Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Falck Väghjälp Europa+ på ringen?
4376 besök totalt
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare

Hej!
Har planer på en färd till ringen i sommar (min första) och eftersom jag gillar att ha försäkringsskydd tecknade jag Falck's assistansförsäkring.
Enligt hon jag pratade med ska den gälla i hela europa, ringen inkluderad.

Är det någon som har erfarenheter av det?

Efter att ha läst lite om hur olyckor hanteras där och hur villkoren är utformade blir jag lite osäker.

"Tjänster bilägaren eller annan beställt, utan godkännande av Falck" får mig att reagera, kan dom då neka att acceptera bärgning av ringens personal och låta mig få stå för det själv även fast de sagt att den ska gälla på ringen?
Eller måste de foga sig när jag säger att det bara finns ett bolag som bärgar där?

Åsikter och kommentarer är välkomna

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Har inget bra svar men gubbarna i bärgningsbilarna är griniga tyskar, har du inte dina åsikter extremt väldokumenterade så får du det nog svårt när det väl händer. Allt är bara en extrem gissning baserad på magkänsla.

Grönt kort är också VÄLDIGT bra att ha med i bilen vid en eventuell olycka!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Har inget bra svar men gubbarna i bärgningsbilarna är griniga tyskar, har du inte dina åsikter extremt väldokumenterade så får du det nog svårt när det väl händer. Allt är bara en extrem gissning baserad på magkänsla.

Grönt kort är också VÄLDIGT bra att ha med i bilen vid en eventuell olycka!

Jag beställde grönt kort för en timme sedan, så det hinner förhoppningsvis dyka upp i tid
Ska ju inte behövas i tyskland så jag beställde inget när jag frågade FB för en månad sedan, men tydligen kan det ju underlätta ändå så nu är det på väg

Kan tillägga att jag såg till att få med Nürburgring i det inspelade avtalet när jag tecknade försäkringen

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Jag förstår inte riktigt syftet med denna försäkring? Är du rädd för att få stå för bärgningskostnaden om du klotar på ringen? Det är ju inte direkt den stora kostnaden. Dessutom har du ju en gällande trafikförsäkring.

Ett tips är att du läser igenom denna tråd, i synnerhet slutet av den.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77569&postdays=0&postor . . . .

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

För övrigt har Mats bra koll på läget och kan på olika vis vara behjälplig båe före och efter en eventuell incident så lyssna på han!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

Mats Th skrev:
Jag förstår inte riktigt syftet med denna försäkring? Är du rädd för att få stå för bärgningskostnaden om du klotar på ringen? Det är ju inte direkt den stora kostnaden. Dessutom har du ju en gällande trafikförsäkring.

Trafikförsäkringen täcker väl inte bärgningen eller har jag missförstått?
Har läst den tråden, men tyvärr inte nödvändigtvis fattat allt

Syftet med försäkringen är ju givetvis även extra trygghet på väg ner till ringen och att bilen ska komma hem vid ev. olycka.

Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007

Re:

Johan Sjöström skrev:
Har inget bra svar men gubbarna i bärgningsbilarna är griniga tyskar,

Jaha Johan, hur ofta har du träffat ngn grinnig Bongard chafför??

Jag tycker de är ganska trevliga och hjälper till ganska bra. Men det är ju som tandläkaren, det är aldrig kul att träffa dem.

Erik. Trafikförsäkringen gäller på Ringens turistkörning

BMW Z3M
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Erik Nilsson skrev:
Mats Th skrev:

Trafikförsäkringen täcker väl inte bärgningen eller har jag missförstått?
Har läst den tråden, men tyvärr inte nödvändigtvis fattat allt

Syftet med försäkringen är ju givetvis även extra trygghet på väg ner till ringen och att bilen ska komma hem vid ev. olycka.

