Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
fråga om däck tryck och camber, gat däck på bana+ slitage.
3333 besök totalt
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare

Hej alla kunniga
Skulle vilja ha lite rikt linjer för hur jag ska ställa in bilen i kväll, för att ha en hyfsat bra utgångs punkt i morgon på banan

Kommer börja min säsong med att köra på Falken Azenis FK453 225/45 ZR17 94W Nur spec.
Då de va riktigt bra pris på dom och de rekomenderas ju av folket att börja på vanliga däck innan man går över på R-däck så småningom.
Men som sagt vad tror ni är ett bra däck tryck på ett ungefär att börja med, utan att över hetta däcken totalt, kan ju givet viss sjustera trycket under dagen.
Och vad rekomenderar folket som max camber på gat däck?
Bilen i fråga är en RWD Toyota GT86, tjänstevikt 1310kg.

Tack på för hand

Fredrik

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Var ska du köra? På en snabb bana som Ringen med din bil skulle jag nog köra fabriksvinklar om jag körde gatdäck. Vet du vad spannet på camber är i fabriksinställningarna?

Däckstryck gatdäck på bana:

1 - Kör fabrikstrycket angivet för bilen med full last.

2 - Kolla noga på däcken under dagen om du får slitage över däckskuldran ner en bit på däckssidan. Ta gärna med en tuschpenna så du kan dra ett streck över däckssidan så du kan se hur långt ner på sidan du kört nästa pass.

3 - Om du kör på däckssidan, prova att gå upp max 0,5 kg över fabrikstryck. Om du fortfarande kör på däckssidan efter det så dra ner på ditt tempo i turn in och mid corner. (Ta gärna med en instruktör om du inte kört bana massa innan)

Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Tackar för infon.
De gick kalas bra thumbs up
Frågade lite kunnigt folk om slitaget på däcken, och de var tydligen helt okej på 2,8kg och en hel del camber som jag tänkte justera på plats, men lätt de vara som de va
Men fick ju kör tid fram för allt, vilket räknas mest för färskingar som mig antar jag.

De är ju så jäkla ROLIGT!!!!

Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Ja så här efter en körning till på falken däcken, så har jag en liten fråga
Vet att de här är inte däck att nöta bana på, så är i rullarna att skaffa R-däck med fälg till nästa säsong
Men till frågan då, har fåt ett konstigt slitage på däcken och här är vell bästa forumet att få svar på varför?
Över hettar däcken kanske?
vilket inte är någon förvåning i sådana fall
eller har slitaget att göra med däck tryck och camber?
Var riktigt varmt den här gången jag körde, så vart helt klart mer slitage på däcken.
den delen jag håller pekfingret på här är högre inåt däcket än utåt?

bild från andra sidan, så de syns bättre med höjd skillnad och slitage.

slitage i allmänt

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Sök på Toyoveck så hittar du mycket om ökat slitage 1/3 in från ytterkant (om det är det du försöker visa).

Stommen håller inte formen så slitaget blir lite knas. Styvare däck, annat tryck, bredare fälg, ... kan minska det.

fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Börjar nästan tro att stomen på däcken, börjar ge upp, då bilen svajar på däcken när man drar i gen dörrarna
Men är vell bara att se glad ut och genom lida detta år, så får jag köpa riktiga grejer till nästa år.

Citera
Däck för banåka
3333 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande