Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Begränsa oljetryck till turbo vid uppstart/högt tryck ??
4 besök senaste veckan (1615 totalt)
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Inte ovanligt fenomen på Audi, & andra bilar, att man blåser axeltätningen på turbon vid kall olja.

I dagsläget sitter där en restriktor, banjoskruv med 2mm hål, in till turbon. Returen är en slang med fritt flöde ner till tråget, så inga hinder där.
Trots detta så kommer det olja vid uppstart av kall maskin. Så fort oljetrycket går ner under ca 5 bar så slutar det rinna olja ur avgashuset på turbon.

Detta är testat precis nu med borttagen downpipe. Turbon är en original Audi S2 k24.

Hur kan man begränsa trycket till turbon? Byte/renovering av turbo är inte aktuellt.
Jag är öppen för alla tips & idéer i övrigt.

Jag har ett par egna funderingar men det känns som om jag kört fast i just MIN tankebana & kommer inte på alternativ.

Övertrycksventil? Vad?
Förvärma oljan med blåslampa?

tacksam för tips & idéer

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Temostatstyrd från oljefilterhuset....
Men då tar det ju ett bra tag innan den blitt nog varm.....
Så det är väl lika illa tipsat?

Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
tack för tipset. jag är inne på liknande spår men pressostat med öppning vid givet tryck till retursidan/tråget. Problemet med termostat blir nog att det inte kommer någon olja alls innan tempen kommit upp...om man inte lägger in en by-pass av något slag....

Hålet in i turbon är nu mindre & flödet har minskat märkbart. Dock är det fortfarande problem vid uppstart. Imorgon ska jag till Swedol & plocka på mig delar så att jag kan bygga 3-vägsventil mellan till- & från-lopp & sedan reglera med hjälp av en tryckmanometer.....

Detta är det mest "simpla" jag kan komma på i dagsläget som nödlösning

Anledning till att jag inte vill lägga för mycket tid & pengar är för att turbon ska funka, förhoppningsvis, bara 2 veckor till. 2veckor till reg.besiktning ger inte heller för mycket tid för labbande, & ny begagnad turbo...ja, hur stor är säkerheten att den funkar felfritt & att den dessutom är tät

Imorgon ska jag låna hem en avgasmätare för att försäkra mig om att HC-värdet är ok när läckaget, till synes, upphört.

Tips mottages fortfarande morgondagens experiment kan ju visa sig vara katastrofalt dåligt

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad kör du för olja? Är motorn orginal i övrigt?

BMW 330i -05
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
i dagsläget kör jag på en 20W-50 heavy duty-olja. Ganska tjock mao. Jag har, vid uppstart, ca 6,5 bar i oljetryck. Kan tunnare olja hjälpa tillräckligt?

I övrigt så är motorn renoverad & E85-konverterad. Audis kolvar, ringar, lager...alles. Ny oljepump monterades vid renoveringen.
Inga "tryck" i vevhuset. För säkerhets skull hade jag oljepåfyllningslocket borta vid test...

Idag när jag plockade bort katten & DP så var det förvånansvärt lite olja i rören, kanske drygt 1 matsked. Därmed hoppas jag att det vid lägre tryck inte läcker. Det visar sig under morgondagen när jag gör avgastester.

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
allemeck

Här sen Jan 2004

Du har inte för högt vevhustryck vid kall maskin då?
Kolvringen på turbin tätar som bäst när det är högre avgasmottryck än vevhustryck.

Har även hänt på vissa maskiner som har väldigt lågt avgasmottryck att turbon läcker olja. Men tror att det inte är fallet här. Då turbon du har genererar endå skapligt med mottryck.

Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
vevhustrycket är inte uppmätt. Varken vid kall eller varm motor. Så i det fallet kan jag inte påstå varken det ena eller det andra.
Från blocket har jag en slang dragen typ dimension kylarslang av större slag. Från toppen en slang på ca id=10 mm. Allt via catch-tank till sugsidan på turbon.

Från turbon har jag tillhörande down-pipe & i övrigt så är avgassystemet i fabriksstorlek.

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Ska det bara funka vid en regbesiktning så känns väl oljeval och varm motor som en lösning?

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Tunnare olja. 20w50 är ju som sirap i jämförelse med en 5w50 när den är kall.
Det är ju enkelt att prova med.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Nu har jag varit på Swedol & plockat ihop en hamnfull med kopplingar för att reglera mellan tryck- & retur-sida Nästa steg blir oljebyte. Jag har lite blaskig olja hemma att testa med. Om inte annat kan det vara intressant & se hur mycket skillnad det blir mellan olika oljor.

Att viskositeten skiljer mellan 5 & 20 vet jag, men frågan är om det är tillräckligt för att råda bot på problemet? Om inte så måste jag likväl ha en backup-plan. Därav testet med en by-pass.

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Skruva banåkabil
4 besök senaste veckan (1615 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande