| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjädrar VS vikt?
|
3063 besök totalt |
|
Fjädrar VS vikt?
Har preliminärt kommit fram till vad jag behöver för dämpare. Det jag hittat är då GAZ GP med justerbar höjd och dämpning. MEN ett problem finns. Jag kan inte väga bilen nu. Detta eftersom motorn inte sitter i bilen. Och bilen kommer väga aningen mer efter motorbytet. Och för att kunna bygga klar framvagnen behöver jag beställa dämparna. Ja så lite gissning får det blir. Bilen väger NU 1150kg. Med B20 motor och automatlåda samt stel pinne bak. Gissar att bilen kommer väga 1350kg vid reggning. Då med 6-cyl motor och annan växellåda. Även med annan bakaxel. Fram 15" långa utfjädrat. Det blir då dryga 35cm långt. Ihopfjädrat 10" långa. Alltså 5" slaglängd. Det jag behöver veta är vad för spec jag behöver på fjädrarna. Alltså vilka jag ska ha , kommer beställa flera olika för att kunna ha gat och bansetup. Men behöver veta i vilken "bollpark" jag hamnar. TIPS och råd tack! Framvagnen är i grunden Volvo 142. Där står dämparen i princip lodrät , aningen inåtlutande. Dämparen sitter ju där ca 15cm in på nedre länkarmen. Nedre infästning skall sänkas 4cm. Alltså infästningen i länkarmen om det spelar roll. Hela coilovern/dämparen kommer luta innåt , dock kanske inte så mycket som bilden visar men iaf. Nu skall det se ut så här är tanken:
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
en bra början är att ta reda på vilken utväxling det är på dämparens rörelse ställ bärarm i tänkt körhöjd mät ute vid spindel samt dämparens längd i detta läge sedan höj bärarm 5 cm i yttre kant å mät dämpar längd samt lika dant fast utfjädrat så ser du om skillnaden på rörelsen rör sej dämparens längd mindre så får du ha ytterligare hårdhet då för det är som hävlarms utväxling , mycket svårt att räkna beror på dämpares hertz på rörelse dömpning men en banracing bil så har du med slicks på en mercedes w203 med 1250 kg totalvikt med 50x50 viktdelning bak fram fram 260nm bak 210nm mvh krille
_________________ kristoffer kandevik |
||||
|
Re:
Tack. Ska se om jag fattat rätt och testa
Tack för vikter och fjäderspec. Alltid bra att kunna jämföra lite med.
För att motor , låda och bakaxel står bredvid bilen. Och det krävs en hel del modifiering innan allt är på plats. Jag vet ju att man inte kan gissa , men nu blir bygget i denna ordning. Mycket beroende på garageplats , lösa delar och tillgång av delar. Så får går efter vikterna jag har. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Re:
Nån borde väl ha en bil med ungefär samma vikt? Kandevik kom ju med tips och TACK nför det. Men fler tips att jämföra med vore skönt
Mmm ja de kan man göra. Men då blir det inte lika kul. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Re:
Går tyvärr inte alls. Framvagnsbalken är ombyggd för att kunna ta coilovers. Alltså fjäder som sitter monterad på dämparen. Så det är ett större hål där upptill på balken. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Underligt att ingen gissar ens.
Kollade över vikter mm och frågade. Och har iaf fått svar med spec som kan fungera.
||||
|
Problemt ligger att det är för lite ingångsdata.
1350kg -> viktfördeling? Ofjädrad vikt fram och bak? Stel bakaxel? Om ja hur kommer cojlover sitta? (bak) Tex 240 så sitter dämparn(coljover) bakom axen så MR blir större än 1 MR fram lite tumme pekfinger mätt på bilden ligger ca ca ca ca 0,7. Ger MR^*2 -->0,5 Vad vad skall bilaset gå på för typ av däck? Ca däckbredder fram o bak? Hur skall bilkräket användas? (gata/bana/drifting???) _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Mer info kommer då här.
Hur som helst här med några bilder. Bilen: Det är en Volvo 142. Kommer att ha en 6cyl motor i fronten. Ny växellåda som är större då det normala. Både fram-och bakaxel som har dubbla a-armar. Vikterna kommer att vara cirka 1300 till 1350kg, 55/45 framifrån och bakåt. Kanske lite mer på framsidan, men jag tror att det kommer att handla om det. Motorn monteras så den sitter mitt över framvagnen och växellådan ungefär där den sitter orginal. Men den nya växellådan är längre och kommer att lägga mer vikt aningen bakåt. Däck i normala fall. Gatdäck med dimension 225/45-17" Gata , konbana och nån enstaka gång lite riktig banåkning. R-däck kan nog förekomma men det är nog inte något att fundera på nu. Framvagn. Den gula linjen är coilover. Själva coiloverns nedre infästning ca 10-15cm in från spindel. Och längd är 30cm , och 30cm är i ridehight. Total utfjädrad längd på fjäder/dämpare(coilover) är 35cm. Änden av de gula linjerna är där coilovermounts bör vara på bild. Kanske vinkeln kommer att vara lite mindre, beroende av placeringen av det nedre fästet.
Bakaxel. Själva coiloverns nedre infästning ca 10-15cm in från spindel. Fjäder/dämpare(coilover) monteras aningen mer upprätt i bak. Men jag kommer att kunna ha en viss vinkel som den lutar in mot bilens centrum. Total längd på bakre coilover i utfjädrat läge kommer vara ca: 43-45cm , har inte ridehight på bakre ännu. Jag kanske måste komma ner i längd på den bakre coilovern beroende på utväxling av monteringsplats. Detta är den bakre axeln sett från framsidan av bilen , se bild.
Det är ungefär vad jag har nu. Jag har bara börjat klura på MR , hade med det i frågan när jag mailade. Men eftersom jag frågade utan att veta så är det inget jag skriver här. Det är lättare att det blir fel då än rätt
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fjädrar VS vikt?
|
3063 besök totalt |