Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckfunderingar (gatdäck, R-däck, vinklar etc)
4762 besök totalt
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare

Hej!

Jag är ny på forumet så såga mig försiktigt om jag gör fel.
Jag har försökt söka och hitta svar som passar in på min situation men blir inte riktigt klok. T.ex. hittar jag något som är lämpligt som sedan sågas av någon som hade en för tung bil på 1400kg, och min bil har en tjänstevikt på 1530kg, eller så sågas våtgreppet eller något annat.

Hur som helst, min situation:

Jag kör i dagsläget en Subaru Impreza WRX STi, andra generationen (s.k. blobeye mer speficikt)
1530 angiven tjänstevikt, påstås vara 60/40 viktfördelning
Drivning, fyrkrafs med 35/65 fördelning men med möjlighet att låsa centerdiffen (blir det 50/50 då månne?)
I dagsläget med standardhjulvinklar
Tyvärr är bilen inte speciellt lastvänlig så det är inte helt smidigt att få med sig andra fälgar till träffar. Alltså vill jag ha ett allrounddäck så att säga.
Bilen körs även som transportfordon, men inte regelbundet då jag har cykelavstånd till jobbet. Men det är ändå min enda bil snart.
Sedan är det nöjeskörning på småvägar, även några konbanekörningar om året och även några riktiga banträffar. Har t.ex. varit på mantorp en vända.

I dagsläget har jag Goodyear Eagle F1 Asymmetrical 2, 225/35-18
Dessa däck levererar definitivt tillräckligt bra för mina önskemål, både i vått och torrt.
Däremot så håller de inte riktigt för min misshandel utan börjar slitas mer och mer på sidan trots ganska högt däcktryck, speciellt fram.
Detta ska ju tydligen vara vanligt för gatdäck som pressas lite på bana

Mina funderingar:
Kan detta räddas med ökad camber?

Hur som helst så börjar det närma sig dags för nya däck. Eventuellt blir det att nyttja originalfälgarna som är på. 7½" x 17"
Är det 225/45-17 som är optimalt där eller kan man tjäna på att gå upp till 235?
Som jag förstår kan responsen bli lidande av att bredda så.

Jag är lite skeptisk till R-däck då jag vet att regngreppet brukar kunna vara ganska "sådär" på sin höjd. Sedan vet jag att på hojar så slits mer racebetonade däck väldigt mycket när de är kalla, och man får sällan upp tillräcklig temperatur på gata, misstänker att R-däck kan ha liknande egenskaper. Har jag fel?

Om jag har rätt:
Finns det några däck som är som mitt nuvarande vad gäller mönster/gummi men med en stomme som klarar av lite mer misshandel?

Jag kör inga jättelånga pass så överhettning är inget enormt problem, än åtminstone.
Sedan är jag ganska bekväm/snål så jag vill inte köpa nya mackor för ofta.

Vad jag söker alltså:
-Bra torrgrepp, jämförtbart med det jag har idag
-Skapligt våtgrepp, ska vara trafiksäkert
-Skapligt kallgrepp och inte för stort kallslitage
-Stomme som inte viker sig lika lätt som ett vanligt gatdäck
-Gärna lång livslängd eller lågt pris, helst båda

Jag kan givetvis låta bli att pressa när däcken är kalla men man måste kunna bromsa och göra en undanmanöver, sedan tar det väl en jävla tid att få däcken varma på gata?
Släpper däcken på ett förutsägbart vis och inte jätteplötsligt när de är kalla så är det ju lättare att acceptera.

Detta är givetvis något av en "tall order" och det förstår jag. Men med dessa önskemål i åtanke: Vad rekommenderar och säger ni?

Tack på förhand!

Mvh Erik

Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Så här ser dagens däck ut.

Bridgestone re070, kan det vara något. Hittade lite om det när jag sökte på mobilen. Får kolla upp det mer senare.
Påstås ha suttit original.

Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Mina 2 cents..
Baserar det på min evo som är liknande konfiguration.

Mer camber räddar ojämt slitage men inte direkt att de viker sig pga vek stomme.
Jag har tyckt att 225 varit lite väl smalt, åker nu 255/35-18. Men 225 är nog max på 7,5" fälg.

Ett däck som är värt att kika på för dig är Federal RS-R. Skaffade det med samma motivering som du och det har funkat bra. De har kraftigare stomme, de är billiga och de håller bra. Funkar i både torrt och blött, blött har jag iofs inte testat på bana utan mer subjektivt på gata. Har inget problem att åka 15-20minuters pass på bana och funkar fint till vardags.
Det har inte samma fäste som ett R-däck och är långsammare, men det är snällt att köra på.

Har inte haft problem med obalans däremot har jag fått sprickorna på tvären som de flesta brukar få.
De låter lite mer än en del vanliga däck, men mycket mindre än r-däck.

Har åkt fyra banträffar och 500+ mil gata och har halva mönstret kvar.

