Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 17383 besök totalt |
Re:
Hmmmmm så din EVO väger alltså ca 790KG, otroligt imponerande! Faktiskt i stil med en Super 7. Måste vara världens lättaste EVO! :-) /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re: Sveriges snabbaste banbil på Gelleråsen
Din ide är väldigt lik vår med STAC! Fränaste bilarna som låter och går som riktiga racers. Om du vill är du välkommen att ta ett snack med oss för att försöka göra nåt tillsammans framöver. :-) Vi kör ju sen en tid tillbaka med SLC som sköter om själva tävlingsformatet på plats med tidtagning etc. 2014 kommer bli ngt av ett utvärderings år med en Superfinal för alla TA bilar i Sverige och Norden i september på Gotland Ring som nystart inför 2015.. Jag tycker Extreme Serien i Gatebil är en bra måttstock i vad vi försöker åstadkomma i form av fräna ekipage! :-) _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Tjohoo då räknas jag in i gatbilen kört både till Polen och Norge med min.... Hänger med bra på Gatebil ändå... ;-) _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
![]() ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
En sjua kommer för alltid vara "too fast to race"
Jag tror det är slöseri att prata regelverk. Fråga bara efter extrema bilar med kaross så får folk skicka in bidrag. Det är ändå ni i slutet som bjuder in de bilar ni känner passar eventet och målgruppen. Det är svårt att forma ett bra regelverk utefter en känsla man får när man ser videos på coola byggen och man vill ha alla i samma serie. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
Re:
Är inte det här egentligen rätt överdrivet om vi tittar på snabbare banor? Vad jag vet kryllar det inte direkt av öppna sportvagnar som kan match tex Puppans 996a med slicks på Mantorp? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Vad gör den här kategorin av bilar för tider på Mantorp?
Runt 1:25 eller är man nere kring högst respektabla 1:20? (Nyfiken bara, har ingen aaaning eller koll då jag mest håller till på banorna när det är gamnmelbilsrace ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Under 1.20 i medvind, men flertal under 1.25.
Men sen finns det kombinationer som kommer under 1.20 på Rdäck och bör förnedra Carrera Cup och V8 Thunder varvtidmässigt på slicks, kanske tom TTAnivåer. Modsport 1 har svårt att komma under 1.21 på slicks, men de har ju så lite effekt i jämförelse (iaf de som är effektiva). Men Mantorp och Anderstorp är ju överskattade... ![]() Här gäller det ju Gelleråsen, som är nåt helt annat, där är det väl under 1.10 som är intressant (1.05 som en Formula Renault 1,6 är väl att ta i lite). |
||||||
Äh va fasen höga 1:05 åkte ju min kompis Micke med sin 40 år gamla March F2, på Gelleråsen härom veckan
![]() 1.20 med karossbil på Mantorp är inte illa i min bok ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Re:
Nej jag tycker inte det är så överdrivet. Det sticker i ögonen på folk att man kan köra fort med låg effekt och relativt sett lägre kostnad med en sjua som exempel. Mantorp kör man på med en effektstark bil för kör man samma bil på åsen har man ju inte lika stor fördel ![]() Jag förstår ändå TS och vilken typ av bilar de vill ha på eventet. En sjua är ganska ful i gemene mans ögon ![]() Jag tar ingen sida, det är upp till arrangör att välja bilar därför tycker jag att ett regelverk för att fasa ut vissa känns onödigt. Välj de ni vill ha med och kontakta dess ägare bara. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||||
Re:
Min semester Packåsna har gått 1.19,5 som bäst med mig som chaufför... ;-) _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re:
Jag skulle vilja vända mig emot begreppet effektstark bil som enda argument till varför Mantorp/Anderstorp är bra för tex min och andra karossbilar. De är ju de två enda banorna i Sverige som kan räknas som någorlunda snabba. Ju mindre banor och ju lägre hastighet desto mindre kan man utnyttja Aerodynamiska fördelar i en karossbil med vettiga Aero lösningar ju mer spelar vikten roll. En 7:a lever ju mkt på sin låga vikt och mekaniska grepp. Ställ en sjua på en gokartbana mot gokarts så har den nog inte så mkt att sätta emot... ;-) Å och åt andra hållet det kanske finns något undantag i nån superextrem variant med jag har svårt att se att valfri 7:a skulle hänga på min bil ngt vidare på tex SPA... Sammanfattningsvis så passar svenska banor ofta lådbilarna väldigt bra men många kanske de flesta tycker spektakulära karossbilar ala Gatebil e roligare att tita på! :-) _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||
Re: Sveriges snabbaste banbil på Gelleråsen
Tack för bra info Peter! Vi kommer definitivt att ta kontakt med er så fort alla avtal är påskrivna för att titta på hur vi kan arrangera detta på bästa sätt ![]() _________________ // Jimmy Führ |
||||||
Re:
Då tycker jag du bör testa Falkenberg. ![]() Den var iofs ännu snabbare och roligare innan ombyggnaden men är väl fortfarande den bana som har högst medelhastighet. MEN, den premierar inte effekt lika mycket som Mantorp/Anderstorp... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Minns när man på 80-talet åkte runt 150 i snitt på Falkenberg med bilar som var växlade för 210 i topp.
Innan man började kladda med Nyhemskurvan. Nuvarande chikan har förströt mycket av den banan... För jämförelsen skull kan man ta ett varv med en 750cc Saab med 92 hk runt Le Mans 13 km slinga. Snitt på 136 km/h med en bil som toppade 180 km/h på Les Hunaudieres. Även om det finns tre passager där du går ned på trean på den banan... Vill påstå att även Anderstorp och Mantorp i en internationell jämförelse ligger närmare våra övriga Mickey Mouse tracks... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Läser åsikter som att det sticker i ögonen att man kan köra förhållandevis fort med låg effekt och till råga på allt billigt. Detta är rent fördärvligt tycker jag.
Jag byggde min sjua för att det var bra prestanda för pengarna. Skulle gärna lägga mer pengar på min hobby men som familjeförsörjare går det inte. Detta var en möjlighet för mej att va med och köra bana. Men okej. Vi som kör BILLIGA bilar ska inte förstöra för er andra... _________________ Jesper Augustine Super seven replica |
||||||
Re:
Finns ju massa tävlingar där dom passar in super, modsport tar ju imot dessa bilar med öppna armar.. Så bara anmäla sig direkt istället för att klaga på dom som valt att inrikta sig på annat _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 17383 besök totalt |