till mindre dämpare (typ sätta en 3" dämpare på slutet från ett 3.5" avgassystem , har visat sej i vissa fall höja DB ) blir ett mer "väsigt" ljud.
på formelbilen testade jag köra med dubbla 2.5" system med en dämpare på vardera rör, det lät typ 97 db , satte i "db strypinsatser" dessa sänkte inte ett skit på ljudet, annat än att motorn spolade sämre och effekten(och även ljudet) kom längre ut på rakan istället det som hjälpt mej på denna bil är även då ett par dämpare till
antar det är din silvriga Audi man sett hos Tobbe och även såg nu i gatebilshelgen?? jag har en enklare typ av DB mätare som kanske ligger runt en 500ing i pris på kjell å company lr liknande, den ger inte exakt mätvärde när vi jämfört med dem lite dyrare dem använder ute på banorna, men ger ett hum om "före/efter" ändringar man kan testa hemma på samma raksträcka utanför garaget, en sak jag kan säga är att man blir VÄÄÄDIGT lurad av sina egna öron, en bil kan LÅTA högre men mäter ett lägre värde och tvärt om, så en mätare är ett måste för att komma fram till något vettigt.. ett exempel är att köra med öppen WG, det låter satan å högt jävlar när bilen kör förbi, men på 10m avstånd mätt med mätare är det en annan sak, kan mycket väl ge lågt utslag, "antagligen" är det "bastoner" som mätarna reagerar över, medans öronen tar stryk av det mer skrikiga ljudet som däremot dör ut väldigt snabbt med avståndet kan eventuellt låna ut min mätare ett tag om du vill experimentera själv lite, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Ja det är den silvriga s4:an, jag släpper ut avgaserna innan göder bakhjul o kör med 3,5" avgas med en dämpare som är 240mm lång o 140mm i dia. Har bara lite ont om plats med nån större.
//Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
|
Med tanke på hur mycket det har stötts och blötts, speciellt det senaste året, är det lite konstigt att det inte fastnar.
Småtjafs som krökar, gummislang, kryss, armeringsnät, kycklingnät, tvättsvamp, barbiedockor och allsköns jox ger ingen varaktig effekt. Det spelar enormt mycket större åt vilket håll vinden blåser. Vill du få ner från ca 98 till ca 95 så är det ett nytt system som behövs, med minst två fungerande burkar (eller en enorm). Ligger du högre än 98 så blir det att tänka om rejält. Simons billiga skräp skickar ut ullen på första passet, så börja med Apples största och lägg sen till burkar tills det blir tyst nog. Simons billiga blir dyrt när de håller i ca 15 minuter... Har du kort system med krök ut innan bakaxeln, sluta med det då, det finns mer plats för ljuddämpare efter bakaxeln. Ett mindre system ger naturligtvis mer mottryck, men om valet är mycket effekt på dynon eller att få köra öht så känns valet enkelt. |
||
|
Jag ser flera hundra liter med volym som kan rymma ljuddämpare.
Du är inte först i världshistorien att dra avgassystem förbi en bakvagn. |
||
|
där fanns ju hur mycket plats som helst att bygga låda...
kolla hur dom gjorde på tex merca gtr när dom byggde gatbil av Lemansbilen..... avgasrören består av halv kubikmeter stor låda på slutet.... dämpa ljud enkelt är samma sak som volym volym och mer volym på dämparen/dämparna |
||
|
Nej så är det ju....finns plats om man vill, bara o kapa!!! Tänkte enklast möjliga för o få det o funka, vet ju inte hur du byggt dina bilar o hur mycket du byggt om? Jag vill göra det så enkelt som möjligt, har ju hela bilen o bygga på men vill göra det snyggt o smidigt där det passar in. Visst kan jag kapa upp golvet o bygga krök över hela bakvagnen, men slipper gärna!
//tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
|
förstår din tanke, men finns viljan finns lösningarna
bygga egen ljuddämpare modell kantig låda med perforerade rör genom, formsytt efter den plats som finns att förfoga över, går att få till med 3.5" och minimalt mottryck, finns ju 1000 hästarsbilar som klarar sej så , men lite jobb och exprmienterande att få det tyst nog är det utan tvekan, men inget är omöjligt. sen är ju frågan hurvida man vill ha den tyst , det är ju fränt med fräsigt vrål. (finns dock billiga elektroniska cutouts att köpa om man vill låta mer enkelt, ) men lite skillnad gatebilshelgerna då dem släpper ut vilket vrålande monster som helst, jämnfört med många andra träffar då man får svartflagg för betydligt mindre _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
& detta är vetenskapligt bevisat eftersom du så bestämt hävdar så? Hur kan jag klara mig under 84dB med endast 1st Simons 3"/50 cm på min bil? F.ö. så är systemet 2,5" med rakt rör & 1st universal-katalysator från dp & sedan diverse böjar över bakvagnen. Bilen i fråga är en 80/S2 quattro & dämparen sitter på tvären längst bak. Dämparen har varit med i ett par år & körts med på både gata & bana med allt från 250hk upp till 600hk. Innan mina dämpande tilltag så fick jag inte köra på Gatebil då även de har ljudrestriktioner. Jag hade då 100dB vid mätning rakt bakom utblåset. Det var så dom mätte ljudet...fel fel, men det vara bara att gilla läget. Jag har experimenterat med diverse insatser i rören & funnit lösningar som funkar på mitt system. Vissa åtgärder kan märkas på mätaren medan andra märks mer rent hörbarhetsmässigt & fasen inget på mätaren
Med det sagt så är det inte säkert att just mina tilltag funkar på alla bilar. Olika sätt för rördragning, dimensioner mm kommer påverka ljudet & motåtgärder för göras därefter. Tilläggas bör att min ljudmätning utförts med smartphone & är inte 100% tillförlitlig, MEN även SFRO var väldigt förvånade över hur tyst bilen gick med bara 1 st dämpare MEN att säga att man MINST MÅSTE HA....är nog inte riktigt att betrakta som fullt sanningsenligt, tack & lov
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||
|
Re:
http://www.nitroz.se/apple/ Eller är det dom som inte svarar? _________________ Janne Levenrot Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak Tack till: FR Autosport - König motor |
||
|
Re:
Sen är det bara att söka ÅF som ligger nära (Mekonomen tex) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Sänka db
|
1 besök senaste veckan (5618 totalt) |