Lite mer camber tillsammans med dem är nog att rekommendera om du har möjlighet.

Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

MPSS funkar okej för att vara ett gatdäck, tror dock inte dom görs i 17"...

Vet inte hur federals semi-rdäck funkar i regn... men finns säkert utlåtande om det i trådarna om det däcket här på rejsa.

Sen så slits ju inte rdäcken så förbaskat mycket på vanlig körning... du kan ju byta däcken hemma och åka på rdäcken till banan...
Dock brukar ju rdäck vilja ha mer camber än vanliga däck så det kanske inte blir så lyckat med slitaget då...

Angående hur rdäck beter sig när dom e kalla/när det är vått är det olika mellan däcken, r888 är dom "snällaste" utav dom jag provat. MPSC dom värsta...

Jag tror att du ska satsa på federal rsr595.
Angående storlek på däcket så kanske du kan gå ner lite i profil?

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

Får läsa på lite om federals däck då.
Var hittar man MPSS?

E.Svensson: Varför bör jag gå ner i profil?
Nackdelen med det är ju att jag får fortsätta dras med det mätarfel jag har i dagsläget (225/40-18 är närmre originaldiameter än 225/35) vilket är lite tråkigt på en bil som mestadels går gata.

Angående transporter kan jag tillägga att det är en resa till Nürburgring, så det handlar ju om en och annan mil.

Jag har tidigare kört med Bridgestone Potenza RE01R och det kallades "semi R-däck" Stadigt däck men sådär kall-/våtgrepp
Dock var det förutsägbart så det funkade. Någon av er som jämfört mot det?

Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Igge? förmodar jag
Jag är ju en nybörjare som du när de gäller ban körning.
Men tänkte ändå jag kunde tipsa om Falken Azenis FK453 Nur spec.
Som är ruskigt biligga på dackonline nu, köpte dom lite på schans då jag förstog att orginal micheline primacy hp, skulle vara en stor besvikelse om de inte var drifting man var ute efter då så klart.

Körde Falken däcken på bana i helgen, startade på 2,8 i kall tryck och hyfsat mycket camber, och låg väldigt bra slitnings mesigt på däcket efter en dags körning, (frågade kunniga på plats)
Var förvånas värt bra fäste på blöt underlag tyckte jag också.
Körde evon på tierp arena föra året på pireli p zero däck och dom upplevde jag mycket halare, vart även torr sprickor i dom däcken och nån bit gummi gick de ur också.

Ord från en nybörjare, men väldigt nöjd med mina däck thumbs up

Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Igge stämmer! thumbs up

Ska ta och kika på det däcket också. Vad för dimension körde du på?
Höll däcksidorna?

Visserligen har du en bil som borde vara snällare mot framdäcken, men värt att forska på
(Lägre vikt, mindre framtung och rwd)

Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Lägre profil = lägre däckhöjd som sviktar...
Fast kanske inte spelar så stor roll i praktiken....

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

E.Svensson skrev:
Lägre profil = lägre däckhöjd som sviktar...
Fast kanske inte spelar så stor roll i praktiken....

Det är sant, men 35 profil är väl ganska lågt? Och det verkar ju tyvärr inte ha räddat mina Goodyear, fast det kanske skiljer från däck till däck

Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Re:

Erik Nilsson skrev:
Igge stämmer! thumbs up

Ska ta och kika på det däcket också. Vad för dimension körde du på?
Höll däcksidorna?

Visserligen har du en bil som borde vara snällare mot framdäcken, men värt att forska på
(Lägre vikt, mindre framtung och rwd)

Stämmer bra de, rwd och 1310kg tjänste vikt körde på 225/45 17 och däcksidorna höll, fast jag valde en model med läggre last index.
Finns jäkligt många olika belastnings index av de däcket, även med förstärkt däcksida om jag inte mins helt galet, men framför allt samma pris på alla olika modelerna var de

Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

Låter ju inte alls rörigt...

Federal RS595 faller bort pga varierad kvalité enligt omdömen.

MPSS hittar jag inte i lämplig dimension.

Efter lite mer forskning och fundering så lockar faktiskt originaldäcket RE070. Ska höra med lokala däckverkstaden om de kan få tag på det.

Har mest hittat goda omdömen om det och det ska vara något bättre i det torra än däcket jag har idag med uppoffringen att det inte har samma våtgrepp.
Däcket beskrivs vara ett semi-R däck så det låter som det kan matcha mina önskemål.
Priset på däckonline är ganska lågt också.

Falken Azenis hittar jag ganska mycket gott om, men det är fler superlativ i samband med RE070. Ligger dock som andra alternativ.
Det hänger förvisso lite på om däckverkstaden kan få tag på det och om mina originalfälgar fortfarande är raka.

Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Hittade denna filmen i går.

Däck liknande 595 RSR, har själv funderat på Khumo XS KU36.

https://www.youtube.com/watch?v=OC83IbX__Gg

Med vänlig hälsning, Per

4762 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande