Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
avgasrör när man har TURBO...
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (5257 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Hörde just om en kille som kört utan och blev tagen på en flygande bes...

18 000kr och brott mot miljöbalken osv osv. Tydligen väääldigt allvarligt brott om man läser "den tjocka blå boken" och klassas man som en stor bov ska det kunna ge fängelse. Nu kanske inte en trimmad kulbil klassas som en stor bov, men 18 000kr skulle jag kunna spendera bättre.

Var inne på att åka utan men är nu tveksam.

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Varför ens fundera på att köra utan????? Det luktar ju satan när man har bilen igång på tomgång thumbs down
Jag har en kat på min men den behöver inte funka. Men inte kommer jag att köra ett spätt igenom den inte... effekt finns det så det räcker tycker jag.

Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:

18 000kr och brott mot miljöbalken osv osv. Tydligen väääldigt allvarligt brott om man läser "den tjocka blå boken" och klassas man som en stor bov ska det kunna ge fängelse. Nu kanske inte en trimmad kulbil klassas som en stor bov, men 18 000kr skulle jag kunna spendera bättre.

Nån du känner personligen? Har hört många olika såna historier med belopp från 10.000:- och uppåt. Många avfärdar dom som råttan i pizzan-historier. Jag har också hört att man bara åker på ombesiktning eller dyl.
Skulle vara intressant att veta sanningen..
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Som vanligt är det en kompis kompis...
Men jag vågar snudd tro på denna historia...

Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter. (FK 1972:595)

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002

Anders Jeppsson: vad stoppar han i för chipp i saaben??

om han e sugen så har jag bra kontakter på trevliga saker till Saab

Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Hmm, med risk för att klassas som Frankensteinare sparkar jag liv i ett gammalt lik här :

Daniel Ekström skrev:
Varför ens fundera på att köra utan????? Det luktar ju satan när man har bilen igång på tomgång thumbs down

Vad luktar illa?

Karlstad
Här sen Apr 2003

Intressant. Speciellt för en som är kass på överladdning. Köpte min 75t i vintras och daaam vad mek det har blivit med den så lite har man väl tvingats lära sig
Har byggt nytt system från turbon och bakåt, en del fanns på bilen som gick att använda bl.a downpipen som var gjord i 3' rör. Sedan går den över till 2,5. Har dock ingen referens att jämföra med då jag inte har kört någon annan 75t. Jag är iaf övertygad om att första biten är ganska kritisk men 3,5' för 270hp motor låter som lite overkill om ni hade frågat mig. Min lille startmotor är på 1.8l och bl.a gik i göteborg påstod att mitt avagssystem skulle palla med motoruppgradering uppmot 300 kusar.

Folxam: det är avgaserna som luktar...

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

aaaah, nice...

Jag tror vi kan byta främre rör mellan våra bilar Kunta, så lika är dom.

Stort rör efter turbon, turbinen jobbar med tryckskillnader så ju högre tryckskillnad över turbinen desto bättre. En Laval-dysa ut ur turbon är att föredra såklart men det är ju inte alltid man har plats (som synes på bilden ovan).
Faktum är att främre röret (första biten efter turbon) på Integralen är ett rör som har stora böjar och en ständigt ökande tvärsnittsarea över en längd på kanske 50 cm, otroligt snyggt för att vara std prylar, sen är systemet fram till katten byggt av dubbelväggigt rör...

Den som tycker att alla kat-bilar luktar mindre illa kanske skulle komma på studiebesök hos mig, min 75 turbo utan kat luktar knappt nåt, däremot Integralen med kat stinker som faen precis efter start.

BMW 330i -05
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Folxam skrev:
Hmm, med risk för att klassas som Frankensteinare sparkar jag liv i ett gammalt lik här :

Daniel Ekström skrev:

Vad luktar illa?

orenade avgaser...

Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004

hur äkligt som

Stockholm
Här sen Mar 2003

Johan Wagréus skrev:
Andreas Lidström skrev:

Nån du känner personligen? Har hört många olika såna historier med belopp från 10.000:- och uppåt. Många avfärdar dom som råttan i pizzan-historier. Jag har också hört att man bara åker på ombesiktning eller dyl.
Skulle vara intressant att veta sanningen..

Det är oftast kompisars kompisars kusiners grannars arbetskamrater som råkat ut för detta.

Enligt de poliser jag pratat med så fanns det då inget fastslaget bötesbelopp utan det är åklagaren som får bedömma vad anklagelsen ska bli. Sen dömer tingsrätten det hela och då blir det möjligtvis dagsböter ifall man ska upp i lite högre belopp, fast att det skulle bli över 10000kr tyckte de lät otroligt underligt, men det beror ju på vad man har för inkomst iof..

Det är kul att köra fort.
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003

Hej!

Här är ett diagram över mottrycket i avgassystemet med olika kattar.

http://www.katalysatorteknik.com/diagram.htm

Här sen Mar 2003

Att ha ett grövre framrör på en turbomotor är gynnsamt. Är det något man ska prioritera att byta i avgassystemet så är det just framröret. Detta då de varma avgaserna får en större volym att fylla. Spoolupen i turbon blir snabbare och motorn får en således piggare karraktär & även effektivare om man har tur. Det gör även att turbon belastas mindre av värme & får drägligare arbetsförhållande. Gällandes resten av avgassystemet så finns det ju olika typer av sammansättningar. Enligt någon test som utfördes en gång, minns ej var, så gav ett 3" framrör med 2.5" övrigt bättre vrid i mellanregistret, har jag för mig får jag tillägga. 3" helavägen var alltså inte behövligt. Detta beror säkert delvis på vilken effekt man har i motorn. Men sannorlikt så har gashastighet, gastemp & ejektorverkan ett finger med i spelet. Att ha 3" hela vägen är ju om inte annat lite fräckt. Sen finns det ju även olika typer av ljuddämpare. Ett originalsystem ha ofta "ett rör in i dämparen & ett annat ut". Ett "sportsystemn" för turbosar skall vara friflödande alltså samma rör igenom dämparen. Detta så man få minimalt mottryck. På denna sida är några illustrationer av olika dämpartyper.

Här sen Dec 2002

Jag fick ett bra tips av en som Doktorerar i förbränningsmotorteknik.

Det var att sätta en tryckgivare i downpipen strax efter turbon. Den var tydligen billig.

Trycket den visar (absolut) är mottrycket i avgassystemet. Då ser man om man har problem med att avgassystemet är för dåligt.

Men större avgassystem på en turbo motor är generellt bara bra. Även fast ett 2.5" system med sportdämpare räcker bra långt.

Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Daniel Ekström skrev:
Folxam skrev:

Daniel Ekström skrev:

Vad luktar illa?

orenade avgaser...

ok, jag tycker dock inte att det luktar illa ...
Jag trodde att du kanske blandade ihop det med fislukten från nya kattar ...

Vallentuna
Här sen Mar 2003

Andreas Millbro skrev:
Jag fick ett bra tips av en som Doktorerar i förbränningsmotorteknik.

Det var att sätta en tryckgivare i downpipen strax efter turbon. Den var tydligen billig.

Trycket den visar (absolut) är mottrycket i avgassystemet. Då ser man om man har problem med att avgassystemet är för dåligt.

Men större avgassystem på en turbo motor är generellt bara bra. Även fast ett 2.5" system med sportdämpare räcker bra långt.

Min Esprit har 2.5" rör hela vägen och ger 270 hp standard med lite overboost( orginal). Dessa motorer med lite trimm ger ganska lätt bortåt 330hk med denna storlek på rör så jag tror nog inte du behöver bygga större än så.
En annan sak som är mkt gynnsamt är att den första biten efter turbon är rak för att i viss mån kunna städa upp flödet på gaserna. När avgaserna har passerat turbon har de en mkt turbulent karaktär. Den raka biten på röret kommer att ge gasen en mindre turbulet karaktär dvs mera laminär vilken tar mindre plast och systemet ger mindre mottryck.

