Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GTR E36 "BMW CUP special" -94
<<   1, 2, 3, 4
30558 besök totalt
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Re:

MPS skrev:
kimolo skrev:
Lite mer byggbilder, börjar närma sig lackboxen

Fränt bygge !

Men jag har några frågetecken.
Att sätta ljuddämpare så där, brukar vara ett effektivt sätt att bli av med 15-20 hk.

Varför skulle ljuddämparnas placering ta bort 15-20hk? ...vart sitter orig.dämparna? förklara gärna!

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

jonaslarsson skrev:
MPS skrev:
kimolo skrev:

Fränt bygge !

Att sätta ljuddämpare så där, brukar vara ett effektivt sätt att bli av med 15-20 hk.
Och hur går tankarna med insugen ?
När våran motor kördes i bänk...(std. s65) ....så gav orginalburken 15 hk mer, än en kolfiberburk från seriös tillverkare.

Om fallet vore så så skulle nog inte BMW motorsport använda sig av kolfiber insug

Det beror nog på vad som menas med seriös tillverkare. BMW själva har väl gissningsvis 3 anledningar
att byta ut insuget, vikt, effekt & utrymme.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

kimolo skrev:
MPS skrev:
kimolo skrev:

Fränt bygge !

Och hur går tankarna med insugen ?
När våran motor kördes i bänk...(std. s65) ....så gav orginalburken 15 hk mer, än en kolfiberburk från seriös tillverkare.

Svar på båda frågorna är att det är platsbrist, insuget tar i huv plus att från annan källa har jag fått info om att orginal luftburk blir onödigt varm och pga det inte är särskilt optimal.

Ljuddämparna är placerade där för att det är enda stället med lite utrymme uppåt men det lär väl visa sig om det stjäl effekt så får jag väl leta efter en bättre lösning.

MPS är min inloggning för att kunna rösta i SLC-regeltråd......så jag får väl skriva men min ordinarie inloggning....

Ljudämpare ska sitta så långt bak som möjligt på ett avgassystem, om man inte har möjligheter att prova en massa plaseringar i bänk.
Dessutom gör dessa små dämpare så liten nytta, så det är ingen lösning på ljudproblem.

Det jag menade med insuget....är att M-divisionen är inga dumskallar, så orginalgrejorna är ibland bättre när man använder i förhållandevis otrtmmade M-motorer.
Att man skulle lyckas bygga något som ens är i närheten, hemma i garaget, har jag svårt att tro.
Trattarnas utformning har en anledning......och det finns andra trattar att köpa från BMW motorsport, om man trimmar.
Värme problematiken är nog lite överdriven.

Att vår orginalburk gav mer effekt en en dito kolfiber....är fakta.
Så att en kolfiberburk skulle ge något i alla läge, för en otrimmad M-motor, orkar jag inte enns svara på.

Våran gammla GTR med s62, med orginalburk och andra M-trattar, bromsades av Khöler till precis under 500hk.
Våran nuvarande otrimade s65 är bromsad till 477 hk, med helt orginalburk och orginal grenrör.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

För att förtydliga teorin om placeringen av ljuddämparna så är det så att avgaserna är varmare närmare motorn och tar därmed mer plats. Placerar man då ljuddämpare så försämras flödet där den varma gasen behöver som mest utrymme.

Därför är det bra att placera flödesförsämrande saker långt bak i avgassystemet där gaserna har svalnat och kräver mindre plats

Sen exakt hur mycket denna påverkan är, det får någon med ingenjörsutbildning svara på! thumbs up

BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
MPS
Stockholm/Karlstad
Här sen Nov 2013

Re:

andreas.e skrev:
För att förtydliga teorin om placeringen av ljuddämparna så är det så att avgaserna är varmare närmare motorn och tar därmed mer plats. Placerar man då ljuddämpare så försämras flödet där den varma gasen behöver som mest utrymme.

Därför är det bra att placera flödesförsämrande saker långt bak i avgassystemet där gaserna har svalnat och kräver mindre plats

Sen exakt hur mycket denna påverkan är, det får någon med ingenjörsutbildning svara på! thumbs up

Ja, men troligtvis är det väl pullserna som blir störda, mer än att flödet minskar.

Stefan Eriksson
Gabriel Roos
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re: Bild

plato skrev:
Testar igen

Uppladdad med Rejsas Android-app.

Hur går det med bygget ?

Jag skulle gärna se en bild på var du gjort av styrväxeln....

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007

Re: Bild

ButterflyRacing skrev:
plato skrev:
Testar igen

Uppladdad med Rejsas Android-app.

Hur går det med bygget ?

Jag skulle gärna se en bild på var du gjort av styrväxeln....

thumbs up Undrar också hur de går!

BMW M3 GTR E36 "BMW CUP special" -94
<<   1, 2, 3, 4
30558 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande