Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (12722 totalt) |
Däckstryck R-däck generellt
Jag körde på R-däck för första gången förra veckan och blev inte riktigt klok på lufttrycket. Däcken är Kumho ECSTA V700 soft och bilen väger 1500 kg. Kanske inte optimala gummiblandningsvalet? Hur som helst gick jag ner lite i tryck jmf med gatdäcken till 2,4 fram och 2,2 bak. Till min förvåning blev det inte mycket temparatur i däcken och på framdäcken fick jag mycket slitage på de två mittre "klackraderna". På gatdäcken är det alltid kanterna som tar slut och mitten skonas. En garagegranne körde tydligen i 1,6 bar i kalla däck och landade då på 2,0 när de var varma, men det var på en bil som bara väger 1000 kg. Vågar man gå ner under 2 bar på en bil som väger 1500 kg? Eller hur ska man göra? Vilken gummiblandning ska man ha? ![]() _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Det beror väl på många olika faktorer förutom bilens vikt gissar jag.
Men jag har 1,9 kalltryck i Pirellis rdäck på min 1650 kg tunga bil. Då får man ju ta det lite lugnt när man åker ut på kalla däck så att man inte mosar dom innan temp och därmed tryck ökat. _________________ ![]() |
||||
Mycket slarvigt kan man säga; att på bana skall man höja trycket ett halvt bar om man åker på gatdäck,
och sänka det ett halvt bar om man åker på R-däck. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Kolla lite på dessa länkar. Det talas väldigt lite (inte alls) om vagnvikter...
Pirellis rek. för PZero Corsa http://www.vanadisgummi.se/pcorsa.htm Bridgestones rek. för RE540 (auf Deutsch): http://www.sportreifen.com/tipps.htm Kanske dessa kan bringa lite ljus i ringtrycksmörkret? _________________ Jörgen Eriksson |
||||
ok, jag tackar för två bra svar. Man vill ju inte chansa och sänka trycket så att man kränger av ett däck. Vill helst inte ens tänka tanken! Jag har sett en del ruggiga incidenter med superdäck på kartar på den tiden när det inte var standard med skruvar genom fälgbanan - extra spännande blir det när man går utanför banan och fälgen gräver ner sig tills det tar stopp ...
Jag tilläger: tre bra svar - han inte se ditt inlägg Jörgen ... ![]() _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
På karten lyckades jag få däcket att lossna redan vid 0.7 bar. På karossbilen har jag, ofrivilligt, kört med 0.3 bar; och det däcket satt kvar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Kör du 1.9 runt om? Tror du 2.0 passar min bil med super sport race? _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Vet inte alls vad de ska ha, sorry. Men tänk på att köra med mera tryck på gatan om du har låg profil på däcken. Annars slår det lätt igenom i potthål o skit med o-runda fälgar som resultat ![]() _________________ ![]() |
||||
Re: Däckstryck R-däck generellt
Åkte på Knutstorp med mina V70A medium, bilen väger 1400kg. Kalltryck 2.2/2.5 blev:(efter att ha släppt ut, släppt ut, släppt ut, och släppt ut lite till,) ett varmtryck på 2.1/2.1 som jag tror blev lagom. Efter att ha svalnat mätte jag med en digital rättvisande mätare kalltrycket till 1.8/1.8. Framdäcken slets mest på yttre sidan av mönsterklackrad nr2. Vet inte om jag vågar släppa ut mer. Har inte slitit på däcksidorna ännu, vänster fram är lite mer slitet än höger. Bakdäcken ser nästan oanvända ut. Enligt vad jag hört kan jag gå ner ännu mer i tryck, ska prova det nästa banåkning. _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge ![]() |
||||
Enligt återförsäljaren:
Däckstryck för varmt däck: 2,1-2,3 bar optimal arbetstemperatur: 70-75 C Max temperatur: 85 C Sen så reserverade de sig för trycket i en så pass tung bil (~1500 kg) och menade att man eventuellt måste gå upp i tryck då. Men generellt så rekommenderade han att man skulle använda hårdaste gummiblandningen fram på större motorstarkare framhjuldrivna bilar eller på tunga fyrhjulsdrivna bilar, speciellt om en större del av vikten ligger fram. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Åkte förarkursen BMWSC Gelleråsen 040520 och skiftade hjulen bak/fram. Släppte ut ännu mer luft, hade 2,0 varmtryck och noterade mindre slitage än tidigare. Visserligen körde jag inte lika många varv som på Knutstorp, och dessutom blev däcken inte lika varma, men jag tror ändå att receptet är lågt lufttryck. Ska prova ännu lägre på Anderstorp 040605 Opel SC. Kanske 1,8 varmt? (motsvarar ca 1,5 kallt...) Däcken är Kumho V70A med medium gummiblandning, 235/40x17. Bilens vikt 1400kg.
_________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge ![]() |
||||
Hejsan!
Mitt namn är Per-Anders och jag har under en tid följt detta trevliga forums diskussioner (dock anonymt). Har nu bestämt mig för att låta "gamla Bettan" få känna på banan till sommaren... Jag har precis införskaffat en uppsättning Pirelli PZero Corsa (225/40-18), men är som många andra väldigt osäker på vad som är "rätt" däckstryck. Vore tacksam om någon kunde ge mig en rekommendation vid kalla däck. Bilen väger ~1300 kg. Tack på förhand! Med vänliga hälsningar, _________________ Per-Anders Gustafsson |
||||
Jag vill på intet sätt titulera mej däckexpert, men efter att ha åkt på tre banträffar med mina R-däck har jag släppt ut mer och mer luft... Läste nån tråd här i forumet att riktlinje för tryck är att höja 0.5 bar med gatdäck, och sänka 0.5 bar med R-däck när det ska åkas bana. Jag tror att det är rätt väg att börja. Sen får man laborera lite till beroende på hur däcken slits, eller hur lufttrycket ändrar sej vid körning.
Per-Anders skrev: Jag har precis införskaffat en uppsättning Pirelli PZero Corsa (225/40-18), men är som många andra väldigt osäker på vad som är "rätt" däckstryck. Vore tacksam om någon kunde ge mig en rekommendation vid kalla däck. Bilen väger ~1300 kg. Kolla i instruktionsboken vilket tryck det skall vara. Dra sen av 0.5 bar med R-däck, kör tills däcken blir riktigt varma, justera trycket igen, (släpp ut luft) låt däcken svalna lääänge. Mät kalltrycket. Då borde du ha ett vettigt värde att använda. Viktigt är också att hjulinställningen är rätt. Min bil har nog inte rätt inställning fram, det sliter hårt fram på ett lite konstigt sätt, mer i mitten än på sidorna trots 1.6 kalltryck...Senaste försöket var på Anderstorp 040605 med OpelSC, då slets plötsligt höger fram mer än vänster...(?) Vikt 1400kg, 235/40x17. Kumho V70A medium gummiblandning. _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge ![]() |
||||
pålsson:
Tack för ditt svar/förslag! Frågan är bara om det resonemanget funkar för min bil. I bruksanvisningen till bilen så står det att originaldäcken (Michelin Pilot Sport 225/40-18) skall ha 2.3 bar fram och 2.1 bar bak. Låter inte 1.8 repsektive 1,6 lite väl lite, eller? /Mvh Per-Anders. _________________ Per-Anders Gustafsson |
||||
Tycker jag inte, om du har R-däck. Min bils rekommendation är kalltryck gatdäck 205/55x16: 2,3 fram och 225/50x16 2,5 bak. I mina 235/40x17 R-däck har jag kalltryck 1,7 fram och 1,9 bak. Ta reda på det rekommenderade tryckintervallet just för dina däck. Det kan skilja mellan olika däckfabrikat. Ge dej sen ut på banan och prova. Om du inte "klättrar på väggarna" så kan du sänka trycket lite till. (Dvs sliter på däcksidorna). R-däck är väldigt stabila i stommarna. _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge ![]() |
||||
Men Michelin Pilot Sport är inte R-däck, det är gatdäck. Vad gäller gatdäck på bana så har jag kört originaltryck (i mitt fall 2.5 kallt runt om) men om man tittar på slitaget så borde jag ha lite lägre bak och lite högre fram (men inte mycket). |
||||
Dan Hovang:
Jag är väl medveten om att Michelin däcken inte är gatdäck... Men eftersom Ford rekommenderar att köra med 2.3 bar fram och 2.1 bar bak på dessa däck, så var min fråga om det är ok att köra med 1.8 respektive 1,6 bar på mina Pirelli PZero Corsa (2.3-0.5/2.1-0.5)? /Mvh Per-Anders. _________________ Per-Anders Gustafsson |
||||
Äsch, jag som läser slarvigt som vanligt ![]() |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (12722 totalt) |