Lycka till!

Norrahammar
Här sen Nov 2005

Har läst den här sidan nu och jag ska nog satsa på 3" och 2,5" efter DP:n har en audi T5:a så borde vara samma som volvons, volvons 5:a kommer ju från Audi så

En fråga:Hur långt bak kan man ha katen?, om man har den för långt tar det väl hela dagen att få temp

/Jonne C

Fiesta Xr2 113hk
Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk
Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk
Mitsubishi Galant V6 163hk
Citera
Ansvarig
Göteborg
Här sen Feb 2006

Hur ser en Laval-Dysa ut?
Någon som har ett tvärsnitt?

/Ansvarig

Norrköping
Här sen Jun 2003

Ett avgasystem till en turbomotor ska ha så stor diameter som kan tolereras (avgörs av plats, vikt, ljudnivå). Anledningen till detta är att större rör ger lägre gashastigheter och lägre gashastigheter innebär mindre tryckfall i systemet. Turbomotorn är precis som övriga kolvmotorer, den mår bäst om trycket vid avgasportarna kan hållas så lågt det bara går, kunde man vakuumsätta avgasportarna ja då skulle man göra det.

När det gäller avgasystemet efter turbinutloppet så har man inga pulser att ta hänsyn till då dessa hackas sönder av turbinen. Vad man vill ha efter turbinen är en diffusor som mjukt bromsar upp gashastigheten för att återvinna tryck, detta reducerar trycket vid turbinutloppet något. En rak konisk diffusor på 7-12 grader fungerar bra, denna löper tills önskad diameter på avgasystemet nås.

Har man katalysator så monterar man dem på en tävlingsbil med fördel så långt bak som möjligt, exempelvis Focus WRC har katalysatorn vid avgasutblåset vid bakre stötfångaren. För god reningsförmåga och snabb uppvärmning så måste de dock sitta ganska nära motorn. Tänk också på att avgastemperaturen efter katalysatorn är högre än före, likaså att temperaturfallet i avgassystemet vid hög last är mindre än vad man tror.

När det gäller ex. grenrör till sugmotorer så kan man inte ha för stora diametrar då detta ökar avgastrycket, känner man inte till detta så kan man felaktigt tro att ökat avgastryck är nyttigt vilket förstås är helt fel.

Glöm inte heller att mappa motorn med det nya avgassystemet. Mappar man inte om motorn så kan man inte utnyttja det lägre avgastrycket till fullo. Även här är det alltså lätt att dra den felsktiga slutsatsen att högre mottryck är nyttigt bara för att ett sämre flödande avgasystem råkar att matcha originalprogramvaran bäst.

Lämpliga rördimensioner för turbomotorer, efter turbinen, enkelt rör
2,5": >250 hk
3,0": 250-350 hk
3,5": 350-500 hk
4,0": 500-650 hk
4,5": 650-800 hk

Med ett kortare avgasystem kan vanligen något mindre diameter tolereras. Går man större än rekommendationerna ovan så vinner man inte mycket på det, det är istället ljudnivån som ökar mest. Kör man med exempelvis 300 hk och ett 2,5" system så är det dock i minsta laget, även om det också fungerar.

Med banracingbilar vilka har motorn fram, drar man ofta ut avgaserna på sidorna. Detta ger förstås ett kortare rörsystem, men en annan fördel är att man på detta sätt reducerar värmeöverföringen mellan avgasystem och motorrum/kupé. Värmesköldar/isolering bör i de flesta fall användas i någon mån.
Citera
Skruva banåkabil
avgasrör när man har TURBO...
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (5257 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande