| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW M3 e46 bromsar på e36 M3 ?
|
7451 besök totalt |
|
Bmw M3 e46 bromsar på e36 M3 ?
Hej! Har ställt samma fråga på autopower men svaren verkar utebli, så jag hoppas ingen misstycker. Någon som vet om det går att få på M3 e46 bromsar fram på en M3e36, med eller utan adapter, både skivor och ok. Jag har hört att skivorna passar rakt av samt att oken är i stort sett likadana, samma belägg tydligen iallafall... Men hur blir det med oken, kanske går bra att behålla e36 oken? mvh Conny _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
|
Re: Bmw M3 e46 bromsar på e36 M3 ?
Jag kör med E46M-skivor och E36M-ok. Iofs på min bild då så det är ju lite adaptrar om man säger så. Såvitt jag vet är det samma belägg, om oken skiljer sig åt på något annat sätt vet jag inte. Har du bromskylning? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re: Bmw M3 e46 bromsar på e36 M3 ?
.... nej inte ännu....
Har bara kapat o vinklat om bromsskölden lite... Men tänker fixa så fort jag skaffat bättre garage
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
|
Jag har sagt det innan och säger det igen. Den lilla skillnaden på storleken på E36 och E46 kommer inte göra någon skillnad mer än i plånboken. M3E36 3,2 skivorna har aluminiumcentrum som M3E46 och är 315mm istället för 325mm. Adapter blir svårt med den lilla skillnaden.
Gå igenom denna lista i ordning innan du lägger pengar på E46 skivor. 1. Riktiga belägg 2. Bra fräsch bromsvätska 3. Fräscha skivor 4. Kylning till centrum 5. Stålomspunna bromsslangar 6. Byta till större skivor och andra ok |
||||
|
Re:
Conny: jag ska banka in det i huvudet på dig...
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
|
Det kanske kommer någon lösning på detta problem. Det står nämligen en M3E36 i garaget nu. Och den är min.
|
||||
|
Samuel, som en skänk från ovan! Skynda dig, jag behöver lösa kylningen till mina skivor före 30/8 då jag sticker till ringen igen
. Senaste trippen för en vecka sen resulterade i skeva skivor, men bara bak...
Litar på att du fixar fram ett bolt on kit och postar till mig i god tid |
||||
|
Re:
Lugn nu killar!!
Jag har inga akuta problem med bromsar, och jag har inte tänkt montera e46 skivor idag... Det handlar mest om att ta reda på om det går och hur mkt modifiering som krävs OM jag skulle vilja göra denna operation i framtiden... eller samtidigt som man fixar kylning vilket inte kommer bli denna säsong iallafall pga tidsbrist och framförallt total avsaknad av bra mekplats. Så frågan kvarstår, nån som vet om det passar utan stora modds? _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
|
Är det någon som vet om det är samma offset på skivorna på M3 e36, 330 E46 samt M3 e46?
Såg precis att skivorna till M3 E46 väger 7,49kg styck och har måtten 325x28 jämfört med mina nuvarande 330 skivor som väger 8,9kg och har måtten 325x25mm. Mao 1,5kg per skiva att spara! _________________ Jonas Edling |
||||
|
Re:
M3E36 ovh M3E46 har samma offset iallafall. Dom väger väldigt lite med aluminium centrumen. |
||||
|
Re:
Hmm, man kanske ska byta ner sig till M3 E36 bromsar istället?! Sparar drygt 2,5kg ofjädrad vikt per hjul om man gör det... _________________ Jonas Edling |
||||
|
Re:
Väcker liv i en gammal tråd Hur gick det Samuel, bidde det någon färdig bromskylnings lösning 4 sale? Funderar på om man kan hitta en inte alltför dyr lösning för att få lite mer kylning på bromsarna. Inte för att jag har några problem men det bode väl vara en vettig lösning för att spara på materialet åtminstone. Ingen annan som vet någon färdig lösning till e36? Turners har jag sett men dom känns lite väl saftigt prissatta. Har förvisso luft via spoilern in i hjulhuset men det räcker kanske inte så långt? För övrigt har jag gjort som Samuel tipsar och börjat i rätt ände. XP8 (riktigt trevliga o rejsigt gnälliga )
Nya originalskivor RBF600 bromsvätska Mer tips på åtgärder emottagse tacksamt _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
Min vän Axel Byrmo håller på att ta fram kylningskit till E36. Därför har jag prioriterat annat och kommer använda hans när det är klart. Finns lite info i hans projekttråd. M3E36 kompressor. |
||||
|
Dags för ett skapligt trådlyft?
På förekommen anledning (och efter att ha googlat ganska ansenligt) ställer jag mig den enkla fråga som tråden behäftats med. Närmare bestämt om cc-måtten på ok-hållaren är lika på E36M3 och E46M3? Beläggen är samma så det finns god anledning att tro att det hela är bolt-on.
(Samuel verkar ovan kunna bekräfta att ET för skivan är lika.) _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Det passar inte bolt on. Vet inte hur det skiljer sig på e36 m3 vs 325 spindlar men på 325 kommer oket några mm för långt UT så du måste fila av lite på insidan av infästningsöronen. Har exakt mått hemma så kan dra över det ikv om du vill... Har sj kört såhär och vet fler som kör detta med mycket bra resultat på icke m bilar iaf, hur det sen är på just m3 med dess annorlunda spindel vet jag ej. _________________ Peter Barrdahl |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW M3 e46 bromsar på e36 M3 ?
|
7451 besök totalt |