Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 30558 besök totalt |
Re:
Varför skulle ljuddämparnas placering ta bort 15-20hk? ...vart sitter orig.dämparna? förklara gärna! ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Re:
Det beror nog på vad som menas med seriös tillverkare. BMW själva har väl gissningsvis 3 anledningar att byta ut insuget, vikt, effekt & utrymme. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
MPS är min inloggning för att kunna rösta i SLC-regeltråd......så jag får väl skriva men min ordinarie inloggning.... Ljudämpare ska sitta så långt bak som möjligt på ett avgassystem, om man inte har möjligheter att prova en massa plaseringar i bänk. Dessutom gör dessa små dämpare så liten nytta, så det är ingen lösning på ljudproblem. Det jag menade med insuget....är att M-divisionen är inga dumskallar, så orginalgrejorna är ibland bättre när man använder i förhållandevis otrtmmade M-motorer. Att man skulle lyckas bygga något som ens är i närheten, hemma i garaget, har jag svårt att tro. Trattarnas utformning har en anledning......och det finns andra trattar att köpa från BMW motorsport, om man trimmar. Värme problematiken är nog lite överdriven. Att vår orginalburk gav mer effekt en en dito kolfiber....är fakta. Så att en kolfiberburk skulle ge något i alla läge, för en otrimmad M-motor, orkar jag inte enns svara på. Våran gammla GTR med s62, med orginalburk och andra M-trattar, bromsades av Khöler till precis under 500hk. Våran nuvarande otrimade s65 är bromsad till 477 hk, med helt orginalburk och orginal grenrör. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
För att förtydliga teorin om placeringen av ljuddämparna så är det så att avgaserna är varmare närmare motorn och tar därmed mer plats. Placerar man då ljuddämpare så försämras flödet där den varma gasen behöver som mest utrymme.
Därför är det bra att placera flödesförsämrande saker långt bak i avgassystemet där gaserna har svalnat och kräver mindre plats ![]() Sen exakt hur mycket denna påverkan är, det får någon med ingenjörsutbildning svara på! ![]() ![]() _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Re:
Ja, men troligtvis är det väl pullserna som blir störda, mer än att flödet minskar. _________________ Richard Kressner Jugge Edström Ralf Nilsson Stefan Eriksson Gabriel Roos |
||||||
Re: Bild
Hur går det med bygget ? Jag skulle gärna se en bild på var du gjort av styrväxeln.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re: Bild
![]() ![]() _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 30558 besök totalt |