Då har du missförstått. Trafikförsäkringen täcker bärgningen och räcket. Skadorna på din egen bil täcks givetvis inte, där behöver man en vagnskadeförsäkring som gäller på ringen och det är ju lite knepigare...Där emot precis som Johan poängterat är det väldigt bra att du har med det gröna kortet. Det KAN göra att du slipper betala på plats MEN räkna inte med det. Därför bör man åtminstone ha 3000 Euro till övers för en eventuell krasch för att täcka bärgning samt räcke.

Som sagt, det dyra är väl ändå din egen bil om du kraschar rejält?

Sen ska man tänka på att även om något anses vara självklart när man läser ett försäkringsbolags villkor så behöver inte försäkringsbolaget vara av samma åsikt, vill du få rätt krävs ofta en process som tar många år och kostar väldigt mycket pengar, det vet försäkringsbolagen och därför kan de många gånger neka ersättning just eftersom de vet att så få väljer att driva en juridisk process. Något OT men du kanske läst i tidningarna i veckan om kvinnan som var med i en trafikolycka och fick rätt mot försäkringsbolaget efter 15 år...

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Franzetti skrev:
Johan Sjöström skrev:
Har inget bra svar men gubbarna i bärgningsbilarna är griniga tyskar,

Jaha Johan, hur ofta har du träffat ngn grinnig Bongard chafför??

Jag tycker de är ganska trevliga och hjälper till ganska bra. Men det är ju som tandläkaren, det är aldrig kul att träffa dem.

Mitt ordval var kanske inte het rätt men det jag ville säga var att dom är inte speciellt flexibla, dock är det en klar fördel om man behärskar tyska och kan föra dialog med dom.

Jag hoppas slippa föra dialog med dom någonsin, än så länge har det gått bra men man kommer närmare för varje varv säger dom.

En rolig sak är att min son tycker det är skoj att gå till tandläkaren och ser framemot det. Själv väljer jag tandläkaren framför Bongard varje dag!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Franzetti skrev:
Men det är ju som tandläkaren, det är aldrig kul att träffa dem.

Erik. Trafikförsäkringen gäller på Ringens turistkörning

Hoppas jag slipper träffa dom. Jo att min trafikförsäkring gäller visste, däremot var det ny info att den inte bara täcker skadorna jag orsakar (räcke etc) utan även bärgning

Mats Th skrev:
Då har du missförstått. Trafikförsäkringen täcker bärgningen och räcket. Skadorna på din egen bil täcks givetvis inte, där behöver man en vagnskadeförsäkring som gäller på ringen och det är ju lite knepigare...Där emot precis som Johan poängterat är det väldigt bra att du har med det gröna kortet. Det KAN göra att du slipper betala på plats MEN räkna inte med det. Därför bör man åtminstone ha 3000 Euro till övers för en eventuell krasch för att täcka bärgning samt räcke.

Som sagt, det dyra är väl ändå din egen bil om du kraschar rejält?

Sen ska man tänka på att även om något anses vara självklart när man läser ett försäkringsbolags villkor så behöver inte försäkringsbolaget vara av samma åsikt, vill du få rätt krävs ofta en process som tar många år och kostar väldigt mycket pengar, det vet försäkringsbolagen och därför kan de många gånger neka ersättning just eftersom de vet att så få väljer att driva en juridisk process. Något OT men du kanske läst i tidningarna i veckan om kvinnan som var med i en trafikolycka och fick rätt mot försäkringsbolaget efter 15 år...

Att försäkringen täckte bärgningen var som sagt en nyhet för mig
Pratar vi endast bärgning av banan eller ända hem?

Att hitta en vagnskadeförsäkring som täcker på ringen för en Impreza WRX STi när man är 23 bast är något av en utmaning, ja :P
Jag är glad som har en premie på under 1,5k i månaden (påställd)

När 3000EUR ändå är på tal. Pratar vi cash i fickan eller att man får komma till ett kontor eller något och får en möjlighet att massera sparkontot?

Kraschar jag rejält är bilen och allt annat det lilla i sammanhanget, jag och eventuell passagerare är det viktiga
Hur som helst är det en risk jag inbillar mig att jag är villig att ta, men jag försöker göra vad jag kan för att minska den ekonomiska risken
Fast ringen ska strykas från hinklistan, så är det bara

Citera
Anders_J
Älvsjö
Här sen Okt 2012

Försäkring eller inte, den bästa försäkringen du har är ditt eget omdöme. Eftersom det är första gången du är där, ta det lugnt. Väldigt lugnt. Håll uppsikt framåt och bakåt, undvik curbs. Undvik tidtagning, åtminstone sådan som du själv kan se, visst, man vill nånstans veta hur lång tid det tog men undvik att köra på tid. Försök köra en vardagskväll, betydligt lugnare än på helöppna helger då det kryllar av allsköns virtuoser på bilkörning.

Så länge man har den inställning så går det nog bra Själv är jag nybörjare med 25 varv på ringen men nu börjar jag hitta runt på banan och då börjar man tro att man kan..............

Göteborg
Här sen Nov 2007

Omdöme kan man inte inte lite på när någon spillt ut glykol eller olja på banan....

Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

Anders_J skrev:
Försäkring eller inte, den bästa försäkringen du har är ditt eget omdöme. Eftersom det är första gången du är där, ta det lugnt. Väldigt lugnt. Håll uppsikt framåt och bakåt, undvik curbs. Undvik tidtagning, åtminstone sådan som du själv kan se, visst, man vill nånstans veta hur lång tid det tog men undvik att köra på tid. Försök köra en vardagskväll, betydligt lugnare än på helöppna helger då det kryllar av allsköns virtuoser på bilkörning.

Så länge man har den inställning så går det nog bra Själv är jag nybörjare med 25 varv på ringen men nu börjar jag hitta runt på banan och då börjar man tro att man kan..............

Omdömet hoppas jag att jag kan lita på, har en del banerfarenhet med körning utan stödhjul och har inte gått i backen där.
Fast ingen av de banor jag varit på kallas något med "helvetet" förvisso...

Så det är vardagar som gäller?
dvorak skrev:
Omdöme kan man inte inte lite på när någon spillt ut glykol eller olja på banan....

Lite så jag tänker också

Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Re:

dvorak skrev:

En tanke ... Då tyska trafiklagarna gäller under turistkörningen och därmed trafikförsäkringen (i alla fall för svenskar än så länge, väl?) så borde skador på bil, räcken, annat, täckas av försäkringen för bilen som spillt glykol/olja? Problemet kan ju dock vara att få tag på den skyldige, men om denne blivit stoppad av personalen på Nürburgring, eventuellt själv blivit bärgad (och så vitt jag vet anmäls alla olyckor rutinmässigt till den lokala polisen?) så borde det finnas en chans att få sina egna skador ersatta om man själv inte är vållande. Eller? Någon här som varit i den situationen?

Anders_J
Älvsjö
Här sen Okt 2012

Re:

Erik Nilsson skrev:
Anders_J skrev:

Omdömet hoppas jag att jag kan lita på, har en del banerfarenhet med körning utan stödhjul och har inte gått i backen där.
Fast ingen av de banor jag varit på kallas något med "helvetet" förvisso...

Så det är vardagar som gäller?
dvorak skrev:

Lite så jag tänker också

Nä, olja /glykol och annat kladd är ju svårt att skydda sig mot, inte bara på ringen. Men är man där som förstagångsåkare så kan man ju ta det så pass lugnt så man inte totalkvaddar om man åker av. Men är man orolig för sånt så kör man väldigt sakta eller inte alls. Allt efter eget omdöme !

Dom gånger jag varit där så har det varit som natt och dag när det gäller kväll resp. helgåkning. Senast jag var där var det dessutom green hell driving days och då är det mycket folk och därmed många avåkningar och banavstängning.

4376 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande