Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Första gången på bana | 11325 besök totalt |
Tjena!
Vet inte om detta är riktigt rätt tråd och skriva i, men testar. Köpte i våras en BMW M3 e36. Tänkte börja lite smått med att köra på bana. Har uppgraderat bilen lite med Coilovers, gat/ban kitt. Bromsar och lite andra chassi delar. Så det kommer inte bli någon hård körning i början. Men min fråga är om ni har lite tips på vad man ska tänka på när man börjar köra på bana? Kör teknik? Vad bör man göra med bilen för att den ska vara säker på banan? Finns det förar kurser man kan gå? Är tacksam för alla svar jag kan få Mvh _________________ Andreas Rödby |
||||
Prova att kolla igenom NYBÖRJARSVÄNGFORUMET. Många tips och svar på dina frågor finner du just där. _________________ Roland Johansson |
||||
Sådär kort:
Skaffa mycket körtid. Det vill säga åk på så många träffar du bara kan. Gör bort dig. Överstyr, understyr, åthelvetestyr... Lär dig hur du kan köra. Och viktigast: 1. Var lyhörd. Det finns folk som gjort alla dina misstag plus fler än du kan räkna till. Hör på vad de har att säga. 2. Ha roligt. Försök inte vara snabbast. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Bra tips här ovan! Lyssna på magkänslan, den brukar veta vad som är lagom tempo. Se till att utnyttja instruktörer på träffarna, du får då hjälp att lära dig saker på en kvarts körning som annars kan ta dig flera träffar om du bara kör själv.
Bilen kan absolut vara HELT standard. En M3 är extremt kompetent som den är. Se till att allt är helt och friskt bara, stötdämparna är hela, bromsskivor och belägg är i bra skick. Byt bromsvätska så den är ny och fräsch. Gärna till en extra värmetålig, tex Motul RBF600. Den enda svaga punkten är just bromsarnas temperarur, se till att alltid bromsa som man ska, FULLT och inte halvhårt lite försiktigt. Titta på dina däck under dagen så att du ser att du inte överkör dem, fråga gärna de andra på träffen om hur de tycker dina däck ser ut att må. Och till sist, var lyhörd på om bromspedalen börjar bli lite mjuk, kör då lugna avkylnigsvarv bums. Och ställ massa frågor _________________ Magnus Thomé |
||||
Det finns dom som har nerver till det Antingen det eller så får du åka en sväng med dom. Båda är väldigt lärorikt. Själv tycker jag att det är väldigt givande att just åka med andra då det inbland ger perspektiv om att man kan svänga hårdare, köra fortare (eller långsammare ), skippa att bromsa, andra spårval osv. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||
Och steget bättre är väl att få åka med några varv, ta en paus och fokusera och sedan ha intruktör med i bilen. Du har fått en inblick i spårval, sedan får du tips... Som en bonus därefter ber du instruktören åka 'hare' med dig, ligga efter och titta eller gå förbi och visa. _________________ Roland Johansson |
||||
exakt, så stor radie som möjligt är grundteorin, men lite tvärare i början och räta ut lite på slutet så du kan gasa på och få upp farten på rakan. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
En liten sak till, kör inte för långa pass i början och se till att drick tillräckligt, det är mycket man tar in första gångerna så va utvilad osv. innan.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Sviestad har ju provapå kvällar, vilket gör det lite mindre cirkus att dra iväg än en heldagsträff, om du råkar bo max ett par timmar bort. Fokusera annars på att få till det så trevligt som möjligt (om det är MonoMärkesträff eller mesta möjliga mix är upp till dig) och försök att sänka ambitionsnivån. Kör som nämnts korta pass, det är absolut inget fel att bara köra 10 varv åt gången (det brukar sammanfalla med att gatdäck och bromsar gärna vill vila lite). Att försöka maximera antalet körminuter per eventkrona gör bara att fokus hamnar på annat än att ha skoj och lära sig körning och känslan i bilen. |
||||
Kinnekulle är ju inte så långt bort, bara att titta i kalendern (Folkaklubben på söndag, BMW 21e sep tex). Inbjudan mm kan ibland vara lite knöligt att hitta men det finns alltid hjälpsamma själar och med ödmjukhet kommer man långt. |
||||
Bästa strategin för att lära sig bankörning är att respektera hastigheten från början. Lär känna bilen som din egen hand så att den inte överraskar dig med att göra något du inte är beredd på. Börja lugnt och öka sedan farten efter hand. Du kommer behöva många gånger innan du kan maxa bilen på bana. Bättre att hålla sig långsamt på banan än att snabbt åka av Lycka till!
|
||||
Nybörjarsvängåkaforum Första gången på bana | 11325 besök totalt |