| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
flytta utvxl samt lamellspole BMW. Expertisen se hit!
|
1618 besök totalt |
|
Jag har en diffklump från BMW e34 525 TDS med 188 bakaxel bromsad med lamell från fabrik. slutvxl 2.65. Just TDS har den gamla bakvagnen/huset som e28/e30 har och delar således inte bakvagn med övriga e34 bensinare som har ett annat hus med 188 alt 210 dia på kronhjulet. Här kommer mitt scenario: Jag önskar att flytta pinjong, kronhjul och lamell över till det hus jag har på min e34 525 bensinare. detta för att tillsammans med ZF låda ha en utväxling som jag föredrar. Går det att få i det i mitt nyare 188 hus? För jag har nämligen hört på internet (inte alltid den säkraste källan) att folk stött på patrull. Det har nämnts att vid försöka att montera 2,65 kronhjul på sin befintliga e34 lamelldiff som standard ligger kring 3,15-3,2x beroende på bilmodell så kommer kronhjulet fel. att anläggningsytan där man sätter kronhjulet är antingen för djupt eller för grunt så att säga. minns inte vilket håll det va på. Men om jag nu har ett komplett 2,65 innanmäte som är lamelldiffat och inget försök till att pussla ihop spole från en modell och utväxling från annan osv. Kan det va möjligt att jag ska lyckas få ihop detta lilla projekt? Berätta nu allt ni vet. oerhört tacksam för att ha så mycket kött på benen som möjligt så jag inte får för långt stillestånd på bilen i onödan. _________________ Sammy Lundin |
||||
|
Kolla kanske med Danne på Bandhagens Däck, han kanske kan ha någon input. Minns att han pillade runt med olika diffinnanmäten och delar på sin Alpina tills det blev såhär
"BADaniel" finns här om du vill skicka PM: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.phpMed reservation för att mitt inlägg är FULLSTÄNDIGT irrelevant
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Det är från honom en del av mina erfarehneter kommer då jag tidigare lämnat en spole från högre utväxlad (högre siffra) klump för att pusslas ihop med 2,65. Då gick det inte så jag fick hämta grejorna. Men om allt innanmäte kommer från samma, passar det då tro? _________________ Sammy Lundin |
||||
|
3,15 och uppåt har en offset på anliggningsytan för kronhjulet och 3,07 och neråt har en annan offset. Detta då pinjongdrevet varierar väldigt i diameter med olika utväxling. Blandar du här får du problem, annars inte.
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Re:
Ja. Och jag har precis gjort så som du tänkt göra på en 210 diff. Fick ihop skiten och testkör i morgon! _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1618 besök totalt |