Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
De dummaste/roligaste frågor vi fått...
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (32392 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Trådstartare

Vi vet alla hur där är: Svensson fattar nada då det kommer till vår idrott/hobby . De avgrunder av okunskap allmänheten ogenerat visar upp är ibland skrämmande. Sverige är ett land fullt av motorsport, racingbanor, rallyklubbar, etc. Vi har producerat en mängd internationellt kända elitidrottare inom motorsport... och ändå är folk helt nollställda. När JAG blir diktator då kommer minsann. OK, jag tar partiprogrammet en annan gång.

Vissa standardfrågor återkommer ofta. Låt oss dela med oss om de vanligaste och dummaste frågorna vi fått och hur ni besvarar dem!

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Torkel K
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Jag börjar:
- Hur fort kör ni?
Jag vägrar enträget kläcka ur mig ett fullkomligt irrelevant km/h-värde (fast naturligtvis är vad de har i åtanke) då jag får denna fråga utan svarar istället: "Jag har som bäst kört 0,55,9 runt Kinnekulle Ring." Förvirring följer alltid.

- Kör ni fortare än en F1-bil?
Här svarar jag alltid "Ja, utom på Anderstorp" eftersom F1-bilar inte satt officiellt varvrekord någon annanstans i Sverige än på Anderstorp (så vitt jag vet?).

Och så min favorit:
- Vad tjänar du på din racing per år?
Här finns två bra svar att bjuda på och inget av dem är "Tjänar? Är du helt slö i huvudet, eller?". Antingen sneglar jag på klockan och säger "Det varierar ju lite beroende på hur det går under säsongen." och ursäktar mig sedan så de inte har någon chans att ställa följdfrågor. Eller så kan man le lite skälmskt och säga "Nja, det är nog bäst vi håller det inom teamet. Du vet, svensk avundsjuka och sådär.".

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Jaha, Folkrace?
Rally då?
...

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Så fort man säger att man kör Opel så tror folk att man kör rally...

Jag fick frågan "Varför sätter man dit nya grejer på en gammal bil?" av en tjejkompis.
Tja, varför hänger man upp nya gardiner i ett gammalt hus?

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Jasså du kör sånt där rally då? Trots att man förklarat att det körs på svenska racing banor.

Även den där med toppfarten är vanligt förekommande och sponsorer.

Är det kollegor så tar jag mig en stund att reda ut begreppen för dem, andra folk slingrar jag mig ur det och byter ämne, orkar inte förklara.

Undviker i möjligaste mån att prata bilhobby, vet ju själv hur tråkigt det är att lyssna på kollegornas golf/häst/båt hobbys.

Bättre att prata om intresseneutrala saker.

lund
Här sen Jan 2009

Re:

Anders Karlsson skrev:

Så fort man säger att man kör Opel så tror folk att man kör rally...

Jag fick frågan "Varför sätter man dit nya grejer på en gammal bil?" av en tjejkompis.
Tja, varför hänger man upp nya gardiner i ett gammalt hus?

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

-Åh, kör du folkrace? vilket kanske inte var precis det jag ville höra när första bilen med bur införskaffats.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008

Jag: svarar på frågan om min hobby....... sedan!
Aha du kör rallybil, vad säger din fru och barn om det kommer dom inte att sakna dig när du dör?
Svar: Nä jag rider inte på en häst jag kör racerbil på bana Hur är vädret...?
End

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alltid två återkommande frågor när man är ute med Exigen vid sidan om standardfrågan om hur fort den den går. Kanske inte så dumma frågor men lite kul att det är alltid samma saker som kommer upp från "icke initerat" håll...
- "Varför är det så långa hjulbultar?"
- "Går det att ta av taket?"

När man berättar att man inte vet hur fort den går, att man kanske kommer upp i 190 på t.ex. Sviestad om man laddar som attan tycker dom att det är konstigt. Deras brux-Saab eller Passat gör ju lätt 200 på motorvägen.

Rice and shine
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Racing är väl dyrt?

Mitt svar: som alla hobbys så kostar det så mycket man vill lägga på den. Jämför gärna med golf/hästar/segling

Åby
Här sen Feb 2006

en annan klassiker jag fått ute på öppet hus på mekonomen jag brukar vara på varje år, samma fråga (dock olika år och olika personer)
både med rwd micran med m30turbon i, samt med formelbilen, (med uppsärrade ögon)

jösses, måste vara jätte dyrt, den här måste ta flera liter milen?"

brukar bara svara att man kanske inte bygger eller köper en sån bil med bränsleförbruknuingen i baktanke , sammtidigt som man ger en dumförklarande "är du förståndshandikappad?" blick

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

När nya racerbilen stod utanför garaget; Har du köpt ny båt?

Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

" Däcken är ju utslitna " När bilen har R-däcken på....

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

-Är det en båt...?

(Varvid ett antal motorintresserade grannar och bekanta drabbas av mystiska andningsbesvär.)

Kanske inte så lätt att identifiera en Westfield-ram med bara invändig plåt - trots hjul... Vad vet jag? Det fanns en Lotus Europa i hemmet långt innan jag föddes, så mina referensramar kanske är lite udda.

Bor ju iofs ute på en udde också, så en del vatten och båtar är det i området.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004

Det finns inte så många såna där X1/9 kvar nu va?

har också blivit beskylld för att åka De Lorean

Annars brukar folk mest undra varför man lägger massa tid o pengar på en 80-tals bil som när de frågar vad den är värd får höra att rätt person kanske skulle betala 15-20k för bilen.

Brukar i största möjliga mån undvika att prata om min bil samt vad jag gör med den bland normalt folk:)

Kanske bara drabbar mig som åker MR2 iofs...

Torkel K
Här sen Dec 2008

Trådstartare
"Du som kör rally och sånt, kan du hjälpa mig byta koppling på min V70?"
Det blev ett "nej" på den.

Det där med Rally eller Folkrace är återkommande, som sagt. Sedan tycks folk också tro att det är någon form av hierarki bland banor och klasser och frågar gärna "Men ni kör inte på samma banor som de där i STCC och så va?". Den frågan är så öppet mål så jag brukar svara "Nej, vi kör bara på Sveriges riktiga, seriösa banor. Vi skulle aldrig köra på något gammalt flygfält eller sådan skit, som STCC gör." Återigen... förvirring följer.

EDIT: DEPÅSTOPP!
Den glömde jag, men det är nog bland den roligaste fråga jag fått! Efter att ha nämnt att jag och farsan ska iväg och tävla tillsammans och bla bla frågar kollegan: "Hur lång tid tar ett depåstopp för er?". Jag fick genast en tydlig mental bild i huvudet där min far skyndar runt Westfielden med domkraft och mutterknackar för att byta däck medan de övriga Modsport-ekipagen susar förbi ute på banan. Jag fick ett sådant skrattanfall att jag inte kunde tala (knappt andas!) på flera minuter...

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007

Följande ordväxling utspelade sig för några år sen;

- Varför kör du med så slitna däck? (hade r-däck på)
- De är gjorda så, tillverkade för maximalt grepp.
- Men då måste de vara olagliga?
- Nä, de är lagliga.
Är du helt säker på det?
- Ja de kallas r-däck och är lagliga.
Vaddå är det regummerade däck? Såna är väl inge bra?

Civic-Type R
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013

Brukar hålla tyst om bilar, men jag kan inte låta bli att fnittra en smula varje gång någon nämner DeLorean som drömbil.

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fråga 1: - "Tävlar du?"
Jag förstår att det är en naturlig fråga med hänsyn till att motorsport till bara 10-15 år sedan i majoriteten av fallen endast utövades i tävlingsform men ändå...
Förut så brukade jag svara att jag likt när folk går ut och dansar eller åker iväg och fiskar (och släpper tillbaka fisken!!! ) gör det för skojs skull.
Nu orkar jag inte förklara längre utan svarar bara: Ja.

Fråga 2: - "Hur fort går det?"
Jag svarar här att: Det beror på vilka däck och vilken diffklump jag har i för tillfället. Ööööhhh?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Absolut vanligaste jag också får är hur fort kör ni som snabbast. Jag brukar då säga att jag vet inte, inte så viktigt, sisådär en 200 eller så beroende på bana? Men sen säger jag att vi kör 140 i svängarna, och sen kör jag slutklämmen, alltså en bra bit över motorvägsfart... i svängarna. Ja inte alla svängar då. Men det sista hör de inte, man ser att de är fullt upptagna med att försöka visualisera 140kmh... och svängar

Köping
Här sen Maj 2004

Roligaste hittils är jag stod med min illgröna ZX-10R vid macken och en yngre man från ett medelhavsland skulle impa på 2 brudar om hur mycket han visste om bågar o säger 'Det är en Aprilia va?' 'Öhh nää, dom är aldrig knallgröna' svarar jag Hans tjejkompisar var inte impade...

Annars brukade frågan mesta vara 'Hur fort går den' och det normala svaret var normalt '110 på motorvägen'

Tesla Model 3
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (32392 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande