Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Felkod spridare
2050 besök totalt
fredrik b
Trelleborg
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Felkod spridare

Hej

Har haft nere bilen för lite vinterpyssel..., som drog ut lite på tiden.
Det är en opel speedster turbo. Startade upp den i dag och fick några felkoder, bl.a. P0204 som betyder injector circuit malfunction cylinder 4. Provade att skifta spridarna mellan cylinder 1 och cylinder 4 men problemet kvarstod. Någon som har en teori på hur jag löser detta?

Med vänlig hälsning, Fredrik

Uppsala
Här sen Feb 2003

Om problemet inte flyttar på sig när du skiftar spridare då är det sannolikt kablaget som det är fel på. De flesta sprut matar +12V till spridaren på ena pinnen och jordar spridaren genom ECU:n på andra pinnen. Kolla att du har +12V i kontakten på en av pinnarna och att kontakten inte är sprucken/ärgad. I värsta fall kan du klippa av en spridarkontakt från valfri bil på skroten och "skarva". Om inte ens det hjälper så kan du ta en titt på styrboxen, men det är ganska ovanligt.

Trelleborg
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Nu har jag mätt upp spänningen på kontakterna på spridarna.
På ena stiftet är det ingen spänning alls. På andra stiftet har jag ca 3,5volt på spridare 1,2 och 3.
På spridare 4 pendlar det mellan 3 & 5 volt.
Någon som har en teori?

Med vänlig hälsning, fredrik

Trelleborg
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Har testat lite till nu.
Stiftet som jag fick spänning på går till ECUn, detta borde jag väl inte ha någon spänning på?
ECUn jordar väl spridaren? Provade att sätta spänning på kontakt 87 på reläet till bränslepumpen.
Detta reläet ska tydligen "driva" spridaren också.
Fick då 12v på det andra stiftet på spridaren som jag inte hade någon spänning på innan.
Borde jag inte fått 12v direkt när jag slår på tändningen?

Felkod spridare
2050 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande