Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
volvo 740
<<   1, 2
5587 besök totalt
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



Jag har även haft den tanken med att man slitsar som du nämner... men jag var lite osäker på om det skulle gå att få fast fjäderbenet sen, så det inte rör på sej i slitsen vid större påfrestningar.

Har du/någon några funderingar om detta?

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



K Lundkvist skrev:
Jag har även haft den tanken med att man slitsar som du nämner... men jag var lite osäker på om det skulle gå att få fast fjäderbenet sen, så det inte rör på sej i slitsen vid större påfrestningar.

Har du/någon några funderingar om detta?


No problemo!
Skruva dit det precis som Kristian säger, har du en mutter med rejäl fläns på så sitter det som berget... thumbs up

_________________
Karl Brag
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



K Lundkvist skrev:
Jag har även haft den tanken med att man slitsar som du nämner... men jag var lite osäker på om det skulle gå att få fast fjäderbenet sen, så det inte rör på sej i slitsen vid större påfrestningar.

Har du/någon några funderingar om detta?


240in har ju så orginal!
Visserligen tre skruvar som håller fast fjäderbenet men...
Inga problem iaf, det sitter.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Gustav Sundberg skrev:
K Lundkvist skrev:
Jag har även haft den tanken med att man slitsar som du nämner... men jag var lite osäker på om det skulle gå att få fast fjäderbenet sen, så det inte rör på sej i slitsen vid större påfrestningar.

Har du/någon några funderingar om detta?


240in har ju så orginal!
Visserligen tre skruvar som håller fast fjäderbenet men...
Inga problem iaf, det sitter.



sen attden camberjusteringen inte räcker till, det är en annan sak.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



LuddeR skrev:
Gustav Sundberg skrev:
K Lundkvist skrev:
Jag har även haft den tanken med att man slitsar som du nämner... men jag var lite osäker på om det skulle gå att få fast fjäderbenet sen, så det inte rör på sej i slitsen vid större påfrestningar.

Har du/någon några funderingar om detta?


240in har ju så orginal!
Visserligen tre skruvar som håller fast fjäderbenet men...
Inga problem iaf, det sitter.



sen attden camberjusteringen inte räcker till, det är en annan sak.


Ja..
Fast det beror ju på lite..
Har man sänkt bilen rätt hårt så finns det inte en chans..
Eller om man vill ha mer camber än volvo vill ha orginal

Tur att det går bra att fila där oxå fast att hålen redan är ovala!
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



ice skrev:
Anders Carlsson skrev:
...Har du problem med att andra kör om dig har du inte på banan att göra...

Hmm, man kanske skulle satsa på fallskärmsschack i alla fall.

Ööhhh... fallskärmsschack??? Har jag missat nåt? Vad är fallskärmsschack??

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003
Inlägg: 163



Halloj!
Gå in på www.rallyboutique.com och kolla på "Volvo original" under "Produkter". Där kommer du hitta dämpare och framfjädrar till Volvo 740/940.
/ola

_________________
Ola Leufvenmark
----------------
Renault Megane RS225 - 2008
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Hej
Är ny här och har blivit intresserad av att åka på bana. Just nu kör jag en volvo 740gl - 90 (116hk) och jag undrar om det går att få bra väghållning på den eller är det bara att köpa ny bil i ungefär samma prisklass.
Modifieringar jag tänkt göra är följande:
- gula koni dämpare med sportfjädrar
- byta bussningar
- nya bromsskivor och belägg (ex. Tarox)
- diverse lättning
Jag har redan kraftigare krängningshämmare och kör på toyo proxes t1-s.
Den främsta anledningen till att jag vill använda min 740 är att motorn är nästan skottsäker och bilen är ganska billig att reparera.

Mvh Richard Tell



Välkommen till rejsa! thumbs up

740 är som de flesta skriver kanske inte det val man skulle göra om man startade med blankt papper.
240 har bättre viktfördelning, styvare kaross och inte minst bromsar. Kan du byta är det ett solklart råd för det kommer kosta mycket deg och tid att ta 740 dit en 240 är från början! Men även 740 är robust och tålig för bankörning. Min 90 GL gick iaf fint på Kinnekulle med helt std chassi men motorn var lite väl sur för att bjuda på underhållning. Min -82 DL 240 gick dock osant bra med endast R-däck på 15", biltema sänksats och max negativ camber fram. En väldigt fin o-rostig sån får du lätt för 10000:-


Detta är en instruktörsbil. Prestandamonstret Volvo 740 GL med över 100 hk och Typhoon däck. Budgetera för nya bromsbelägg. Foto Jonas Christensen.


Det du skriver ovan är iaf en bra start.

* Jag skulle lägga till en hjulinställning rätt tidigt, sikta på lite mer negativ camber fram och försök även flytta vikt bakåt i bilen. Batteriet t.ex.

* Innan du spenderar kulor på Tarox, prova med fräsha originalgrejer (inga Biltemabelägg) och fräsh bromsvätska + enkla kylslangar. Bromsarna lär inte behöva jobba så hårt med blott 116 hk!

Kör på med bilen så mycket du orkar, men spara de tunga modifieringarna och se hur du trivs eller om du känner att det är bättre att byta.

/Kristoffer

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Allmänt banåkaforum
volvo 740
<<   1, 2
5587 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande