Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sveriges snabbaste banbil på Gelleråsen
<<   1, 2, 3, 4   >>
17383 besök totalt
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

Kristian Hesselmark skrev:
Som ett ex. så måste jag vikta upp min EVO med 260kg för att uppnå STAC minimivikt...
då är inte min bilen rolig längre

Sätt ett enkel regelverk. inga minivikter, & att fordonet skall ha "gatutseende" & såklart säkerhetsdetaljerna.
Sen räcker det för att vara en "unlimited klass"

Hmmmmm så din EVO väger alltså ca 790KG, otroligt imponerande! Faktiskt i stil med en Super 7.
Måste vara världens lättaste EVO! :-)

/Pete

Puppan
Här sen Nov 2002

Re: Sveriges snabbaste banbil på Gelleråsen

JimmyF skrev:
Sitter just nu och skissar på ett större motorevenemang där vi tittar på om det finns möjlighet att genom en större summa pengar i prispengar attrahera Sveriges snabbaste banbilar.

Tror ni att en prissumma på 50.000 SEK (snabbaste tiden, "winner takes it all") skulle attrahera Sveriges mest kompetenta banbilar?

Säg att man väljer ut 15 bilar som tidigare på dagen får "fri" tid på banan i c:a 30 min för att senare få ett uppvärmningsvarv samt tre varv för att sätta sin tid. Väljer teamet att använda ytterligare ett av sina varv för att få upp bra temp i däcken så står det dem naturligtvis fritt att göra så men någonstans måste vi begränsa bilarnas tid på banan för att hinna med alla bilar samt andra aktiviteter.

Detta skulle alltså ske som en aktivitet för att fylla en aktivitetsdag på Gelleråsen.

Som sagt:

Är prissumman tillräckligt hög för att attrahera Sveriges "värsta" banbyggen?

Hur skulle urvalet av bilar ske (finns inte tid för hur många bilar som helst)?

Vad skulle man tillämpa för reglemente på de deltagande bilarna samt däck?

Bilar av typen Super 7 samt radical o.s.v. är tyvärr inte vad vi är ute efter denna gång utan mer karossförsedda bilar.

Tacksam för de inputs som ni sitter inne med

Din ide är väldigt lik vår med STAC!
Fränaste bilarna som låter och går som riktiga racers.

Om du vill är du välkommen att ta ett snack med oss för att försöka göra nåt tillsammans framöver. :-)

Vi kör ju sen en tid tillbaka med SLC som sköter om själva tävlingsformatet på plats med tidtagning etc.
2014 kommer bli ngt av ett utvärderings år med en Superfinal för alla TA bilar i Sverige och Norden i september på Gotland Ring som nystart inför 2015..

Jag tycker Extreme Serien i Gatebil är en bra måttstock i vad vi försöker åstadkomma i form av fräna ekipage! :-)

Puppan
Här sen Nov 2002

Re:

Bosse L skrev:
Alla bilar som man kör med till jobbet, till ICA, på semester, till banträffen etc är väl gatbilar?
De bilar som moddats/byggts för att enbart gå på bana är väl banbilar?

Föreslår ny definition enligt nedan, så blir det lättare ;-)

Bil med skärmar och tak = Taxi
Bil med skärmar utan tak = Sportbil
Bil utan skärmar, utan tak = Racerbil

Tjohoo då räknas jag in i gatbilen kört både till Polen och Norge med min.... Hänger med bra på Gatebil ändå... ;-)

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Puppan skrev:
Bosse L skrev:
Alla bilar som man kör med till jobbet, till ICA, på semester, till banträffen etc är väl gatbilar?
De bilar som moddats/byggts för att enbart gå på bana är väl banbilar?

Föreslår ny definition enligt nedan, så blir det lättare ;-)

Bil med skärmar och tak = Taxi
Bil med skärmar utan tak = Sportbil
Bil utan skärmar, utan tak = Racerbil

Tjohoo då räknas jag in i gatbilen kört både till Polen och Norge med min.... Hänger med bra på Gatebil ändå... ;-)

Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

En sjua kommer för alltid vara "too fast to race"

Jag tror det är slöseri att prata regelverk. Fråga bara efter extrema bilar med kaross så får folk skicka in bidrag. Det är ändå ni i slutet som bjuder in de bilar ni känner passar eventet och målgruppen.

Det är svårt att forma ett bra regelverk utefter en känsla man får när man ser videos på coola byggen och man vill ha alla i samma serie.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Krullert skrev:

Är inte det här egentligen rätt överdrivet om vi tittar på snabbare banor?
Vad jag vet kryllar det inte direkt av öppna sportvagnar som kan match tex Puppans 996a med slicks på Mantorp?

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Vad gör den här kategorin av bilar för tider på Mantorp?
Runt 1:25 eller är man nere kring högst respektabla 1:20?
(Nyfiken bara, har ingen aaaning eller koll då jag mest håller till på banorna när det är gamnmelbilsrace )

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Under 1.20 i medvind, men flertal under 1.25.

Men sen finns det kombinationer som kommer under 1.20 på Rdäck och bör förnedra Carrera Cup och V8 Thunder varvtidmässigt på slicks, kanske tom TTAnivåer.
Modsport 1 har svårt att komma under 1.21 på slicks, men de har ju så lite effekt i jämförelse (iaf de som är effektiva).

Men Mantorp och Anderstorp är ju överskattade...
Här gäller det ju Gelleråsen, som är nåt helt annat, där är det väl under 1.10 som är intressant (1.05 som en Formula Renault 1,6 är väl att ta i lite).

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Äh va fasen höga 1:05 åkte ju min kompis Micke med sin 40 år gamla March F2, på Gelleråsen härom veckan

1.20 med karossbil på Mantorp är inte illa i min bok

Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Re:

GustafB skrev:
Krullert skrev:

Vad jag vet kryllar det inte direkt av öppna sportvagnar som kan match tex Puppans 996a med slicks på Mantorp?

Nej jag tycker inte det är så överdrivet. Det sticker i ögonen på folk att man kan köra fort med låg effekt och relativt sett lägre kostnad med en sjua som exempel. Mantorp kör man på med en effektstark bil för kör man samma bil på åsen har man ju inte lika stor fördel

Jag förstår ändå TS och vilken typ av bilar de vill ha på eventet. En sjua är ganska ful i gemene mans ögon

Jag tar ingen sida, det är upp till arrangör att välja bilar därför tycker jag att ett regelverk för att fasa ut vissa känns onödigt. Välj de ni vill ha med och kontakta dess ägare bara.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag tänkte rent generellt att det är ovanligt med tex sjuor som går under 1:25 på Mantorp så jag tycker att problematiken att sjuor skulle vinna allting överallt är lite överdriven.

Puppan
Här sen Nov 2002

Re:

Bosse L skrev:
Äh va fasen höga 1:05 åkte ju min kompis Micke med sin 40 år gamla March F2, på Gelleråsen härom veckan

1.20 med karossbil på Mantorp är inte illa i min bok

Min semester Packåsna har gått 1.19,5 som bäst med mig som chaufför... ;-)

Puppan
Här sen Nov 2002

Re:

Krullert skrev:
GustafB skrev:
Krullert skrev:

Nej jag tycker inte det är så överdrivet. Det sticker i ögonen på folk att man kan köra fort med låg effekt och relativt sett lägre kostnad med en sjua som exempel. Mantorp kör man på med en effektstark bil för kör man samma bil på åsen har man ju inte lika stor fördel

Jag förstår ändå TS och vilken typ av bilar de vill ha på eventet. En sjua är ganska ful i gemene mans ögon

Jag tar ingen sida, det är upp till arrangör att välja bilar därför tycker jag att ett regelverk för att fasa ut vissa känns onödigt. Välj de ni vill ha med och kontakta dess ägare bara.

Jag skulle vilja vända mig emot begreppet effektstark bil som enda argument till varför Mantorp/Anderstorp är bra för tex min och andra karossbilar. De är ju de två enda banorna i Sverige som kan räknas som någorlunda snabba. Ju mindre banor och ju lägre hastighet desto mindre kan man utnyttja Aerodynamiska fördelar i en karossbil med vettiga Aero lösningar ju mer spelar vikten roll. En 7:a lever ju mkt på sin låga vikt och mekaniska grepp. Ställ en sjua på en gokartbana mot gokarts så har den nog inte så mkt att sätta emot... ;-)
Å och åt andra hållet det kanske finns något undantag i nån superextrem variant med jag har svårt att se att valfri 7:a skulle hänga på min bil ngt vidare på tex SPA... Sammanfattningsvis så passar svenska banor ofta lådbilarna väldigt bra men många kanske de flesta tycker spektakulära karossbilar ala Gatebil e roligare att tita på! :-)

JimmyF
Örebro
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re: Sveriges snabbaste banbil på Gelleråsen

Puppan skrev:
JimmyF skrev:
Sitter just nu och skissar på ett större motorevenemang där vi tittar på om det finns möjlighet att genom en större summa pengar i prispengar attrahera Sveriges snabbaste banbilar.

Tror ni att en prissumma på 50.000 SEK (snabbaste tiden, "winner takes it all") skulle attrahera Sveriges mest kompetenta banbilar?

Säg att man väljer ut 15 bilar som tidigare på dagen får "fri" tid på banan i c:a 30 min för att senare få ett uppvärmningsvarv samt tre varv för att sätta sin tid. Väljer teamet att använda ytterligare ett av sina varv för att få upp bra temp i däcken så står det dem naturligtvis fritt att göra så men någonstans måste vi begränsa bilarnas tid på banan för att hinna med alla bilar samt andra aktiviteter.

Detta skulle alltså ske som en aktivitet för att fylla en aktivitetsdag på Gelleråsen.

Som sagt:

Är prissumman tillräckligt hög för att attrahera Sveriges "värsta" banbyggen?

Hur skulle urvalet av bilar ske (finns inte tid för hur många bilar som helst)?

Vad skulle man tillämpa för reglemente på de deltagande bilarna samt däck?

Bilar av typen Super 7 samt radical o.s.v. är tyvärr inte vad vi är ute efter denna gång utan mer karossförsedda bilar.

Tacksam för de inputs som ni sitter inne med

Din ide är väldigt lik vår med STAC!
Fränaste bilarna som låter och går som riktiga racers.

Om du vill är du välkommen att ta ett snack med oss för att försöka göra nåt tillsammans framöver. :-)

Vi kör ju sen en tid tillbaka med SLC som sköter om själva tävlingsformatet på plats med tidtagning etc.
2014 kommer bli ngt av ett utvärderings år med en Superfinal för alla TA bilar i Sverige och Norden i september på Gotland Ring som nystart inför 2015..

Jag tycker Extreme Serien i Gatebil är en bra måttstock i vad vi försöker åstadkomma i form av fräna ekipage! :-)

Tack för bra info Peter!
Vi kommer definitivt att ta kontakt med er så fort alla avtal är påskrivna för att titta på hur vi kan arrangera detta på bästa sätt

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Re:

Puppan skrev:
Jag skulle vilja vända mig emot begreppet effektstark bil som enda argument till varför Mantorp/Anderstorp är bra för tex min och andra karossbilar. De är ju de två enda banorna i Sverige som kan räknas som någorlunda snabba.

Då tycker jag du bör testa Falkenberg. thumbs up
Den var iofs ännu snabbare och roligare innan ombyggnaden men är väl fortfarande den bana som har högst medelhastighet.
MEN, den premierar inte effekt lika mycket som Mantorp/Anderstorp...

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Minns när man på 80-talet åkte runt 150 i snitt på Falkenberg med bilar som var växlade för 210 i topp.
Innan man började kladda med Nyhemskurvan. Nuvarande chikan har förströt mycket av den banan...

För jämförelsen skull kan man ta ett varv med en 750cc Saab med 92 hk runt Le Mans 13 km slinga.
Snitt på 136 km/h med en bil som toppade 180 km/h på Les Hunaudieres. Även om det finns tre passager där du går ned på trean på den banan...

Vill påstå att även Anderstorp och Mantorp i en internationell jämförelse ligger närmare våra övriga Mickey Mouse tracks...

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Hur går det här, blir det nått ?

jesper78
kalmar
Här sen Aug 2007

Konstigt! Jag har själv en super 7:a som är helt laglig på gatan, men på banorna är dom för hemska för att få va med!

Diket, vad har du ställt till med!!!!!!!!

Super seven replica
Citera
jesper78
kalmar
Här sen Aug 2007

Läser åsikter som att det sticker i ögonen att man kan köra förhållandevis fort med låg effekt och till råga på allt billigt. Detta är rent fördärvligt tycker jag.

Jag byggde min sjua för att det var bra prestanda för pengarna. Skulle gärna lägga mer pengar på min hobby men som familjeförsörjare går det inte. Detta var en möjlighet för mej att va med och köra bana.

Men okej. Vi som kör BILLIGA bilar ska inte förstöra för er andra...

Super seven replica
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

jesper78 skrev:
Läser åsikter som att det sticker i ögonen att man kan köra förhållandevis fort med låg effekt och till råga på allt billigt. Detta är rent fördärvligt tycker jag.

Jag byggde min sjua för att det var bra prestanda för pengarna. Skulle gärna lägga mer pengar på min hobby men som familjeförsörjare går det inte. Detta var en möjlighet för mej att va med och köra bana.

Men okej. Vi som kör BILLIGA bilar ska inte förstöra för er andra...

Finns ju massa tävlingar där dom passar in super, modsport tar ju imot dessa bilar med öppna armar.. Så bara anmäla sig direkt istället för att klaga på dom som valt att inrikta sig på annat

Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005

På Gatebil extremelöpet var väl Hahlins super7 med ett år?

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Allmänt banåkaforum
Sveriges snabbaste banbil på Gelleråsen
<<   1, 2, 3, 4   >>
17383 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande