Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi 90 Coupe Quattro -89 med en Turbo | 8303 besök totalt |
Ett underbart flummigt bilbygge utan riktiga mål. Leka med bilar är som en dans för mig.. Det finns inga mål, man har bara kul undertiden som det pågår i olika former. I motorsport pratar man om Mål (Finish). Jag ogillar tanken på att vara fööör mål inriktad, tror att man missar det hela roliga om man hänger upp sig för mkt på det. Jag bygger å ser vad som händer
Audi 90 Coupe Quattro som jag byggt om lite. När jag började hade jag tänkt köra på sugmotor och bara slänga på däcken och köra. Men när jag fastnade för att hålla på med att bygga på bilen så blev tankarna lite mer utspridda och tokiga. Projektet stannade upp en del mellan 2010 och 2012 men har börjat leva lite igen. Vi får väl se hur länge det lever denna gången. Lite fakta om bilen: Kaross: Lättad på det mesta Halvbur Chassi: KW V3 Dämpare XYZ bomsar, fram 355mm och bak 330mm Acetal bussningar i länkarmar, motorfästen och diff. Alu bussningar i Subframes. Alla leder bytta till nytt. Egenbyggd krängningshämmare bak. Original Audi S2 fram Drivlina: Drivlinan kommer komplett från en Audi S2 -91 Spec Stage 3+ Fjädrad koppling. Växellänkage förstärkt ihop med JHM shortshiter. Motor: 2.6+ 7A motor från Audi Coupe 20V uppborrad och strokad. Kolvar från Mahle H-Profilstakar Turbobanit TB60 turbo. 1600cc Spridare 1xIntankpump > Catch tank > 2x Bosch 044 pumpar. VEMS Machinen Steuergerät Kolvar från Volvo.. Host host.. Modifierade H-Profil med mahle kolvarna Dieselvev och övrigt. Byggde fixtur för kovarna. Fräste ner dem lite i kronan. Fick ta ur lite för ventlerna och eventuellt högre lyft på kammen. Använde original tank för soppan. Fixade till ett y-block. Vanlig AN slang pallade inte E85... Folk varnade mig.. jag lyssnade inte. Slangarna var stehårda. Hopbyggd för 3:e gången ska jag tillägga. Islängd med nya magnecor kablar. ÖL Grundmappning Testkörning på Kullen Kunde inte hålla mig.. Vingen bara låg där å jag hade tid över.. Ingen aning om det ens funkar Redo för körning.. fast vänta lite... Hade ju lite virke över och ledigt från jobbet... Kommer detta ens funka? Summarum... Kört väldigt lite med bilen. Mestadel byggt å byggt. nu finns potential för massor med problem igen så nu är det bara å sikta på att få köra lite framöver om jag har tur _________________ //Jim Helt Banänas änna |
Där ja Mer Audi åt folket på rejsa
Verkar vara ett gott koncept & klart rätt bana vad gäller "icke-mål" med bygget Jag smider själv på ett snarlikt motorbygge & har kikat på Volvos kolvar på 81mm. Jag är dock lite kluven vad gäller möjlig maxeffekt med dessa ? Det jag får fram är ca 500-600hk. Har du mer ingående info eller erfarenhet av detta? Antar att du kör med 83mm i borr & 155mm staklängd, eller gick det att köra längre stakar? lite mer mumma om maskin vore kul. Hurdan är motorkaraktären med TB60:n & Audi big-block lycka till med byggandet & körningen _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
Tjenare hehe ja jag hate vart här på ett tag men men men...
Motorn är en smallblock med 144mm stakar. 83mm i borr. Har nu fått ordning på laddet och TB60 turbon kickar på rätt bra nu fär jag säga. Tippar på att jag skulle kunna hamna på runt 5-600hp.. Men jag lägger mig nog runt 380 - 450 för banåkning nu i början. Vridet är helt otroligt. Jag körde 2.2 liter innan men denna setup ger helt annan respons och körbarhet. Dock är jag orolig för det stora slaget samt de korta stakarna. Driftsäkerheten är oviss...Varvstoppet ligger nu på 6800 rpm. Ska köra på Kinnekulle med GTI klubben på race and shine 2014-07-06 för att testa å se vad som håller och inte håller på den.. _________________ //Jim Helt Banänas änna |
Tack för infon. Är allt ordentligt gjort så ska din tänkta baneffekt inte vara några problem. Jag har min shiftlight på 7500 rpm. Maxvarv har jag på 8000
mina lyftare är lättare men mina kolvar är tyngre än dina Lycka till men bankörningen va fan Tobbe, jag kör också fördelare & tändkablar Funkar klockrent _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
Hehe ja fördelare funkar just i alla fall heheh biltema spole. Satsade på riktigr fina tändkablar och knackade 0.5. Går super laddar 1.5 bar bara dock.
Det gick till en början riktigt kass på kullen. Men efter att ha tömt vevhus catch tanken samt dragit åt ena fälgen som nästan lossa hehe. Så gick det riktigt fint. Just nu är bilen lastad igen på Niklas Rosells släp (Tackar för lånet) och är på väg till gatebil rudskogen. Det är inte mkt körtid man får där men detta är lite fira att bilen är klar. (Host host halv klar). Det är jäkligt nervöst just nu men det är bara att köra på sålöser ssig nog resten. _________________ //Jim Helt Banänas änna |
_________________ //Jim Helt Banänas änna |
Då var den säsongen över och dags att ställa av audin. Stort TACK till alla som varit med. Grym säsong!! Nästa år kör vi ännu hårdare!!!
En liten film på sommarens RACING!!! https://www.youtube.com/watch?v=vlai _________________ //Jim Helt Banänas änna |
Våra race- och banåkarbilar Audi 90 Coupe Quattro -89 med en Turbo | 8303 besök totalt |